Energetska pića do kojih maloljetnici mogu jednostavno doći, mogla bi postati stvar prošlosti. Liječnici upozoravaju da uz ubrzan rad srca, izazivaju i dugoročne tegobe.
U studiju RTL-a Danas bila je Helena Križan
iz Službe za promicanje zdravlja HZJZ-a.
Upravo je od HZJZ-a i krenula inicijativa koja bi
energetska pića djeci učinila manje dostupnima ili nedostupnima.
Za što se zalažete?
Dakle, ograničavanje mogućnosti konzumacije kod maloljetnika i
djece pozdravljamo, uvijek potičemo javnozd regulacije koje će
stvarati uvjte da zdravije navike budu dostupne, a da druge
navike koje donose skraćivanje života ne podržavamo. U tom smjeru
uvijek idemo u bilo kojem području.
Koliko smo daleko od zabrane energetskih pića među
djecom? Mislite li da bi zabrana uopće pomogla?
Konkretna zakonska rješenja ne znamo kakva će biti, ali djeci ne
bi trebala biti dostupna pića takva. Važno je govoriti o svim
pićima bogatima šećerom. Zaslađeni napici su odavno problem.
Pokazuju da u Hrvatskoj 37 posto u dobi od osam godina više od 3
puta tjedno pije zaslađene naptike, iako je voda najzdravija.
Vidimo da je to kod nas visok problem.
Kako među djecom osvijestiti koliko su za njih nezdrava
energetska pića?
Nije važno osvještavati samo, važno je razmišljati što je djeci dostupno i što je to što se oglašava prema njima. Oglašavanje nije zabranjeno prema djeci. istraživanja pokazuje da petina škola oglašava hranu koja je nutritivno siromašna, a bogata šećerom. Nema školske kuhinje u mnogim školama...Ima puno problema.
Ne možemo uvijek kao društvo su odgovornost svaliti na roditelje, važna je edukacija i na sastancima s roditeljima, liječnicima, djecom... Bitno je obratiti pozornost da ne činimo te stvari privlačnima i dostupnima.
Problem su i dućani, trgovine koji prodaju ovakve namirnice tik pored škola...
To je isto problem. Jedno od rješenja bilo je kada je Hrvatska
išla u dodatno oporezivanje zaslađenih pića. U drugim državama se
to pokazalo dosta uspješno. Bilo bi dobro da se neke namirnice
označe kao opasnije, neke bolje za zdravlje, kako biste znali
koji je bolji izbor - bitna je strategija koja je opširna.
Ministar je najavio akcijski plan protiv debljine.