Da Zagreb itekako ima problema s urbanizmom, da na mjestu obiteljskih kuća niču zgrade, ali pritom ne i komunalna i prometna infrastruktura te da je dobro planiranje itekako Zagrebu potrebno potvrđuje i struka.
O tom gorućem problemu za RTL Danas govorio je profesor s Prometnog fakulteta Marko Šoštarić, koji sa stručnom skupinom uz GUP paralelno radi i na masterplanu prometnog sustava Grada Zagreba.
"Trend u svijetu je da se automobili miču iz centra grada"
U novom GUP-u najviše rasprava izazvalo je ono što će donijeti u centru grada, a između ostalog dozvolit će se ponovno gradnja javnih garaža koja je bila zabranjena kako bi se izbjegao priljev vozila u centar grada, a dozvolit će se i gradnja nebodera u centru Zagreba.
VEZANI ČLANCI
- Novi obrati u slučaju zagrebačkog GUP-a: Prvo se sastali HDZ-ovci pa je Bandić priredio iznenađenje!
- Dokument oko kojeg se 'lome koplja': Bandić objavio 'svoju istinu' o GUP-u
Šoštarić potvrđuje kako je trend u drugim gradovima suprotan onome što se sada želi postići s GUP-om, odnosno u drugim europskim gradovima se nastoji automobile maknuti iz centra grada, a više koristiti javni prijevoz. "Trend u Europi i svijetu je da se automobili miču iz centra grada, a prometni sustav centar gradova bude baziran na održivim oblicima prometovanja što je pješačenje na kraćim udaljenostima, bicikliranje za malo duže udaljenosti i javni prijevoz za još veće udaljenosti", kazao je Šoštarić.
"U centru imamo jako puno parkiranih automobila"
"Međutim, prometni sustav Donjeg grada nam je dosta kompleksan jer u njemu imamo jako puno parkiranih automobila na ulici. Na neki su nam način ulice u Donjem gradu postala skladišta parkiranih automobila. Oni zauzimaju ogromne količine jako vrijednog prostora", kaže Šoštarić i objašnjava da je koncept da se ti automobili prebace s ulice u garaže, a prostor na ulici da ostane za neku drugu funkciju za ljude.
"Za pješake, bicikliste, zelene površine i bilo koji drugi sadržaj koji će biti u funkciji ljudi, a ne skladište parkiranih automobila ", kaže Šoštarić te odgovara na logično pitanje ne bi li veći broj garaža samo privukao još više ljudi da s automobilima dolazi u centar.
"Svaka garaža bi morala kompenzirati dio parkirališnim mjesta s površine", kaže Šoštarić te dodaje kako je to namjera novog GUP-a.
"U središtu Zagreba nema dovoljno dobrih biciklističkih staza"
"Sada je trend bicikliranje, odnosno odlazak na posao, u školu ili na fakultete s biciklom, a ne samo za rekreaciju. Znamo da u središtu Zagreba nemamo dovoljno dobre biciklističke staze i da za njih nemamo prostora. Ako zbog tih garaža Zeleni val izgubi jedan red parkiranja i tu dobijemo dobre biciklističke staze ili dobijemo električni autobus koji će ići Zelenim valom ukrug da ne moramo ići s automobilom po centru, to je onda pozitivno", kaže Šoštarić.
Naglašava da bi se kod svake promjene u prostoru koju donosi GUP trebalo detaljno razraditi i prometno rješenje oko tog prostora. "I prometno rješenje na samoj toj mikrolokaciji i prometno rješenje za povezivanje novih sadržaja s ostatkom grada", kazao je te dodao kako mi u Hrvatskoj u zakonu imamo određeno da se kod gradnje zgrade mora odrediti i određeni minimalni broj novih parkirališnih mjesta, dok je u Europi i svijetu praksa da se za zgrade definira maksimalni broj parkirališnih mjesta kako se ne bi dozvolio preveliki broj parkirališnih mjesta da se ne bi stvarala gužva.
Kazao je da Fakultet sada izrađuje i masterplan prometnog razvitka Zagreba i okolnog područja koji će biti baza za razvoj prometnog sustava za dugoročno razdoblje.
"Ne možemo sada zacrtati GUP za 10 ili 15 godina pa onda ništa u njemu u prometnom sustavu ne mijenjati jer se prometni sustav mijenja. Mijenjaju se tehnologije i pristup. Prije 20 godina je bilo bitno imati automobil, a danas je trend u centru grada ne imati automobil nego koristiti javni prijevoz, a automobil iznajmiti povremeno kada nam treba za neke vožnje vikendom ili kada idemo na godišnji odmor", zaključio je profesor s Prometnog fakulteta Marko Šoštarić.