Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak sutra će službeno objaviti početak strukovne reforme, ali mi ne možemo čekati do sutra pa smo ministricu zvali odmah večeras u RTL Direkt i pitali je što je ideja strukovne reforme te kako bi strukovne škole trebale izgledati kad ona završi.
"Ta reforma je krenula, očekujemo da naše strukovne škole stvarno imaju jedan preobražaj, izvana i iznutra i vezano uz programe i infrastrukturu. To su procesi koji će sigurno trajati dvije do tri godine, ali istina je da mi u prvom koraku povlačimo sredstva kako bismo opremili škole, da budu pogodne za strukovna zanimanja. Da imamo priliku da učenici uče kroz rad", poručila je Divjak za početak.
Dualno obrazovanje, što to znači?
Da učenik kada se upisuje u srednju škole, upisuje u tvrtku u koju će raditi. Postoje i drugi načini učenja kroz rad, studentske prakse i radionica u školama.
Hoće li biti nekih novih zanimanja, hoće li neka stara odumrijeti ako nema potrebe za njima?
Ova reforma omogućava da se osluškuju potrebe tržišta rada pa da se preko određenih standarda zanimanja izrađuju srednjoškolski i studijski programi.
Milijardu kuna na što će se utrošiti?
Mi smo pokušali pojednostaviti procedure. Iako se povlače sredstva iz dva fonda, mi ćemo ih objedniti i dat ćemo priliku osnivačima - županijama da prepoznaju strateški interes u svojim sektorima, da već sada imamo konzorcij od gospdarskih subjekata, visokih obrazovanja...
Taj će projekt voditi jedan ravnatelj koji već ima iskustva u povlačenju sredstava iz EU fondova?
To je moj pomoćnik Vlado Prskalo koji ima puno iskustva, svoju je poljoprivrednu školu u Slavonskom Brodu proveo kroz put od škole u kojoj je bilo teško učiti, a sada je bolje opremljena bolje od nekih naših fakulteta.
VIŠE PROČITAJTE:
- Stručnjaci popljuvali reformu ministrice Divjak: 'Novi zakon štetan je za djecu i obrazovanje'
- Divjak popustila konzervativcima: dio učenika će ipak učiti da je masturbacija štetna, a homoseksualnost neprirodna?
Ali možete vi urediti školu kako hoćete, no ako nema interesa za ta zanimanja, kako djecu privući u ta strukovna, zanatska zamnimanja?
Prije svega moramo škole učiniti privlačnima. Učenik kad uđe u školu, da on zna što će raditi. Kuhar ulazi u kuhinju koja izgleda kuhinja u hotelu s pet zvjezdica, da vrtlar radi s biljakama u laboratoriju... i da zna da će raditi posao koji je kreativan i da će znati da ima budućnost u tom poslu.
Jako raste potražnja za tim zanimanjma, rastu li onda i plaće?
Ja sam sigurna da će plaće rasti, to je zakon ponude i potražnje, a ja ovim putem apeliram na poslodavce da razmišljaju ne samo kako će nekome dati veću plaću nego kako će nekoga uzeti u naukovanje, primjerice u dualnom obrazovanju i sami stvarati budućeg zadovoljnog radnika.
Dok se u Saboru čeka usvajanje ovog zakona o strukovnim školama istodobno su pod žestokom kritikom Izmjene Zakona o odgoju i obrazovanju. Riječ je o tome da ste popustili neokonzervativnim i desnim udrugama i dozvolili da roditelji budu ti koji će odlučivati o tome hoće li djeca pohađati građanski ili zdravstveni odgoj?Tvrde (zagrebačko psihološko društvo) da time poništavate smisao Zakona 'odgajati i obrazovati učenike u skladu s općim kulturnim i civilizacijskim vrijednostima, ljudskim pravima i pravima djece, osposobiti ih za življenje u multikulturalnom svijetu, za poštivanje različitosti i toleranciju te za aktivno i odgovorno sudjelovanje u demokratskom razvoju društva'.
Prije svega, ovaj prijedlog izmjena je u javnoj raspravi. Dobili smo u njoj puno argumenata da vidimo koji će članci ići dalje u proceduru. Sve to ide na međunarodnu recenziju, sigurna sam da će to ulaziti normalno u sve kurikulume. Što se tiče spoznaja oko toga kako rješavati utjecaj roditelja na školski sustav, moramo znati da roditelj prije svega mora imati uvid u program, a u obaveznim predmetima nema mogućnosti izbora. Naravno, ako su obavezni predmeti argumentirani na način da se temelje na znanstvenim činjenicama.
Građanski i zdravstveni odgoj ipak će biti obavezni?
To nisu obavezni predmeti, to su međupredmetne teme koji su dijelovi drugih predmeta, i tamo gdje su dijelovi obaveznih predmeta, naravno da nećemo raspravljati o tome da se netko izuzima, primjerica u biologiji, povijesti, matematici (financijska pismenost itd).