NOVI ZAKON / Gradovi će morati dvaput u kratkom roku mijenjati rasvjetu?

Image
Foto: Borna Filic/PIXSELL

Komunalni redari bit će zaduženi i za prepoznavanje svjetlosnog onečišćenja

10.4.2019.
10:10
Borna Filic/PIXSELL
VOYO logo

Na snagu je 1. travnja ove godine stupio novi Zakon o svjetlosnom onečišćenju koji je znatno pooštrio pravila u odnosu prema zakonu iz 2012.

Trenutno se čeka donošenje pravilnika za što je rok 12 mjeseci od stupanja zakona na snagu, a rok za jedinice lokalne samouprave da donesu i usklade vlastite akte i planove je 12 mjeseci od donošenja pravilnika. Zanimljivo je istaknuti kako ne postoji regulativa Europske unije koja Hrvatsku obvezuje na odluke u tom zakonu, a čini se da ni u Europi nisu toliko rigorozni oko "onečišćenja mraka", piše Glas Slavonije

Ranko Skansi, dopredsjednik Hrvatskog društva za rasvjetu (HDR), smatra da su u izradi novog zakona učinjene pogreške, s obzirom na to da u njegovoj izradi nisu sudjelovali školovani rasvjetari, već astronomi u suradnji s Ministarstvom za zaštitu okoliša i energetiku. "Učinjeni su određeni propusti koje moderna industrija ne može pratiti, a, konkretno, riječ je o temperaturi bijele boje svjetla za vanjsku rasvjetu jer industrija ne može proizvesti 2700 K (kelvina) svjetla. Velike kompanije sigurno neće otvoriti novu seriju lampi samo za Hrvatsku s tim zahtjevima, a one bi uostalom koštale puno više nego što koštaju današnje od 4000 K''.

Skansi tvdi da "nema alternative LED-u jer LED izvor je puno štedljiviji od svih prethodnih izvora".

"Svaka zamjena javne rasvjete radi se s LED-om, no ako je on skup, onda tvrtke koje to financiraju, najčešće kroz europske projekte, na bazi razlike u cijeni potrošnje, odnosno koliko ste trošili do danas i od danas isplaćuju tu tehnologiju, tako da lokalna samouprava daje minimalne iznose za to. Ako zbog cijene nabave rok u kojem se tehnologija isplati bude 15 godina, ni jedna kompanija to neće prihvatiti jer je njima prihvatljiv rok od pet do sedam godina. O pitanju rigoroznosti za ovu vrstu problema smo pioniri u Europi, Talijani na primjer imaju pravila o kojima odlučuju regije svaka za sebe, Francuzi su sa svojim odredbama puno tolerantniji od nas, a slični su nam Slovenci", kaže Skansi. I postavlja praktično pitanje vezano uz uske ulice kakvih ima puno u Istri i Dalmaciji, gdje javna rasvjeta neizbježno "udara" u nečije prozore, ali rješenje svakako nije njezino gašenje, dakle postoje mjesta gdje je nemoguće intervenirati.

Jedna od stavki iz zakona kaže da je "zabranjeno rabiti svjetlosne snopove bilo kakve vrste i oblika usmjerene prema nebu ili prema vodnom tijelu", a to bi u praksi značilo da će se sve podne svjetiljke koje su krasile šetnice, parkove, pa čak i dječja igrališta morati ukloniti, čemu se protive i u HDR-u. Ono protiv čega se bore u HDR-u su billboard reklame, odnosno megaekrani jer su oni daleko prejaki i ne smanjuju svoj intenzitet noću, nego svijetle jednako kao i danju.

S druge pak strane, Boris Štromar, dopredsjednik udruge Naše nebo - udruga za zaštitu noćnog neba, kaže da zakon nije prerigorozan, nego je preliberalan: "Slovenija ima stroži zakon (točnije, uredbu) još od 2007. godine. Što se tiče korelirane temperature (CCT), ona se odnosi na boju koju emitiraju svjetiljke i dopušteno je do 3000 K, ne do 2700 K. Klasične visokotlačne natrijeve svjetiljke koje su još uvijek najbrojniji tip rasvjete u Hrvatskoj imaju CCT od 1800 do 2200 K, dakle to je industrijski standard. LED svjetiljke (koje su se počele u nas postavljati tek od 2012. nadalje) imaju problem emisije svjetlosti u plavom spektru, što je iznimno štetno za zdravlje, okoliš i sigurnost u prometu, i zato je postavljeno ograničenje na 3000 K. LED od 3000 K je industrijski standard".

