Cijena proizvoda ostala ista, ali količina je manja

Hrvatske trgovine zahvatio je val poskupljenja, ali ne dizanjem cijena artikala nego – smanjenjem količine proizvoda. Građani dobivaju manje, a plaćaju isto.

1.2.2012.
9:29
VOYO logo

Smanjenjem količine proizvoda proizvođači ostaju konkurentni na tržištu jer naizgled nisu poskupili svoj proizvod, ali zapravo kupac dobiva manju količinu proizvoda, čime on praktički poskupljuje.

Postoji i drugi trik, još češći u posljednje vrijeme: proizvođači su nekim proizvodima čak smanjili cijenu u odnosu na prijašnje veće pakiranje, ali to u pravilu nije proporcionalno smanjenoj količini proizvoda, pa se zapravo za nešto manji iznos kupuje znatno manja količina, te se na taj način stvara marketinški dojam pojeftinjenja proizvoda, što u razdoblju krize i te kako ima psihološki učinak na potrošače.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U svom istraživanju Slobodna Dalmacija nasumice je odabrala nekoliko popularnih proizvoda u jednom trgovačkom lancu.

Akcija koje nema

Kraševe Napolitanke, koje su mnoge obitelji kupovale u ekonomičnom pakiranju od kilograma, u redizajniranoj su ambalaži "smršavjele" na 840 grama. Jaffa keksi istog proizvođača bili su jeftiniji na akciji za više od kune od konkurentnih Jaffa Crvenka, ali i lakši, jer teže 125 grama, za razliku od Crvenke, čije je pakiranje 150 grama, tako da je bez obzira na "akciju" cijena zapravo slična, ako ne i ista.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najpopularnija mljevena kava u Hrvatskoj, poznata Jubilarna Franck, godinama je pakirana u količinama od 200 i 500 grama. Dvadeset deka ili pola kilograma te kave često se kupovalo kao prigodan dar. Više ne možete darovati 20 dekagrama te kave, jer sada postoji samo pakiranje od 175 grama. Pakiranje od 500 grama postalo je 400 grama.

'Otopila' se i Milka

Poznata velika čokolada Milka od 300 grama, koja se mališanima sigurno činila velika kao kuća kad bi je dobili za dar, sada ima 250 grama. Sve je više čokolada ostalih proizvođača koje se pakiraju u već pomalo standardnom pakiranju od 75 grama, premda je do prije nekoliko godina najmanje standardno pakiranje čokolade težilo 100 grama. Tjestenina Paradiso, koja je na "akciji" cijenom od 6,49 privlačila pažnju kupaca s police, teži samo 400 grama, a ne uobičajenih 500 grama, što je inače standard za tjesteninu. Program Ledova smrznutog povrća teži 450 grama.

Možda je najbizarniji primjer papirnatih maramica Zewa: umjesto očekivanih 10 rupčića, u pakiranju ih je − devet, a to je čak uredno i navedeno na omotu.

Opet moguć 'redizajn' proizvoda

Ono što izgleda kao sitnica zapravo su milijunske uštede, naravno, na račun potrošača jer trgovci svoju maržu uredno zaračunaju, bez obzira na količine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zabrinjava činjenica da se val poskupljenja na taj način već uvelike provodi, ali tiho, vješto marketinški prikriven. S uvođenjem novoga PDV-a od 25 posto možemo opet očekivati "redizajn" proizvoda. I još manja pakiranja uz − još tanje novčanike.

Trebao bi reagirati Državni inspektorat

"I mi smo uočili smanjenje pakiranja, građani koji nam se javljaju kažu kako su primijetili da se količine artikala smanjuju, i to na raznim pakiranjima marmelade, jogurta, o kruhu da se i ne govori, a cijene su sve više. Uvijek kažemo "kilo kruha", a nema ni blizu kilograma. Također, ima puno pritužbi na kvalitetu proizvoda. U moru problema možda se ne ide toliko za tim, ali u pitanju je mnogo novca koji se uzima potrošačima, koje se zapravo na taj način obmanjuje", kazao je Zoran Knežević iz Zadarskog potrošača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nela Kovačević, voditeljica Savjetovališta za zaštitu potrošača Split, kaže da je riječ o potkradanju "na mala vrata". Smatra da su se proizvođači nedvojbeno ogriješili kad su smanjili količinu svojih artikala, a ostavili prijašnju cijenu, te da bi trebao reagirati Državni inspektorat.

Trend smanjenja količine proizvoda odavno je prisutan u Americi, a posljednjih godina sve više i u Europi.

specijal-201012070191004-Cijene

Tekst se nastavlja ispod oglasa
nedelja
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo