Podsjetimo, u nesreći je poginulo troje ljudi: Ljubica Perišić, pripadnica saniteta HV-a, aviomehaničar Juraj Ruškač te vozač Vjekoslav Ljubo.
Kako su pokazala i testiranja koja je provelo povjerenstvo, spužva nije mogla blokirati komande helikoptera, nego samo otežati upravljanje, ali samo u tolikoj mjeri da bi prosječan čovjek to otežanje mogao nadvladati bez većih problema.
No, kako prenosi Večernji list, stručni tim puno većim problemom smatra to što je helikopter tijekom jednog od nekoliko letova 9. srpnja već bilježio okretaje nosivog rotora ispod donje dopuštene granice, a da je isti problem 'crna kutija' zabilježila i prilikom kobnog polijetanja, što je pilot trebao primijetiti. Kao pogrešku pilota smatraju i to što je protupropisno 'zalebdio' na visini od tek 20-30 cm, umjesto na 3-5 metara.
'Crna kutija' osporava izjave pilota
Također, osporavaju izjavu pilota da je spustio kolektivnu palicu do kraja u pokušaju zaustavljanja rotacije helikoptera, jer kažu kako je iz 'crne kutije' vidljivo da palica nije spuštena do kraja. Povjerenstvu zamjeraju da se više oslanjalo na izjave svjedoka nego na tehničke pokazatelje iz "crne kutije".
Podsjetimo, međuresorno povjerenstvo MORH-a i Ministarstva prometa godinu dana nakon nesreće predstavilo je zaključke u kojima stoji kako je razlog pada zaglavljena spužva koja je otežala upravljačke komande. U priču o spužvi nisu povjerovale ni obitelji stradalih, kao ni velik dio stručne javnosti. Jedan od stručnjaka smatra kako sve upućuje na pilotsku pogrešku, ali i naglašava kako je istraga loše provedena.
Sporno mu je to što su pilotsku analizu napravili kolege iz postrojbe u kojoj je radio pilot srušenog helikoptera Robert Garić, a aerodinamička analiza, odnosno utjecaj struje zraka ispod rotora, uopće nije obavljena. Ta bi analiza mogla pokazati je li struja zraka možda utjecala na zakretanje letjelice, piše Večernjak.
Također, nakon samog pada vatrogasci su vodom zalili helikopter kako se ne bi zapalio – spužvu je tako mogao otkinuti mlaz vode, a mogla je otpasti i tijekom višesatnog transporta u Zrakoplovno-tehnički zavod u Velikoj Gorici. Postoji i problem što su u taj helikopter ugrađivani dijelovi s letjelice iste oznake (H-253) koja se srušila deset godina prije, tvrdi Večernjakov sugovornik.
- Oba pilota bila su bez valjane ocjene zdravstvene sposobnosti, imali su tzv. odgodu ocjene, što znači da nisu smjeli letjeti. Povjerenstvo to nije smatralo spornim
- Ne razlikuju se primarna oštećenja (od pada) i sekundarna (tijekom prijevoza iz Vukovara u Veliku Goricu)
- Nedostaju neka mjerenja upravljačkih palica i pedala (ciklička palica prema naprijed, a pilot se žalio na taj problem, te lijeva pedala)
- Ne pridaje se važnost činjenici da su na jednom od prethodnih letova okretaji nosivog rotora bili ispod donje dopuštene granice, te da se isto dogodilo i prilikom kobnog polijetanja
- Piše da je pilot spustio kolektivnu palicu do kraja, da zaustavi rotaciju, no iz crne kutije se vidi kako kolektivna palica nije bila spuštena do kraja. Povjerenstvo je prihvatilo izjavu pilota, a ne podatke iz "crne kutije"
Prethodni članak:
arti-201002090740006