Međutim, problem se javlja jer su mnogi gradovi i općine krenuli u obnovu javne rasvjete, ali prema "starom modelu", tj. sa svjetiljkama od 4000 K. "Naša industrija rasvjete nije zadovoljna jer ne mogu dovršiti postavljanje neekoloških LED svjetiljki od 4000 K koje bi za pet godina morali ponovo zamijeniti s ‘ekoloških‘ 3000 K. A sad im je i teško opravdati postojeće projekte jer općine vide da su ih vukli za nos. Ograničenje je u prvoj verziji zakona trebalo biti 2700 K, što je industrijski standard za LED svjetiljke koje koristimo kod kuće već godinama, no rasvjetna industrija se umiješala u izradu zakona između dva čitanja i ograničenje je stavljeno na 3000 K", dodaje Štromar.

"Zabrana svjetlosnih snopova bila je jedina zabrana u prvom Zakonu o svjetlosnom onečišćenju koji je na snazi od 2012. U novom zakonu, na intervenciju rasvjetara, došlo je do promjene, tako da su svjetlosni snopovi dopušteni za vrijeme javnih i privatnih manifestacija i zabava. Dakle, u korist industrije rasvjete promijenjena je jedina zabrana koja je postojala u starom zakonu. Sad svi mogu proglasiti da imaju ‘zabavu‘ i ‘privremeno‘ upaliti reflektorske snopove 364 dana u godini, jedan dan ugasiti, i to je dovoljno", kaže Štromar.

Smatra kako nije potrebno posebno financiranje usklađivanja javne rasvjete s novim zakonom. "Rok za zamjenu svjetiljki je 12 godina od donošenja podzakonskog akta, što je ukupno bar 13 godina ako se taj akt donese - jer za prošli zakon nije donesen. Od 2012. godine imali smo golemo povećanje svjetlosnog onečišćenja i zamjenu starih svjetiljki LED svjetiljkama, i sad je odjednom problem financiranje. Zamjena rasvjete često se financira prema ESCO modelu, odnosno tijekom sedam do osam godina se iz ušteda u potrošnji električne energije otplaćuje kredit za novu rasvjetu", kaže.

Mnogima je problematično tretiranje krajobraznog osvjetljenja, odnosno osvjetljenja trgova, spomenika, parkova i ostalih javnih prostora, za što Štromar predlaže da svjetiljke budu ostavljene nisko i indirektno osvjetljavaju put. "Takvo rješenje bilo bi idealno za našu obalu, da ljudi mogu uživati u romantičnoj šetnji uz more, umjesto da im sterilne LED lampe bliješte u oči kao da su pod stadionskim reflektorima ili u operacijskoj dvorani. Što se tiče pročelja, ista je stvar, trebaju se postaviti sjenila da svjetlost ne bježi u okoliš i ljudima u prozore. Naime, i kod pročelja je dopušteno da svjetla budu usmjerena i odozgor, ali i iznad linije horizonta, samo da svjetlost ne ide sa strane u okoliš", zaključuje Štromar.

Na razini jedinica lokalne samouprave za provedbu zakona bit će zaduženi komunalni redari, a na upit o njihovu educiranju kako bi bili sposobni prepoznati je li javna rasvjeta u skladu sa zakonom, u Ministarstvu zaštite okoliša i energetike odgovornost su prebacili na jedinice lokalne samouprave u čijoj su nadležnosti redari. Inače, ako inspektori iz područja zaštite okoliša i elektroenergetike u provođenju nadzora utvrde ili posumnjaju u povredu propisa, dužni su o sumnji obavijestiti nadležnu inspekciju, odnosno komunalnog redara, dakle komunalni redar je taj koji je ovlašten odrediti mjere i rok za njihovo otklanjanje. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo