uredba traje još 10 dana /

Eksperti: Da prije tri tjedna Vlada nije ograničila cijene goriva, danas bi koštalo više od 12 kuna po litri

I građane i distributere zanima što će biti nakon isteka 30 dana trajanja uredbe, odnosno za samo nekoliko dana

7.11.2021.
21:00
VOYO logo

Dok toče gorivo po sniženoj cijeni, vozači nestrpljivo čekaju hoće li Vlada idućeg tjedna odlučiti nastaviti kontrolirati rast na štetu distributera ili će ih prepustiti nemilosrdnom tržištu.

Još deset dana vozači su lišeni stresa poskupljenja goriva jer je Vlada cijene zamrzla na 11 kuna za dizel i 11 kuna i 10 lipa za benzin. Da ta uredba prije tri tjedna nije donesena, danas bi gorivo plaćali znatno skuplje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Eurodizel bi se vrlo vjerojatno kretao na nivou 11,65 kuna po litri, Eurosuper 95 11,60, dok bi cijena Eurosupera 100 prešla 12 kuna i bila bi na nivou 12,20 kuna po litri", kaže Marijan Krpan, predsjednik uprave Agencije za ugljikovodike.

Image
ŽIVOT NA CESTI /

Svi čekaju robu, a nema dovoljno vozača kamiona! Potraga donosi njihovu priču: Kako izgleda život na cesti i zašto to mnogi ne žele raditi

Image
ŽIVOT NA CESTI /

Svi čekaju robu, a nema dovoljno vozača kamiona! Potraga donosi njihovu priču: Kako izgleda život na cesti i zašto to mnogi ne žele raditi

Što će biti nakon isteka 30 dana trajanja uredbe?

U protekla tri tjedna cijena barela nafte je najprije pet posto porasla, a onda isto toliko pala, te iznosi oko 82 dolara po barelu, kao i u vrijeme zamrzavanja cijena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Glavni opskrbljivači svjetskog tržišta, OPEC i Rusija, ipak izračunali da im ne koristi previše veliki skok cijena jer bi on onda uvjetovao i brzi razvoj alternativnih načina potrošnje i utroška energije što bi im u krajnjoj liniji opet štetilo", rekao je Igor Dekanić, stručnjak za naftno i plinsko gospodarstvo.

No, i građane i distributere zanima što će biti nakon isteka 30 dana trajanja uredbe. Dvije su opcije - vlada može produžiti uredbu na još 30 dana ili je ukinuti. To bi, usprkos smirivanju međunarodnog tržišta, preko noći dovelo do skoka iznad realnih cijena.

"Naftne kompanije moraju nadoknadit gubitke koje su imale. Znači, ne samo gubitke od proteklih mjesec dana, nego oni nadoknađuju gubitke iz 2020. godine", kaže Tin Bašić, novinar portala Cijenegoriva.

Vlada vjerojatno ima razrađenu taktiku što napraviti po isteku 30 dana fiksiranja cijena, ali će je otkriti u posljednji trenutak, misle stručnjaci. Premijer se jučer pohvalio reakcijom svojih europskih kolega na hrvatsko rješenje problema s gorivom.

"Niz kolega iz drugih članica europske unije je sa vrlo pozitivnim stavom i interesom pitao što ste vi tako napravili da ste umirili situaciju. Dakle, dobro smo napravili. I nitko nije propao. Neće nitko propast, to je 100 posto", tvrdi premijer Plenković.

No, poduzetnici nisu baš tako uvjereni da će svi opstati. "Ukoliko će se nastaviti ove postojeće mjere za naftne derivate smatramo da će mnogi mali i srednji distributeri ili propasti ili generirati velike gubitke. Dakle, 200 tisuća kuna mjesečno jedan mali distributer generira jer ne može do svoje marže", rekla je Branka Prišlić, glavna tajnica udruge Glas poduzetnika.

Zato iz UGP-a pozivaju Vladu da smanji trošarine na gorivo. Ipak, država se tog dijela prihoda, čini se, još nije spremna odreći. Tako će nakon preostalih 10 dana trajanja uredbe vladinu odluku plaćati ili građani većim cijenama ili naftne tvrtke smanjenjem svojih marži.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo