Ide se u rušenje Vjesnika: 'Što hitnije i što brže. Prijeti urušavanje cijelog nebodera!'
Potrebno je što hitnije i što brže uklanjanje nebodera, a sva mjerenja i monitorinzi i pregledi upućuju da postoje obilna statička oštećenja konstrukcije koja je nesigurna iz više razloga, naveo je Mario Uroš iz Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo
Velike prometne gužve i jutros su u Zagrebu. Nakon požara u Vjesnikovom neboderu, zatvorila se Slavonska avenija pored nebodera u smjeru istok, kao i podvožnjak.
Na snazi je privremena regulacija prometa:
- Podvožnjak Slavonske avenije ispod Savske bit će zatvoren u oba smjera.
- Promet Slavonskom avenijom prema zapadu odvijat će se sjevernim nadzemnim kolnikom preko raskrižja sa Savskom cestom.
- Promet Slavonskom avenijom u smjeru istoka bit će zatvoren od Selske ceste do Marohnićeve ulice.
- Promet će biti preusmjeravan na Selsku prije nadvožnjaka.
- Ministar Branko Bačić, predstavnici Grada Zagreba i Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo održat će sastanak o stanju nebodera
Bačić: Cilj je što prije krenuti u uklanjanje
14.03 - Uslijedila su pitanja novinara:
"Stručnjaci s Rudarsko-geološkog fakulteta će sugerirati kako prići uklanjanju, da li kroz istodobnog izvođača koji će raditi projekt, kakva se metoda uklanjanja ovdje planira, želimo čuti njih kao struku u kojem pravcu ići", rekaoje ministar Bačić.
Nastavio je: "U suradnji s HGK htjeli bismo ispitati hrvatsko i europsko tržište potencijalnih izvođača koji imaju iskustva na uklanjanju sličnih građevina, tu moramo paziti da napravimo maksimalno kako bi se što prije objekt uklonio, ali moramo voditi računa o sigurnosti. Do kraja tjedna imat ćemo puno više informacija. Nama je cilj da već danas, odmah krenemo na njegovo uklanjanje."
Novinarski su pitali hoće li se uklanjati strojevima ili miniranjem?
"Teško je to reći, moramo sjesti sa stručnjacima koji će nam sugerirati metodu uklanjanja. Budući izvođač će vrlo vjerojatno raditi sam projekt uklanjanja", odgovorio je Bačić.
U pripremi nova prometna rješenja za istok-zapad
Novinari su pitali hoće li se ići na ubrzani postupak s obzirom na to da Zakon o javnoj nabavi i procedure mogu trajati mjesecima.
"Ova zgrada ima upravitelja koji nije javni naručitelj, sukladno zakonu sam proces ugovaranja projektanta i izvođača možemo odraditi preko upravitelja kako bi ubrzali proces pregovaranja. Ja se nadam da ćemo do kraja tjedna imati više informacija kako će se provesti uklanjanje i u kojem roku", rekao je Bačić.
Novinari su pitali o perimetru sigurnosti i znači li to da će sadašnji prometni tokovi Slavonske avenije trajati dok se objekt ne ukloni?
"Na sastanku je bio Grad Zagreb, radovi koji se sada izvode na Slavonskoj su s nama i dogovoreni, mi smo dali suglasnost za to. Osim tog zahvata, Grad Zagreb priprema te razmatra i druga prometna rješenja s postojećim cestama i prometnicama u gradu kako bi se olakšao promet. Sustavom semafora, drugačijim skretanjima nastojat će maksimalno ubrzati promet u pravcu istok–zapad", naveo je Bačić.
Što će se sve rušiti?
Odnosi li se uklanjanje samo na neboder, pitali su novinari, a Bačić je odgovorio: "Mi ćemo pristupiti uklanjanju nebodera jer on predstavlja opasnost. Koliki će biti obuhvat uklanjanja susjednih zgrada, koje su povezane s neboderom - pokazat će nam projekt. I danas ćemo imati sastanak sa suvlasnicima, krenut ćemo u postupak koji će - nakon uklanjanja - urediti arhitektonski križanje Savske i Slavonske. Osim dijela uklanjanja, paralelno ćemo ići s definiranjem budućih objekata, njihovim izgledom na toj lokaciji, to radimo zajedno sa suvlasnicima."
Novinari su pitali hoće li se graditi novi neboder?
"To ne mogu decidirano reći, ali je gotovo sigurno da ćemo provesti arhitektonski natječaj s Komorom i Društvom arhitekata kako bi našli najprikladnija rješenja za taj dio Zagreba", odgovorio je ministar.
Tko će finacnirati rušenje?
Policija i istražitelji trebaju ući u neboder, ali na vlastitu odgovornost – kad će to biti, bilo je pitanje.
"Ja ne mogu u ime DORH-a i policije govoriti kad će ući. Dogovoreno je da će i DORH i policija u dogovoru s Hrvatskim centrom za potresno inženjerstvo sjesti ovih dana i krenuti napraviti očevid", rekao je ministar.
Kako će se financirati rušenje, bilo je pitanje.
"Ne bih vam dao decidirani i točan odgovor, zgrada je osigurana, postoje troškovi uklanjanja koji mogu biti dio obeštećenja. On će se srušiti i to vrlo brzo. Troškovi uklanjanja, građenja, dokumentacije - to ćemo s ostalim suvlasnicima vidjeti koji je stav, ali Republika Hrvatska je zainteresirana za projekt bivšeg Vjesnika, urediti na primjeren način. Mi nismo bili zadovoljni statusom nebodera, zato smo napravili projekt elaborata, jasno smo iskazali želju suvlasnicima da otkupimo udjela kako bi riješili imovinsko-pravne objekte, kako bismo bili sami vlasnici i onda krenuli u njegovu obnovu. Naša je želja i dalje da prostor riješimo, želje su jedne, vidjet ćemo kako ćemo sa suvlasnicima riješiti pitanje kompleksa", rekao je Bačić.
Prijeti urušavanje nebodera: Može kobno završiti
Nastavio je govoriti Uroš: "Neboder je na granici nosivosti, može se dogoditi podrhtavanje tla, imali smo potres prije pet godina, olujni vjetar se može dogoditi, moguća je sitna eksplozija ili udar u nekim podrumima - svaki dinamički afekt na konstrukciju može kobno završiti. Sam proces uklanjanja - ako se ide mehanički - ide dio po dio i on je vrlo opasan. Kidanje i rezanje konstrukcije isto uzrokuje vibracije što nije sigurno. I miniranje zahtijeva ulazak u konstrukciju, pripremu... Sad ostaje delikatan problem kako srušiti."
Vjesnikov neboder mora se ukloniti
13.44 - Baćić je rekao da čitavo vrijeme traju razgovori.
"Stručnjaci su prvi dan rekli da će do kraja nedjelje na temelju monitoringa i obilaska i očevida zgrade donijeti izvješće u kojem će nama kao jednom od suvlasnika naznačiti stanje konstrukcije Vjesnika. Na temelju tog izvješća imali smo jutros sastanak - osim Ministarstva, Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo sudjelovali su i predstavnici Zagreba, DORH-a i MUP-a s obzirom na potrebnu provođenja očevida kako bi se utvrdile okolnosti nastanka požara. Izvješće koje smo dobili možemo prezentirati kroz zaključak koji je napravio Hrvatski centar za potresno inženjerstvo. Definitivno je potrebno prići uklanjanju konstrukcije Vjesnikova nebodera radi opasnosti od urušavanja", naveo je ministar Bačić.
Nastavio je da je za to potrebno napraviti dokumentaciju, kako bi Ministarstvo moglo prići uklanjanju.
"Već danas sazvali smo sastanak sa stručnjacima s Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta.", rekao je ministar.
Pokazao je da će se smanjiti zone izravne opasnosti.
"Ona je skraćena na južnom dijelu. Crvena je linija bila na Odranskoj ulici, sada je ona povučena na južni zid pogona. I dio koji se odnosi prema zapadu - uz Savsku - i tu je smanjen obuhvat zone. Slavonska ulica i dalje ostaje u istoj zoni korištenja, južni dio Slavonske avenije i dalje je zatvoren kao i podvožnjak u oba smjera. Radovi koje izvodi Grad Zagreb na povezivanju sjevernog i južnog dijela Slavonske avenije u tijeku su i nastavit će se kako bi se olakšao promet u samom gradu", rekao je ministar.
Naveo je da nakon izvješća o stanju konstrukcije treba napraviti očevid u samom neboderu. "Tu je i zahtjev osiguravatelja i da se utvrdi njima potrebne elemente. Šalje se poruka da treba biti oprezan i da bi se ulazak u zgradu provodio na vlastitu odgovornost s obzirom na stanje same konstrukcije", naveo je ministar.
'Što hitnije i što brže uklanjanje nebodera'
Nastavio je govoriti Mario Uroš iz Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo:
"Jutros smo predali izvješće koje je relativno dugo rađeno. Htjeli smo biti apsolutno sigurni u odluku. Od početka smo bili svjesni nekih oštećenja u konstrukciji, ali smo htjeli dati priliku zgradi i neboderu, da se možda može obnoviti ili barem djelomično" rekoao je Uroš.
