Predsjednica ORaH-a Mirela Holy u nedjelju je predstavila kampanju stranke pod nazivom Upecaj staru haljinu i bez zlatne ribice stvori novo radno mjesto kojoj je cilj promocija koncepta cirkularne ekonomije u modnoj industriji, po kojemu ništa nije smeće pa ne potiče konzumerizam.
Holy je na konferenciji za novinare istaknula da su tom kampanjom, ciljanom na mladu kreativnu generaciju i žene, željeli 'malo educirati javnost o cirkularnoj ekonomiji zato što je taj termin i taj koncept nepoznat u Hrvatskoj'.
Pozvala je mlade dizajnere da na e-mail adresu cirkularna_revija@orah.hr do 25. lipnja pošalju fotodokumentaciju svojih kreacija od stare, odbačene odjeće i materijala. Kolekcije koje se prijavljuju trebaju imati između dva do deset odjevnih predmeta, a fotografije trebaju pokazati i novu kreaciju i ono od čega je nastala.
Holy je najavila da će svi dizajneri imati priliku svoje modele predstaviti na modnoj reviji 2. srpnja u 20 sati u Matisu, a najbolji će dobiti šivaću mašinu.
"A da bi cijeli koncept bio u potpunosti održiv, odnosno cirkularan, ta mašina je u sjajnom stanju ali nije nova, nego je već bila korištena. Radi se o industrijskoj šivaćoj mašini koja bi trebala pobjedniku omogućiti da stvara novu vrijednost", rekla je Holy.
Naglasila je da u tom konceptu novu dodanu vrijednost ne stvara iskorištavanje resursa, nego ideje.
"Vjerujemo da u Hrvatskoj imamo sjajne dizajnere i da njihove ideje trebaju biti nositelj drugačijeg gospodarskog razvoja zemlje", poručila je Holy.
Pojasnila je da se cirkularna ekonomija u potpunosti razlikuje od linearne ekonomije, modela koji sada primjenjujemo. Linearna ekonomija, koja potiče konzumerizam, iz prirode uzima sirovine za nove proizvode, koji se koriste kratko, u pravilu sve kraće, a onda se odbacuju u okoliš i tretiraju kao smeće.
"Cirkularna ekonomija je potpuno drugačiji koncept zbog toga što imitira tokove koji vrijede u prirodi i u eko sustavu. U njoj ništa nije smeće. Svi materijali se ili ponovno obrađuju i od njih se stvaraju neki novi materijali ili se sami proizvodi prenamjenjuju i od njih se stvara proizvod koji ima trajniju vrijednost", rekla je Holy. Linearna ekonomija stvara potrebu za kupovanjem sve novijih i sve kraće živućih proizvoda, a cirkularna ekonomija promovira održive proizvode dugotrajne vrijednosti.
Koncept cirkularne ekoniomije širi se u Europskoj uniji, posebno je prisutan u Francuskoj, koja ima i institut za cirkularnu ekonomiju; primjenjuju je već izuzetno jake industrije poput automobilske, rekla je Holy.
U ORaH-u su ga odlučili prvo promovirati kroz modnu industriju zbog toga što je njena karakteristika da potiče konzumerizam.
Voditeljica kampanje dizajnerica i stilistica Tea Stanković rekla je da su dizajneri dobili zadatak da zavire u bakin ormar ili trgovine rabljene odjeće, a dizajnerica Ivana Popović pokazala je cirkularni dizajn svoje torbice i hlača koje je odjenula.