Afera oko HEP-a i prodaje plina i dalje je jedna od centralnih tema u javnom prostoru. Tko je kriv i čija je odgovornost? Odgovore na ta pitanja javnost i dalje nije dobila, no zbog svega bi netko ipak mogao odgovarati. U tom kontekstu, spominju se dva zvučna imena - ministar Davor Filipović i šef HEP-a Frane Barbarić.
No, ono zbog čega je javnost ostala najviše iznenađena je izrazito loša komunikacija, odnosno krizna komunikacija, koja je u potpunosti izostala kada je afera planula. Stručnjakinja za odnose s javnošću Ankica Mamić u razgovoru za Net.hr ističe da biste procjenjivali nečiju komunikacijsku strategiju, morate znati koji mu je cilj.
"Ako gledamo s aspekta nas građana, prije svega mislim da je u ovoj aferi prvu veliku komunikacijsku pogrešku napravio HEP. HEP je apsolutno prva točka na kojoj se traži odgovornost", kaže Mamić.
Prebacivanje loptice
"Prvi dan, oni su izašli s jednim nemuštim priopćenjem, kojem nije bio cilj informirati javnost, što su oni dužni kao poduzeće u vlasništvu svih građana Hrvatske, nego im je cilj zapravo bio još više zamutiti vodu i preispitati odgovornost sa sebe na nekog drugog. To je u tom času bio HROTE, regulator. Oni su htjeli potjerati problem iz svog dvorišta u dvorište regulatora. I onda je HROTE u panici, jer su ih ovi gurnuli u problem, izašao s opet jako nemuštim i jako lošim priopćenjem o tome da će se znati kad se bude znalo što će se trebati znati. A de facto opet nije dan odgovor niti na jedno konkretno pitanje koje se pojavilo u javnom prostoru", dodala je.
"Dakle, prvo je izašao HEP. Umjesto da je izašao predsjednik uprave ili netko tko vodi vertikalu plina u HEP-u i objasnio što se tu dogodilo, oni su prebacili lopticu na HROTE, a HROTE je prebacio lopticu na Plinacro. Za to vrijeme je već saživjela priča da je opozicija u potpunosti u pravu kad optužuje u najmanju ruku za nemarno upravljanje javnim novcem, odnosno javnim poduzećem", kazala je ova stručnjakinja.
Mamić ističe da kada se gledaju stvari komunikacijski, komunikacija se mora podudarati s upravljačkim funkcijama. "HEP ima i Nadzorni odbor, to su isto ljudi koji dobivaju plaću za nešto. Njih nitko nigdje nije spomenuo u aferi. Ti su ljudi isto trebali ili stisnuti upravu HEP-a pa reći "Izvolite objasniti ljudima što se tu dogodilo" ili oni kao predstavnik vlasnika, jer Nadzorni odbor je predstavnik vlasnika, dati objašnjenje", kaže, dodajući da njih još nismo "niti čuli niti vidjeli".
Plenković se komunikacijski nije snašao
Nakon svega toga, odjednom je komunikacija došla do premijera, a do premijera ima još barem pet razina, rekla je.
POGLEDAJTE VIDEO: Danas u posjedu i posljednjeg dokumenta HEP-a oko viška plina. Imali su rješenje
"Naravno da je premijer kao premijer najodgovorniji čovjek u državi, ali ova specifična problematika, to trgovanje plinom, je trebalo biti dobro objašnjeno dok je došlo do premijera", kaže Mamić.
Kako očito nitko nije pripremio komunikaciju premijeru, on se nije dobro snašao. "Vrlo rijetko se premijer Plenković komunikacijski ne snađe kada dođu neka podmetanja iz oporbe. Ovaj put je komunikacijski gledano sve skupa bilo nepripremljeno", govori.
"Prvo, ne može nitko vjerovati da se sedam dana ne može dobiti informacija, ali kažem - puno je tu dionika koji su trebali govoriti puno prije premijera. Zašto bi premijer uopće bio, da tako kažem, glasnogovornik te krize? To po meni uopće nije trebalo doći do premijera. Tu je neka uredba Vlade u pitanju, ali u HEP-u trebaju znati i HEP uostalom ima i Nadzorni odbor, koji je predstavnik vlasnika, dakle Vlade u HEP-u. Oni su ti koji trebaju objašnjavati što se ovdje s plinom događa, a ne premijer", rekla je Ankica Mamić u razgovoru za Net.hr.