Zagrebački GUP predviđa izgradnju više mostova preko Save, a trenutno se za izgradnju dva izrađuje projektno-tehnička dokumentacija. Što se ''starih'' mostova tiče, čeka se sljedeća faza sanacije Mosta slobode, u tijeku su radovi na Mostu mladosti, a počet će i obnova Domovinskog mosta - najmlađi od sve prekosavske braće, i prije nego što je ''prohodao' bio je na meti lopova, a već mu propada konstrukcija.
Da su zagrebački mostovi u lošem stanju i da im je sanacija prijeko potrebna, stara je i dobro poznata stvar, baš kao i da Zagrebu nedostaje još nekoliko mostova s obzirom na prometno opterećenje metropole. Ali zato ne fali obećanja, a sad se i lokalni izbori opet bliže, kao ni uvjeravanja da sve baš i nije toliko loše. Čak i nakon što vlastitim očima svjedočite otpadanju pojedinih dijelova i raspadanju spomenutih građevina.
U međuvremenu ne baš slab potres pogodio je Zagreb, a mostovi su izdržali, no hoćemo li biti iste sreće i idući put? Naime, građevinarska i prometna struka godinama upozorava da svi zagrebački mostovi trebaju temeljitu obnovu i redovito održavanje jer razoran potres ne bi svi izdržali. Podsjetimo, seizmolozi su davno procjenili i dalje upozoravaju da Zagrebu prijeti potres magnitude oko 6,5 prema Richteru.
S godinama sigurnost svakog mosta pada: Redovito održavanje je ključno
No čak kad na stranu otresemo i potres (naime, mostovi su građevine koje su posebno osjetljive na rušenje, ali imajući na umu, kako je za RTL.hr istaknuo statičar Josip Atalić, izvanredni profesor na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, ''da se iako jesu jedan od kritičnih elemenata, projektiraju s malo većim faktorom sigurnosti'') normalno je da s godinama sigurnost svakog mosta pada.
Upravo zato i jest potrebno provoditi sanacije iako ih, kako također često upozoravaju ljudi iz građevinarske struke, dosta otežavaju komplicirana nadležnost i zahtjev za stalnim prometom. Naposljetku, redovitim održavanjem osim sigurnosti također se bitno pridonosi i smanjenju nepredviđenih troškova koji nastaju kada je potrebno obaviti radove na izvanrednom održavanju.
'Fantomski most': Napokon kreće gradnja kapitalca prve klase?
Osim sanacije mostova grad na Savi i dalje čeka kapitalca, koji se u gradskim planovima spominje i među strukom priželjkuje već godinama – Jarunski most. Njegovu realizaciju gradonačelnik Milan Bandić, nakon, kako se čini, u međuvremenu prevaziđene ere fontana, a u posljednje vrijeme pretežno zauzet spomenicima domovini i njezinoj obitelji, dok je (po vlastitom priznanju) opsesija u vidu žičare trajna, najavio je za iduću godinu.
Opet. Naime, već niz godina je to jedan od niza projekata koji će se zbiti iduće godine. ''Rotor bez tog mosta je kao juha bez soli'', kazao je tako, da ne otplutamo ovaj tren predaleko u prošlost, krajem 2018. Bandić.
Za most Jarun je ishođena lokacijska dozvola i u ovoj godini se planira pokretanje izrade glavnog i izvedbenog projekta. Spajat će Prečko i Špansko te ostale četvrte na toj strani grada s Novim Zagrebom i tako rasteretiti opterećenje rekonstruiranog rotora, a koridor bi išao kao nastavak Petrovaradinske - od Zagrebačke ceste preko Oranica pravac bi se spojio s Vrapčanskom.
Zbog duljine i složenosti zahvata trasa prometnice je podijeljena na tri dionice s mostom Jarun kao posebnom cjelinom, a o kojim je dionicama riječ za RTL.hr je podsjetio pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet Dinko Bilić: ''Od Zagrebačke ceste do Horvaćanske ceste duljine oko 700 metara plus nadvožnjak na Zagrebačkoj aveniji duljine oko 600 metara; od Horvaćanske ceste do mosta Jarun duljine oko 1.300 metara; te od mosta Jarun do Jadranske avenije duljine oko 1.500 metara. Za sve ove dionice produžene Vrapčanske ulice izrađeni su idejni projekti, prikupljeni posebni uvjeti građenja i predani zahtjevi za izdavanje lokacijskih dozvola''.
