Biti roditelj vrlo je izazovno. Očevi i majke su svakodnevno
suočeni s brojnim pitanjima i nedoumicama te strahovima. Savjeti
pritom dobro dođu, imajući na umu da je svatko od roditelja i
djece svijet za sebe, ali i da su se 'zlatna pravila' mijenjala s
protekom vremena.
Nabolje ili nagore, pitanje je oko kojega se ne bi svi složili, a
ovih je dana na tom tragu društvenim mrežama i u medijima
odjeknulo
pisanje autorice bloga "Mama, ja sam gladan". Ona je u
poduljem postu na Facebooku usporedila odrastanje nekad i danas
te zapitala kolike su razlike i ishodi kad je riječ o odgoju
nekad i danas.
Kako pronaći prijeko potrebnu ravnotežu između potreba djece i
izgradnje zdravog autoriteta roditelja - u smislu da su djetetu
roditelji, a ne prijatelji – ma koliko zamamno možda ovo drugo
zvučalo, pitanje je na koje smo odgovor potražili kod
stručnjakinje Ivane Ćosić Pregrad, kliničke
psihologinje i aktivne članice Zagrebačkog psihološkog društva
(ZPD).
''Ono čemu na različite načine svjedočimo jest da roditelji, ali
i stručna i šira javnost, sve više propituju različite aspekte
roditeljstva i općenito odnos sa djecom. Često promišljajući
svoje odrastanje, nalazimo neke obrasce i ponašanja kojima nismo
bili zadovoljni i ne želimo ih ponavljati sa svojom djecom,
ponajprije stil roditeljstva u kojem je roditelj autoritarna
figura koja nameće pravila i od svojeg djeteta traži prvenstveno
poslušnost i disciplinu. Istovremeno suvremeno roditeljstvo
zaista donosi velike izazove pred roditelje i niz je mjesta gdje
su roditelji danas izloženi jačim i raznolikijim pritiscima nego
što su vjerojatno bili izloženi njihovi roditelji. Današnji
stil života i brzina kojom se stvari izmjenjuju, zaista velika
mogućnost izbora kao i nedostatak jasnih i stabilnih društvenih
vrijednosti je kontekst koji otežava roditeljskih posao i
doprinosi stalnom preispitivanju nas kao roditelja, naših osobnih
vrijednosti i načina na koji ih živimo“, istaknula je Ćosić
Pregrad za Vijesti.hr
Upozorila je da se ''poteškoća se javlja u trenutku kada znamo
što ne želimo, ali ne znamo što bismo umjesto toga, kako
drugačije. Danas postaje sve izraženiji trend u roditeljevanju u
kojem roditelji biraju sasvim suprotan stil roditeljstva u kojem
je dijete to koje vodi glavnu riječ u obitelji, zadovoljavaju se
sve djetetove želje i ne postavljaju dovoljno jasne granice. Kao
posljedice takvog stila i odnosa prema djeci često vidimo mnogu
nesigurnu djecu, ali i isto tako nesretne i bespomoćne
roditelje“.
''Vrlo često danas i od roditelja i djece možemo čuti kako su
prijatelji. Međutim, to je jedna od najvećih laži i zaista može
unijeti dosta pomutnje u odnos roditelj – dijete. Roditelj može
imati otvoren odnos s djetetom, osluškivati djetetovo iskustvo i
mišljenje o različitim temama u obitelji, prihvaćati i uvažavati
djetetove osjećaje, no roditelj i dijete nisu nikada prijatelji
jer nisu ravnopravni u svojim odnosima. Upravo roditeljska uloga
nama odraslima daje moć i odgovornost da vodimo dijete, da
određujemo pravila u obitelji uvažavajući različite potrebe i iz
te pozicije moramo djetetu reći 'NE' kada nešto ne smije učiniti,
a želje ispunjava kada procjenjujemo da možemo“, naglasila je
psihologinja.
