Dubrovački i splitski gradonačelnici i službeno od Vlade traže da promijeni zakon i dopusti im da oni odrede broj taksi-prijevoznika i uvjete po kojima trebaju raditi. Mato Franković i Andro Krstulović Opara tvrde da je liberalizacija autotaxi-tržišta smanjila kvalitetu življenja Splićana i Dubrovčana.
U dubrovačkom Gružu došlo je do fizičkog obračuna dvojice muškaraca. Jedan od njih, taksist, završio je u bolnici zbog slomljena nosa. Povod su navodno, nesuglasice u prometu.
U isto vrijeme na Facebooku se širi priča o više taksista koji su preskočili vožnju jer ju je naručila osoba u invalidskim kolicima.
Ograničavanje tržišta
Kultura se smanjila, gužve povećale. Složno su zato dubrovački i splitski gradonačelnik stali protiv Zakona o liberalizaciji taksi-tržišta.
Svoja htijenja uobličili su u dopis pa ga poslali ministru prometa i Vladi. Sami žele određivati broj taksija i uvjete njihova rada. I prije dopisa ministar je poručio:
"Znam za njihov prijedlog, sjest ćemo, napraviti određene analize i naravno da ćemo razgovarati, nijedan zakon nije nepromjenjiv ako donosi bolje rješenje za bilo kakav problem. Dogovorit ćemo se nakon godišnjih odmora, ima vremena", rekao je još 15. lipnja ministar prometa Oleg Butković.
Liberalizacija taksi-tržišta do sada je Dubrovniku je donijela trzavice između dotadašnjih i pridošlih taksista. Cijene prijevoza ostale su visoke, smatraju građani, a gužve na cesti su se povećale.
"Što se nas tiče, ne može se dogoditi da u ljetnim mjesecima vozilo hitne pomoći ne može proći, vatrogasci ne mogu proći, da građani moraju čekati da netko iskrca svoje goste, a sve zato što se povećao za deset puta broj vozila u gradu", govori za RTL Danas predsjednik Vijeća gradskog kotara Grad Marin Krstulović.
Prije liberalizacije u Dubrovniku je vozilo oko 300 taksista, a danas, prema riječima samih taksista, ima ih više od 2000!! Građani podupiru gradonačelnikovu inicijativu.
No taksisti su samo vrh ledene sante, smatraju prometni stručnjaci, pa bi ograničenje njihova broja samo malo smanjlio gužve.
"Moramo vidjeti što napraviti kako bismo smanjili broj vozila u mirovanju i kretanju. Svakako poboljšati javni prijevoz, poticati korištenje električnih bicikala pa i romobila u gradskim središtima, ali naravno pod kontroliranim uvjetima", govori prometni stručnjak Željko Marušić.
Od Konavala do Dubrovnika registrirano je više od 30.000 automobila, samo su oni u slučaju kiše dovoljni za potpuni dubrovački prometni zastoj.
Dubrovački gradonačelnik Mato Franković govori da je 500 taksija optimalan broj da bi se smanjila gužva u gradu, a koliko će ih u budućnosti voziti gradom, odlučit će se nakon evaluacije.
"Prema ministarstvu je odaslan zahtjev za promjenu zakona, što bi značilo da se unutar UNESCO-ove zaštićene jezgre omogući određivanje limita broja taksija na ulicama. A do konkretne brojke doći će se daljnjim analizama", govori zamjenica dubrovačkog gradonačelnika Jelka Tepšić.
Koji će taksisti prometovati, a koji neće, odredit će se javnim natječajem koji će raspisati gradska uprava ili za to ovlašteno tijelo. Bit će navedeni svi kriteriji koje će morati zadovoljiti taksisti koji će ubuduće prometovati gradom.
"A kako bi se generalno smanjile gužve u gradskoj jezgri, Grad Dubrovnik poduzima niz paralelnih mjera. Osim smanjivanja broja taksista, radi se na novom urbanom centru Gruža koji će imati i nove infrastrukturne elemente, odnosno prometnice, ali jednako tako i nove garaže i parkirna mjesta. Oni koji se parikiraju u garaži moći će s parking-karticom ući i u javni gradski prijevoz", dodaje Tepšić.