''Za dionicu od mosta Jarun do Horvaćanske ceste izdana je 23. srpnja 2020. lokacijska dozvola. Po izradi i ovjeri parcelacijskog elaborata prema navedenoj lokacijskoj dozvoli pokrenut će se rješavanje imovinsko-pravnih poslova, a za preostale dvije dionice izdavanje lokacijskih dozvola se očekuje tijekom ove jeseni'', kazao je Bilić.
Inače, za sam most je izrađen i ovjeren parcelacijski elaborat te je u travnju 2018. pokrenuto rješavanje imovinsko-pravnih poslova. Doduše, za taj 40-ak milijuna eura vrijedan projekt Grad je tražio lokacijsku dozvolu i prije devet godina, a ima i onih koji će se sjetiti da je voda odnijela već 13 njih – godina – jer prva projekcija mosta datira iz daleke 2007. Rad je pobjedio na javnom natječaju, a idejni projekt je sa suradnicima izradio pokojni Jure Radić kojega se prozivalo za namještanje natječaja i da je izvedba neadekvatna, a k tome i kopija mosta Alamillo u Sevilli što je Radić odbacio. Jarunu je u međuvremenu javnost nadjenula i novo ime – Fantomski most.
Tko se spajanja dvije savske obale na liniji Črnomerec – Lanište i Bundek mosta sjeća još?
Neki sličan naziv zasad nije zadesio još jedan megaprojekt. Za novi most u produžetku ulice Črnomerec do sada još nije izrađivana projektna dokumentacija, a u planu je do kraja godine pokretanje urbanističko-arhitektonskog javnog natječaja za izradu idejnog rješenja budućeg mosta.
Za dionicu Ulice Črnomerec od budućeg mosta do Horvaćanske ceste
izrađen je idejni projekt te je u tijeku postupak izdavanja
lokacijske dozvole, koje se očekuje tijekom ovoga mjeseca, a do
kraja ove godine jer je postupak također u tijeku očekuje se
izdavanje lokacijske dozvole za dionicu ulice Črnomerec od
Horvaćanske ceste do Baštijanove ulice.
Rješavanje imovinsko-pravnih poslova, poznato je, zna potrajati,
a važan dio cijele prometne priče bit će i rekonstrukcija
okretišta tramvaja te gradnja pruge od remize u Ozaljskoj do
Horvaćanske, a jednom možda i preko mosta.
Što se postojećih mostova tiče, čeka se sljedeća faza sanacije Mosta slobode, u tijeku su radovi na Mostu mladosti, a uskoro bi trebala početi obnova Domovinskog mosta.
Zbog Mosta mladosti sve manje radosti, a Most slobode i dalje je Most opasnosti?
Zbog radova na mostu Mladosti koji su počeli u srpnju i trajat će godinu dana od početka se stvaraju velike prometne gužve pa Zagrepčani i Zagrepčanke gube živce pri odlasku na posao i povratku s njega. Stanari iz okolnih zgrada, doduše, rekli bi im da su sretni s obzirom na to da su oni proteklih mjeseci bili osuđeni na danonoćno ''horor-drndanje' strojeva zbog čega su mnogi od njih pomislili da će prije završetka radova oni promijeniti adresu – nešto zapadnije, i to plivajući ako treba.
Hoće li nekima možda trebati čamce kad jednom napokon dođe do završne faze sanacije Mosta slobode, pitanje je koje pomalo jest karikiranje, no jasno je da će u nekom trenutku i zatvaranje dijela toga mosta biti na dnevnom redu kako bi se moglo pristupiti radovima na kolničkoj konstrukciji. No, toj fazi zasad još nismo ni blizu.
Kada su potkraj prošle godine završeni radovi na tom mostu vrijedni više od 20 milijuna kuna u okviru kojih su za devet mjeseci obnovljene pješačke i biciklističke staze, vijenci i zaštitne ograde u dužini od 945 metara, mnogi su prozivali Grad da su obavljeni samo kozmetički zahvati. Bila je to, međutim, tek prva od četiri faze ovom Mostu nasušno potrebne sanacije.