Nastavio je: "S obzirom na sva ispitivanja posljednjih dana, zaključak je da je potrebno što hitnije i što brže uklanjanje nebodera, a sva mjerenja i monitorinzi i pregledi upućuju da postoje obilna statička oštećenja konstrukcije koja je nesigurna iz više razloga - djelovanja požara na dijelove konstrukcije više su nego potvrđena. Beton-armatura postaje neefikasna, to je visoka zgrada, požar je bio i na nižim katovima, prilično su oštećeni stupovi i to je prvi i osnovni razlog. Drugi razlog je da su se uslijed visokih temperatura javila velika fizička oštećenja, otpadanje elemenata, pukotine; uslijed rada temperature oštetio se pogotovo istočni dio nebodera. Takva konstrukcija, koja je sad gola i bez zaštite, podložna je vlaženju, kiši, snijegu. Na tako dehidriran beton mogu utjecati tako da se javlja kemijska reakcija pri betonu - on bubri te puca i raspucava cijeli presjek. Što dulje konstrukcija stoji, prijeti veća opasnost od rušenja dijelova, možda i cijelog nebodera."
Nastavio je da uslijed olujnog vjetra i činjenice da je prostor prazan, nije isključena mogućnost da odlete predmeti i dalje od perimetra sigurnosti. "Moguće je i da će se dio ili cijela konstrukcija srušiti i zato treba osigurati minimalni uvjet za sigurnost, meni je to bitno, živim u tom kvartu, moja djeca prolaze."
Stanje u prometu uživo pratite ovdje:
13.31 - Uskoro se očekuju izjave za medije nakon sastanka ministra prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine Branka Bačića i statičara koji su danima provjeravali je li neboder Vjesnika siguran ili se mora rušiti nakon katastrofalnog požara.
Podsjetimo, na sastanku su danas ministar Bačić, predstavnici Grada Zagreba, stručnjaci Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo i ostale interventne službe. Iznosi se izvješće o stanju nebodera.
Fotografija iz tramvaja
11.51 - U priči o gužvama u gradu zbog prometne blokade kraj Vjesnika, naš čitatelj poslao nam je fotografiju iz tramvaja. Ako je suditi prema slici, čini se da je riječ o starijoj generaciji vozila koji je na pola prazan.
Ostavio je i komentar: "Tram br. 6 u 10.30 za Črnomerec. Auto pred kućom"
Istovremeno kraj Vjesnika i dalje se stvaraju kolone vozila u smjeru zapad dok je podvožnjak do daljnjeg zatvoren, kao i kolik Slavonske avenije u smjeru istoka.
Bačić drži sastanak
10.30 - Ministar prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine Branko Bačić tijekom dana održati sastanak na temu Izvješća o stanju konstrukcije nebodera Vjesnik nakon požara, i to s predstavnicima Grada Zagreba te stručnjacima iz Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo i ostalim interventnim službama. Nakon sastanka biti će moguće uzeti kratke izjave za medije, koje se očekuju u 13.30 sati.
Podsjetimo, neboder je u većinskom vlasništvu države i u njemu je bila arhiva pojedinih ministarstava koja je izgorjela kao i Porezne uprave.
Statičari će danas predstaviti svoje mišljenje o stanju konstrukcije nebodera, a tijekom vikenda snimali su neboder dronovima kako bi se proučile pukotine.
Na temelju izvješća Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo trebali bi odlučiti hoće li se neboder Vjesnika rušiti ili ne. Ni policijski očevid nije počeo - čeka se procjena statičara i drugih stručnjaka o sigurnosti samog nebodera.
Linija 107 prometuje obilazno prema Žitnjaku
9.41 - ZET je objavio da će od ponedjeljka, 24. studenoga, u 4 sata do redovnog puštanja u promet, autobusna linija 107 u smjeru Žitnjaka prometovati trasom: Jankomir - redovnom trasom do raskrižja Savske ceste i Zagrebačke avenije - (desno) Savska cesta - (lijevo) Ulica Prisavlje - (lijevo) Ulica Josipa Marohnića - (desno) Slavonska avenija - u nastavku redovnom trasom prema Žitnjaku.
Autobusna linija 107 će koristiti tramvajsko stajalište Vjesnik u smjeru juga.
9.30 - Čitatelji Net.hr-a šalju fotografije gužvi.
"Ovako je izgledao rotor na Svetom Duhu u 7 ujutro", navela je naša čitateljica koja je poslala fotografiju:
Jedna čitateljica ostavila je fotografiju s Knežije, križanje Selske i Horvaćanska, te je napisala: "Užas, semafor drži crveno 15 minuta, zeleno minutu možda"
Na našem Facebooku nanizalu su se komentari vezani za promet, u jednom je napisano: "Promet stoji već u 6.15 ujutro. Al' nek' smo mi poslali radnike u subotu ujutro po onom straaaašnom nevremenu."