''S obzirom na to da smo svi mi različiti - i djeca međusobno, ali i odrasli koji brinu o njima, nema jedinstvene formule ili recepta za uspješno roditeljstvo, niti jednostavnih savjeta. Međutim, potreba za sigurnošću, granicama, prihvaćanjem i ljubavlju kao i potreba za osobnim odnosom sa roditeljem je nešto što je zajedničko svoj djeci. Preuzimanje odgovornosti i vodstvo odraslih je jedna od osnovnih potreba obitelji i djece od najranije životne dobi. Iz perspektive djece posebno je važna roditeljeva osjetljivost i jasnoća u razlikovanju djetetovim potreba i želja, ali i roditeljeva prisutnost i responzivnost u odgovaranju na dječje potrebe koja je u osnovi uspostavljanja privrženosti između roditelja/skrbnika i djeteta'', objasnila je Ćosić Pregrad.
Također je razjasnila i da ''vodstvo ne znači da naređujemo
drugima s ciljem da ostvarimo svoje ciljeve i ono to smo
zamislili, već uključuje sposobnost da vlastite ciljeve i
vrijednosti zastupamo s upravo onoliko integriteta koliko je
potrebno da se ostavi dovoljno prostora i drugima koji na taj
način dobiju želju za suradnjom. Jednako kao što je važno biti sa
djetetom, važno je pustiti djeci slobodu i prostor koji nije
nužno pod okom roditelja (naravno ovisno o dobi djeteta) kako bi
mogli istraživati i graditi svoj integritet i
samostalnost''.
''Djeca dobro poznaju svoje želje, no nisu uvijek u mogućnosti procijeniti koje su njihove potrebe. Zadaća roditelja je jasno komunicirati djeci koja su ponašanja dozvoljena a koja nisu, što se smije a što se ne smije i na taj način osiguravamo predvidivo i jasno okruženje u kojem djeca odrastaju. Zaista je važno da granice koje postavljamo uvažavaju dječje potrebe, ali i potrebe roditelja i mogućnosti koje obitelj ima, ograničenja koja određena situacija u kojoj se obitelj nalazi donosi. Previše popuštati i ispunjavati djetetove želje nadajući se da će se tada osjećati sigurno uz nas ili mu ugađati kako bismo ga 'utješili' kada se osjeća loše, djetetu ne pomaže, već će ga zbuniti i pojačati njegov osjećaj nesigurnosti. I time na određeni način podržavamo egocentričnu poziciju djeteta u kojoj uči da je bitno samo ono te da su svi drugi koji ga okružuju tu za njega i da udovolje njemu'', ukazuje psihologinja.
Napominje da je ''važno s djecom otvoreno razgovarati o tome koja
ponašanja odobravate, a koja ne; na koji način nam neka ponašanja
i pravila mogu pomoći da budemo sigurni. I naravno, djeca
najviše uče gledajući i promatrajući što odrasli rade. Više
vjeruju onome kako se ponašamo nego onome što govorimo.
Vrijednosti koje zagovaramo i želimo naučiti djecu važno je i da
sami živimo i prakticiramo u svakodnevnom životu. Na
taj način smo djeci vidljivi, autentični i jasni, a iskustvo da
zastupamo sebe i djelujemo u skladu sa sobom nama daje osjećaj
samopouzdanja i kompetentnosti, što postaje posebno važno kada se
nađemo u konfliktnim situacijama, rastrzani između različitih
potreba ili između potreba i želja kao dio svakodnevnog
obiteljskog života''.
''Ukoliko želimo da dijete odraste u osobu koja zna razlikovati želje od potreba i koja 'misli svojom glavom', onda je nužno da se u roditeljskoj ulozi ponašamo u skladu s tim čak i kada smo izloženi pritisku djeteta koje u određenom trenutku zagovara svoju želju. I takve situacije uvijek donose konflikt i nemoguće je zadovoljiti sve uključene. Konflikti su dio života, posebno obiteljskog, a djeci treba podrška roditelja da nauče nositi se i sa situacijama nezadovoljstva, frustracije, ljutnje i razočaranja jer je i to dio života. Kada roditelji kažu djeci jasno i odlučno 'ne' rukovodeći se osobnim vrijednostima i poštujući svoje osobne i obiteljske vrijednosti, uz istodobno uvažavanje i prihvaćanje djetetove želje (ali ne i njeno ispunjavanje), konflikt do kojeg dolazi manje je štetan za odnos roditelj – dijete nego konflikt koji nastaje kada roditelj prekorači vlastite granice ispunjavajući djetetovu želju', zaključuje klinička psihologinja i aktivna članica Zagrebačkog psihološkog društva (ZPD) Ivana Ćosić Pregrad.