Naime, Most slobode je kroz vrijeme zaradio naziv Most opasnosti
s obzirom na to da su godinama s njega otpadale betonske obloge,
koje samo nevjerojatnom srećom nisu nekoga teško ozlijedile ili
ubile, a najveći problem se nalazi ''ispod površine'' - luk Mosta
je ono što zabrinjava.
No, iz Grada tvrde da nosiva konstrukcija mosta nije ugrožena i
da se njezina oštećenja svode na mjestimične korozije i dotrajalu
antikorozivnu zaštitu.
Što kažu građani? Nema potrebe za panikom, ali nije im baš svejedno
Istovremeno, diljem Zagreba svako malo pa negdje zazjapi neka rupica, rupa, rupetina, nekad na nekoj cesti, nekad na nekom mostu, a kad u blizini vjerojatno najpoznatijeg zagrebačkog ''zakrpanca'' – Savskog mosta pitamo građane brine li ih stanje mostova, nemaju dvojbi.
'Infrastruktura, a na osobit način prometna infrastruktura,
čini neodvojivi dio kulturnog krajobraza. Svojom trasom;
nasipima, usjecima, mostovima i čvorištima mijenja i stvara
složen antropogeni krajobraz'
Mario Jukić, predsjednik HDKA, Obnovimo Zagreb
Gospođa Marta, koja umirovljeničke dane rado
krati šetnjom s čupavim Rokijem, podsjeća nas ''kak'
je za prošle izbore Most ušminkan, ali kad malo bolje
pogledate'', dodaje uz smijeh, ''ni on, niti ja se ne držimo
dobro, ali ja ipak nisam tak' problematična''.
Kamo sreće da taj most imalo izgleda kao Marta, prolazi nam kroz
glavu dok se vozimo nasipom prema Mostu slobode nedaleko kojeg
srećemo Kristijana, koji taman završava
istezanje nakon, kako namigujući nam kaže - ''redovne trkačke
inspekcije mostovlja'', pa ga pitamo brine li ga njihovo stanje.
On odvraća: ''S obzirom na to kako izgledaju, a ja, da - nisam stručnjak za mostove, ali vidim kako izgledaju i nije dobro, baš se vidi da nije dobro, i vidio sam ljude iz struke koji su po medijima, pogotovo nakon one nesreće u Italiji, komentirali da nisu redovno održavani, mislim da je stanje ozbiljno. Nema potrebe za nekom panikom, ali ... e da - potres ih nije rasturio, ali ne znam da je bio neki jači, mislim da bi bilo dobro da ih se temeljito obnovi, da ih se održava i već sve kako treba, da se radi na sigurnosti i da se vidi da se zbilja radi na tome''.
Grad je dužan redovito održavati mostove
''Sava je brzinska rijeka koja sa sobom nosi i pijesak pa su
stupovi njezinih mostova podvrgnuti vrlo velikom opterećenju i
eroziji''
Petar Sesar, inženjer građevine za
HAK
Na tom tragu su i u Državnom inspektoratu iz kojega su za RTL.hr nakon provedenih inspekcijskih nadzora mostova, podsjetimo, istaknuli da ''na temelju vizualnog pregleda stanja te predočene dokumentacije koja se odnosi na održavanje građevina, utvrđeno da su na svim građevinama nastala oštećenja koja je potrebno otkloniti u sklopu radova izvanrednog održavanja''.
''Svi gradovi, pa tako i Grad Zagreb, prema postojećim propisima moraju redovito održavati građevine kojima su vlasnici, odnosno kojima upravljaju. Mostovi su složene građevine koje traže redovite godišnje preglede i donošenje planova i programa održavanja upravo kako bi građani i građanke bili sigurni i u ekstremnim situacijama'', poručili su za za RTL.hr iz Ministarstva graditeljstva i prostornog uređenja.
Što i kako za svaki most preko Save kane u Gradu, donosimo u pregledu održavanja i obnove zagrebačkih mostova:
MOST SLOBODE
U tijeku je izrada projekta izvanrednog održavanja lučnog djela objekata i upornjačkih prostorija koja se izvodi u koordinaciji sa Zagrebačkim holdingom - podružnicom Vodoopskrba i odvodnja zbog sanacije vodoopskrbnih cjevovoda koji se nalaze u konstrukciji mosta.
