JAMAC SIGURNOSTI / 'Bunkeri na kotačima' Plenkovića i Milanovića: Otporni na metke, imaju strojnice i koštaju po 6 milijuna kn!

Hrvatska ih je kupila 2018., a iz garaže su izlazili rijetko

19.10.2020.
7:00
VOYO logo

Predsjednik Zoran Milanović i premijer Andrej Plenković nemaju posljednjih tjedana gotovo ništa zajedničkoga. Osim jedne stvari. Obojicu su sigurnosne službe smjestile u superzaštićene Mercedese S600. Pružaju superugodnost, ali i ono puno važnije: balističku i protueksplozivnu zaštitu. Hrvatska ih je kupila 2018., a iz garaže su izlazili rijetko.

Situacija je postala ozbiljna - nakon napada na Markovu trgu stupanj zaštite čelnih ljudi Republike podignut je i do daljnjega će se voziti u vozilima kojima ni raketa ništa ne može.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Došlo je promjene stupnja rizika"

"Takve prosudbe izrađuju Sigurnosno obavještajne agencije, bilo SOA, bilo vojna sigurnosno obavještajna agencija. S obzirom na promjenu koju vi govorite, a i na situaciju koja se događala, očito je došlo do promjene stupnja rizika kojem su osobe izložene", kaže stručnjak za sigurnost Gordan Akrap

Zato su predsjednik i premijer smješteni u posebne verzije automobila Mercedes S600. Svaki od njih ima najveću razinu balističke zaštite - VR9 koja s udaljenosti od 10 metara zaustavlja projektile pucane iz pušaka M60, M14, M16, Magnum 357 i Magnum 44. Opremljeni su višeslojnim neprobojnim staklima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijena svakog - 6 milijuna kuna

Imaju posebne pneumatike koji omogućavaju vožnju i bez zraka, zaštićeni su protueksplozivnim podvozjem, a od dodatne opreme tu su nosači za strojnice, senzori za suzavac, sustav za gašenje vatre, sustav za nužni izlaz. Cijena svakog od njih je oko 6 milijuna kuna, a nabavljena su za potrebe predsjedanja Europskom unijom.

"Još od devedesetih i predsjednika Tuđmana pa nadalje postoje blindirana vozila u kojima se voze štićene osobe, a ova dva nova su jednostavno zbog takve prilike i predsjedanja. Potrebno je bilo nabaviti ih baš zbog standarda nekih stranih državnika za koje se očekivalo da će biti ovdje", kaže Bono Marjanović

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto ih dosad nisu koristili?

Prvi je u to vozilo sjeo izraelski predsjednik Reuven Rivlin pri posjetu Zagrebu u srpnju 2018. U njima su se prije Milanovića i Plenkovića vozili i Ursula von der Leyen, Charles Michel i Angela Merkel. Ostatak vremena stajali su u garaži. Premijer i predsjednik ih dosad nisu koristili jer su 4,5 tona teški automobili skupi i zahtijevaju posebnu obuku za upravljanje njima.

"Korištenje takvih vozila je dosta zahtjevnije i iziskuje dosta troškova, a sasvim sigurno i u određenim političkim situacijama može dovesti i do onih reputacijskih percepcijskih rizika koji nisu bili potrebni nikome od štićenih osoba", kaže Akrap. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim automobilske pojačana je i ljudska zaštita štićenih osoba prve kategorije. "Sustav sigurnosti ne čini ono što mi vidimo - blindirana vozila, snajperisti.. Nego i cijela lepeza koji se vrlo često ne vide i ne spominju se", otkriva Marjanović. 

Hoće li se premijer i predsjednik nastaviti voziti u tim automobilima ili će se uskoro vratiti u skromnije Audije, neće odlučiti njih dvojica nego nova sigurnosna procjena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Skriveno u raju
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo