Riječ je o vojnoj vježbi koju izvodi posada američkog vojnog aviona koji sudjeluje u vojnim vježbama američkog i hrvatskog ratnog zrakoplovstva na Zemuniku koje bi trebale završiti do početka idućeg mjeseca, piše Slobodna Dalmacija.
Iz Centra 112 je također potvrđeno da se radi o višenamjenskom vojnom zrakoplovu V-22 Osprey, koji je projektiran za obavljanje misija kao dugodoletni helikopter i zrakoplov s velikom putnom brzinom.
Nastanak hibrida
Osprey je nastao kao pokušaj da se riješi vrlo očit problem s kojim se susreću sve vojske svijeta. Helikopteri mogu poletjeti i sletjeti okomito na pistu, kao i lebdjeti u zraku. Iako je ovo očita prednost ovih relativno malih letjelica, problem je mala brzina kojom se kreću.
Zanimljiv dizajn Ospreyja nastao je kao reakcija na iransku talačku situaciju iz 1980. godine kada je operacija "Orlova kandža" rezultirala neuspjehom spašavanja 52 diplomata iz veleposlanstva u Teheranu.
Razlog tome velikim dijelom ležao je u korištenju helikoptera za transport koji su trošili previše goriva. Prilikom tankavanja došlo je do sudara jednog od helikoptera i zrakopolova tankera pri čemu je smrtno stradalo osmero ljudi, a tadašnji predsjednik SAD-a, Jimmy Carter, morao je priznati debakl.
Vrijedan 72 milijuna dolara
Nakon incidenta američka je vojska željela nešto što će moći sletjeti kao helikopter, ali i letjeti kao zrakoplov. Ministarstvo obrane tada je raspisalo natječaj za novim, još fleksibilnijim tipom letjelice koji se kasnije pretvorio u projekt vrijedan 72 milijuna dolara - helikopter Osprey.
Ovu ideju su ostvarili tako da su na vrhove krila zrakoplova postavili dva golema motora s propelerima koji su se zaretali. Kad bi motor i propeler došli u položaj okomit na tlo, avion bi se podigao u zrak poput helikoptera.
Nakon polijetanja bi, zakretanjem motora s propelerima u vodoravni smjer, mogao postići brzine leta veće od onih koje postiže helikopter. Maksimalna brzina koju dostiže je 565 km/h, ali realnija je ona od 450 km/h. Osprey je do sada viđen u borbama u Iraku, Afganistanu i širom Afrike, a bilo je i govora da ih žele i Izrael i Japan, piše Slobodna Dalmacija.
Nije sve tako sjajno
Mnogi se vojni analitičari slažu kako ovaj gotovo 100 milijuna dolara vrijedan zrakoplov, bez obzira na zanimljiv dizajn, ne valja te ga nazivaju 'letećim smećem'. Nakon nekoliko desetljeća upotrebe, Osprey helikopteri su se pokazali kao inferiorni helikopterima koje su pokušali zamijeniti, a V-22 je nakon problematične razvojne faze ubio 30 ljudi samo između 1991. i 2000. godine. Prema službenim podacima, V-22 je sposoban za široki raspon misija, uključujući napad, potragu i spašavanje, logističke evakuacije i spašavanje ranjenika. U stvarnosti nije sve tako sjajno.
Domet mu je dosta manji od onog na papiru, a problem mu rade i rezervni spremnici goriva koje nosi. U tom slučaju može nositi 15 vojnika s opremom. Gotovo je nemoguće sletjeti s njim u situacijama smanjene vidljivosti. Ovi i mnoštvo drugih problema ga ipak čine manje sigurnim od konvencionalnih helikoptera, piše Slobodna Dalmacija.