U pripremi je dokumentacije za pokretanje javne nabave za četvrtu fazu sanacije koja će obuhvatiti sjeverni i južni prilaznih vijadukt te javna nabava vezana uz radove zamjene dotrajalih prijelaznih naprava.
MOST MLADOSTI
U sklopu investicijskog održavanja izvršit će se cjelovita sanacija objekta; promjene cjelokupne opreme mosta (pješačke ograde, čelične odbojne ograde, prijelazne naprave ...).
Postavit će se nova hidroizolacija, novi asfalt, novi rubnjaci i nove pješačke staze. Obnovit će se korodirali beton rasponske konstrukcije, podgleda, stupova i naglavnih greda. Sanirat će se pristupna stubišta na mostu i promijeniti sustav odvodnje. Cijena ugovorenih radova iznosi 64.000.000,00 kuna (bez PDV-a).
Završena je i izrada projektno-tehničke dokumentacije potrebne za sanaciju dotrajalih prijelaznih naprava.
DOMOVINSKI MOST
Izrada projektne dokumentacije za sanaciju pukotina u armirano betonskim pilotima te sanaciju asfalta pješačkih staza završena je 2019. te je pokrenut postupak javne nabave za izvanredno održavanje u sklopu kojeg će se sanirati piloni, mjesta zatega s nosivom konstrukcijom mosta, neravnine na biciklističko-pješačkim stazama te središnji pojas mosta i oštećeni dijelovi zaštitnih odbojnih ograda.
Procijenjena vrijednost nabave je 12.000.000,00 kuna (bez PDV-a).
SAVSKI MOST
Za obnovu je ove godine pokrenut postupak javne nabave za odabirom izvođača radova, koji obuhvaćaju sanaciju rušenja i izradu nove kolničke ploče s pješačkim stazama, sanaciju čelične rasponske konstrukcije, promjenu opreme mosta, promjenu prijelaznih naprava, izradu nove otvorene odvodnje, sanaciju upornjaka, sanaciju stupova, promjenu ležajeva, postavu asfalta kolnika i hidroizolacije, i obnovu antikorozivne zaštite čelične rasponske konstrukcije.
Radovi su u planu za iduću godinu, a procijenjena vrijednost nabave iznosi 29.000.000,00 kuna (bez PDV-a).
JADRANSKI MOST
U ovoj godini je pokrenut postupak javnog nadmetanja za radove
koji, između ostalog, obuhvaćaju pješačke ograde, čelične odbojne
ograde i prijelazne naprave.
Postavit će se nova hidroizolacija, novi asfalt, novi rubnjaci i
sanirat će se pješačka staza. Obnovit će se i degradirani beton
rasponske konstrukcije, podgleda, stupova i naglavnih greda. Isto
se odnosi i na upornjačku prostoriju. Također, sanirat će se
pristupna stubišta na most te će biti promijenjen kompletan
sustav odvodnje mosta.
Prema navedenoj dokumentaciji pokrenut je postupak javne nabave izvanrednog održavanja južnog prilaznog vijadukta procijenjene vrijednosti 28.000.000,00 kuna (bez PDV-a).
PODSUSEDSKI MOST
Završena je sanacija svih stupova, kao i projekt treće faze sanacije u sklopu koje će biti saniran preostali dio kolničke ploče. Obnovit će se antikorozivna zaštita preostalog dijela čelične ploče rasponske konstrukcije, a u sklopu održavanja uredit će se pješačka i biciklistička staza, promijeniti pješačke ograde i prijelazne naprave te obnoviti antikorozivna zaštita dijela čeličnog sanduka mosta.
STARI JANKOMIRSKI MOST
Putem javne nabave odabrani su izvođači radova i stručnog nadzora za zamjenu dotrajalih prijelaznih naprava, ugovorene vrijednosti 9.500.000,00 kuna i radovi će započeti u tekućoj financijskoj godini.
VIJADUKT SAVA – ODRA
Projekt zamjene postojećih prijelaznih naprava je završen početkom 2020. i njime je predviđena zamjena dotrajalih prijelaznih naprava na oba vijadukta. U tijeku je izrada dokumentacije za pokretanje javne nabave kojom će se odabrati izvođač radova za zamjenu prijelaznih naprava.