Svako novo poskupljenje vozači itekako osjete. A onaj tko vozi automobil s benzinskim motorom i proječnom potrošnjom od 7 i pol litara, prije šest mjeseci mogao je za 250 kuna voziti od Zagreba do Splita, a danas za isti novac ne može ni do Šibenika.
Benzin je ovaj tjedan poskupio za 8 lipa - na 10,33 kune, što je gotovo dvije kune više nego u siječnju. Dizel je jeftiniji za dvije lipe, ali još uvijek gotovo kunu i pol skuplji nego u siječnju. Najviše pate veliki potrošači, autobusni prijevoznici, pa posljedično i njihovi putnici.
"Automatski moramo podići cijene naših usluga, što naši klijenti ne odobravaju. Mislim da ovdje kod nas ne pratimo trend ostalih cijena u Europi", rekao je vozač autobusa Davor Pandurević.
A od zemalja u susjedstvu u Sloveniji benzin košta gotovo kao i u Hrvatskoj, u Bosni i Hercegovini je čak dvije kune jeftiniji, u Srbiji kunu i pol, dok Austrijanci plaćaju litru eurospuera devet kuna. Hrvatski naftaši uvjeravaju kako oni zbog poskupljenja ne zarađuju više.
"Ništa se nije mijenjalo u odnosu na ono što je u kalkulaciji, potpuno je sve ostalo isto, samo se mijenjalo prema visini cijene na Mediteranu i kurs dolara koji je bio znatno izmijenjen", izjavio je Branko Poljak, direktor veleprodaje i logistike Croduxa.
Uz dolar se veže cijena barela nafte, pa je njegovim jačanjem, logično, i poskupljenje u Hrvatskoj - poručuju stručnjaci, no kažu kako nije to jedini razlog.
"Poskupljenje dolara i možda nadoknađivanje nekih ranijih budžetskih rupa ili proračunskih minusa koji su nastali ranijih mjeseci", objasnio je Igor Dekanić, profesor Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta u Zagrebu.
A svoje rupe država je u travnju barem malo popunila povećanjem trošarine na gorivo za 20 lipa. No, taj novi namet samo je djelomično utjecao na sadašnju cijenu.