Drugi komentar bio je: "Zapinjamo već zadnjih 10,15 godina u bilo koje doba dana".
Ima onih koji pozivaju da se koristi javni prijevoz: "U svakom autu samo vozač. Imamo javni prijevoz i problem riješen"; "Vrlo jednostavno rješenje zabraniti promet tom dionicom dva-tri-pet dana dok se ne završe radovi na alternativi i riješen problem. Gotovani, neka idu javnim prijevozom."
8.56 - Danas se očekuje izvješće Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo o stanju izgorjelog Vjesnikovog nebodera. Stručnjaci su proteklih dana nastojali utvrditi kolika je otpornost konstrukcije Vjesnikova nebodera nakon katastrofalnog požara, a o tome ovise i prometna rješenja oko Vjesnika. Tijekom vikenda dronovima su provjeravali stanje nebodera vezano za statiku.
U Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine najavljena je konferencija za novinare na kojoj će biti objavljeni službeni zaključci statičara o stanju Vjesnikova nebodera nakon požara.
Šaljite nam svoje fotografije i komentare
8.50 I vi ste zapeli u prometu?
Pošaljite nam svoje fotografije, snimke i komentare:
'Vrijeme je da odselim'
8.37 - Zagrepčani i jutros prolaze kroz muku zbog doslovno zakrčenih prometnica, požar Vjesnikova nebodera je paralizirao zapadni dio grada.
Čitatelji nam javljaju da se voze u kolonama.
"Jutros sam krenula ranije na posao i zapela na Jarunu u Ulici Hrvatskog sokola, ne znam koliko se semafora izvrtijelo dok sam prešla križanje sa Zagrebačkom avenijom prema Drvinju. Slična je situacija i na Zagrebačkoj aveniji u smjeru istok", javila nam je jutros čitateljica.
Kaže, malo se "odčepio" promet kroz Drvinje, ali je opet nakratko zapela na Selskoj ulici. "Slušam radio da su se dogodile i dvije prometne. Nasmijao me voditelj koji je rekao da je 'Zagreb prometu rekao laku noć'", kaže čitateljica koja dodaje: 'Vrijeme je da odselim'
Zbog zatvorenog podvožnjaka na Slavonskoj aveniji, koja je jedna od glavnih gradskih prometnica, u ponedjeljak su nastavljeni radovi na novoj prometnoj regulaciji, ali i prometne gužve i kolone u Zagrebu.
Radovi na privremenom rješenju, kako bi se povećala protočnost prometa na dvije trećine uobičajenog kapaciteta, trajat će idućih desetak dana ili do procjene statičara o sigurnosti podvožnjaka koja se očekuje danas.
Gradske službe pozivaju Zagrepčane da, gdje god mogu, putuju javnim prijevozom. Autobusna linija 107 Jankomir- Žitnjak ima prioritetni prolazak Slavonskom avenijom na potezu od Selske do Savske.
Pročelnik Gradskog ureda za za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost Andro Pavuna rekao je da će policija propuštati autobus što znači da će prometovati 10 do 15 minuta brže nego sada, a povećat će se i broj polazak te je građane pozvao da se što više koriste javnim prijevozom.
Novo prometno rješenje uključuje izgradnju premosnice za dvije trake prema istoku, ukidanje lijevih skretanja i promjenu semaforskih ciklusa kako bi se povećala protočnost prometa.
U Savskoj ulici neće se ništa mijenjati, a u Slavonskoj će se povećati trajanje zelenog svjetla. Zeleno svjetlo za smjer istok-zapad produžit će se s 30 na 80 sekundi, a semaforski ciklus na 120 sekundi.
Danas se očekuje izvješće Hrvatskog centra za potresno inženjerstvo o stanju izgorjelog Vjesnikovog nebodera. Stručnjaci su proteklih dana nastojali utvrditi kolika je otpornost konstrukcije Vjesnikova nebodera nakon katastrofalnog požara, a o tome ovise i prometna rješenja oko Vjesnika.
Pregled su radili i dronovima koji su kružili oko Vjesnikova nebodera kako bi se otkrilo je li siguran ulaz u zgradu na koji čekaju policijski istražitelji kako bi mogli početi s očevidom na mjestu požara.
Javio nam se i čitatelj koji je iz Zagreba išao prema Zaprešiću. Navodi, u sat vremena autobusu je od Hotela Antunović na Zagrebačkoj aveniji jedva došao do Škorpnikove. "Danas opet skraćeno radim jer kasnim na posao... ", rekao nam je.
POGLEDAAJTE VIDEO: Radovi na privremenoj regulaciji prometa kod Vjesnika u punom jeku: 'Osigurat će se prioriteti'
403 Forbidden