Predsjednik Zoran Milanović i premijer Andrej Plenković nemaju posljednjih tjedana gotovo ništa zajedničkoga. Osim jedne stvari. Obojicu su sigurnosne službe smjestile u superzaštićene Mercedese S600. Pružaju superugodnost, ali i ono puno važnije: balističku i protueksplozivnu zaštitu. Hrvatska ih je kupila 2018., a iz garaže su izlazili rijetko.
Situacija je postala ozbiljna - nakon napada na Markovu trgu stupanj zaštite čelnih ljudi Republike podignut je i do daljnjega će se voziti u vozilima kojima ni raketa ništa ne može.
"Došlo je promjene stupnja rizika"
"Takve prosudbe izrađuju Sigurnosno obavještajne agencije, bilo SOA, bilo vojna sigurnosno obavještajna agencija. S obzirom na promjenu koju vi govorite, a i na situaciju koja se događala, očito je došlo do promjene stupnja rizika kojem su osobe izložene", kaže stručnjak za sigurnost Gordan Akrap.
Zato su predsjednik i premijer smješteni u posebne verzije automobila Mercedes S600. Svaki od njih ima najveću razinu balističke zaštite - VR9 koja s udaljenosti od 10 metara zaustavlja projektile pucane iz pušaka M60, M14, M16, Magnum 357 i Magnum 44. Opremljeni su višeslojnim neprobojnim staklima.
Cijena svakog - 6 milijuna kuna
Imaju posebne pneumatike koji omogućavaju vožnju i bez zraka, zaštićeni su protueksplozivnim podvozjem, a od dodatne opreme tu su nosači za strojnice, senzori za suzavac, sustav za gašenje vatre, sustav za nužni izlaz. Cijena svakog od njih je oko 6 milijuna kuna, a nabavljena su za potrebe predsjedanja Europskom unijom.
"Još od devedesetih i predsjednika Tuđmana pa nadalje postoje blindirana vozila u kojima se voze štićene osobe, a ova dva nova su jednostavno zbog takve prilike i predsjedanja. Potrebno je bilo nabaviti ih baš zbog standarda nekih stranih državnika za koje se očekivalo da će biti ovdje", kaže Bono Marjanović.
Zašto ih dosad nisu koristili?
Prvi je u to vozilo sjeo izraelski predsjednik Reuven Rivlin pri posjetu Zagrebu u srpnju 2018. U njima su se prije Milanovića i Plenkovića vozili i Ursula von der Leyen, Charles Michel i Angela Merkel. Ostatak vremena stajali su u garaži. Premijer i predsjednik ih dosad nisu koristili jer su 4,5 tona teški automobili skupi i zahtijevaju posebnu obuku za upravljanje njima.
"Korištenje takvih vozila je dosta zahtjevnije i iziskuje dosta troškova, a sasvim sigurno i u određenim političkim situacijama može dovesti i do onih reputacijskih percepcijskih rizika koji nisu bili potrebni nikome od štićenih osoba", kaže Akrap.
Osim automobilske pojačana je i ljudska zaštita štićenih osoba prve kategorije. "Sustav sigurnosti ne čini ono što mi vidimo - blindirana vozila, snajperisti.. Nego i cijela lepeza koji se vrlo često ne vide i ne spominju se", otkriva Marjanović.
Hoće li se premijer i predsjednik nastaviti voziti u tim automobilima ili će se uskoro vratiti u skromnije Audije, neće odlučiti njih dvojica nego nova sigurnosna procjena.