Povrata novca nema /

Black Friday manija je stigla, ali budite oprezni: Stručnjaci za RTL.hr objasnili na što morate pripaziti da vas ne pokradu

Image
Foto: Shutterstock

Na što pripaziti, kada vam se mora uključiti alarm za oprez, što ako vas prevare, kome prijaviti...

26.11.2021.
8:20
Shutterstock
VOYO logo

Svi znamo da su akcije i ogromni popusti za Black Friday u tijeku. I sigurno ste na internetu ili društvenim mrežama vidjeli nevjerojatne ponude kojima čovjek naprosto ne može odoljeti. Međutim važno je da se ugrizete za brzi prst i ne opletete po košarici i novčaniku jer biste mogli završiti kao Slavonac koji je iz Francuske naručio traktor. 

Naime, muškarac iz Višnjevca pronašao je oglas za prodaju traktora te se javio osobi iz Francuske i ugovorio kupnju te više stotina tisuća kuna uplatio na dogovoreni bankovni račun. Međutim, nepoznati prodavatelj je nakon uplate novca prekinuo daljnju komunikaciju sa 27-godišnjakom, a traktor koji mu je platio - u Višnjevac nije stigao. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ako ste završili na web stranici koja je dizajnirana da vas prevari, tada će ta web stranica prikupite podatke o vama koje može, kao i podatke s kreditne kartice", objašnjava nam politički je konzultant i savjetnik na području informatičkih sustava i korištenja financijske forenzike u identificiranju zloupotreba, korupcije i kriminala Marko Rakar. 

Image
pojačan oprez /

Kako se zaštititi od prevara na internetu? 'Platio sam 4.400 eura za auto koji mi nikad nije stigao'

Image
pojačan oprez /

Kako se zaštititi od prevara na internetu? 'Platio sam 4.400 eura za auto koji mi nikad nije stigao'

"Postoji više elemenata kako prepoznati stranice koje služe za prijevaru kupaca", objašnjava Rakar. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kaže kako treba paziti na dvije stvari.

"Jedno je web stranice s neuobičajenim velikim popustima. Dakle, ako naletite na odjevni predmet koji u dućanu košta 1000 kuna, a oni vam ga ponude za četvrtinu cijene, na primjer za 250 kuna, to je već prvi znak za uzbunu", kaže i dodaje kako je tada obično riječ o nekakvoj ilegalnoj kopiji.

"Ne postoje ti mega popusti, osim ako ih vidite na legitimnim web strancima tipa Amazon i slično", tvrdi Rakar.

Također, kaže kako je jako važno raspitati se o online shopu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ako na njemu nikad niste kupovali ranije, ako ne poznajete nikoga koji je inače kupio na takvoj web stranici proizvod i stvarno ga dobio, onda je to također razlog za opreznost. Po pravilima, odnosno Zakon o zaštiti potrošača koji je manje-više sličan svugdje na teritoriju Europske unije", objašnjava.

Ono što svaki web shop mora imati jasno istaknuto je: 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
  • Ime tvrtke koja prodaje proizvod
  • Istaknuti porezni broj, bez obzira bio hrvatski ili neki strani
  • Imati sve podatke o tome kako ih se može kontaktirati, gdje im je sjedište i slično

"Ako takvih podataka nema, to je veliki razlog za razmišljanje o tome želite li u takvom dućanu nešto kupiti", objašnjava Rakar. 

Dodaje kako pomoći mogu i stari dobri forumi: "Adresa web stranice uvijek se može  potražiti po forumima i sličnim mjestima da vidite jesu li drugi kupci nešto kupovali tamo, jesu li su dobili to što su tražili, jesu li su dobili na vrijeme i tako dalje. Jednostavno, malo minijaturnog istraživanja i guglanja i čovjek može biti poprilično siguran da neće biti prevaren."

Što se događa s osobnim podacima nakon prevare?

Rakar kaže kako će prevaranti pokušati iskoristiti broj kreditne kartice, zato da bi oni obavili kupovinu negdje drugdje.

"Tu nema kvalitetnog načina za borbu. Ako se takvo nešto dogodi, to treba prijaviti svojoj banci i zabraniti transakcije i u tome treba biti relativno brz. Ako se koriste neke pametnije kreditne kartice, onda ono što se može napraviti, možete kreirati virtualnu kreditnu karticu koja služi samo za online kupovinu i karticu aktivirate samo za vrijeme online kupovine, obavite transakciju i nakon toga karticu isključite i onda više nije moguće teretiti karticu za nekakvi novi trošak" , kazao je Rakar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kaže i kako na takav način, prevaranti ne mogu više koristiti karticu jer su ti podaci vrijedili samo u tom trenutku i nikad više.

"U najgorem slučaju ste oštećeni za tu jednu transakciju. A prevaranti ne mogu ponovno vidjeti kad je kupac ponovno aktivirao kupnju s tom karticom. Osim toga mnoge moderne kartice, uključujući i hrvatske kartice, traže i dodatnu identifikaciju putem mobilnog telefona. Ili pošalju kod u aplikaciju pa morate u svojoj mobilnoj aplikaciji odobriti transakciju ili vam pošalje SMS pa morate utipkati kod. A to dramatično diže razinu sigurnosti", pojašnjava Rakar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Svjedočio sam tri od tri prevare u kupnji'

Denis Periša koji je jedan od najpoznatijih hrvatskih računalnih hakera kaže kako je najbitnije izbjegavati oglase na Facebooku: "Sam sam svjedočio tri od tri prevare u kupnji."

Također, naglašava kako treba izbjegavati i stranice naizgled čudnih domena koje ne završavaju sa .hr, .eu, .de.

"Općenito bih ja osobno izbjegavao stranice van EU. Unutar EU još nisam doživio prevaru. I naravno, treba paziti da se dobije uredan e-mail račun ili ići preko posrednika tipa PayPal koji garantira dostavu i zaštitu potrošača ili Google Paya", objašnjava nam Denis. 

Kaže kako takve stranice mogu zabilježiti broj kartice i CVV kod, koji se nalazi na poleđini kartice, te ga prodavati na crnom tržištu ili dark webu. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Može vam isprazniti cijelu karticu te podignuti iznos u trećim zemljama ili na online servisima gdje se onda tako pere novac. Popularan za to je i bitcoin." 

Kaže kako je internet opasno mjesto za ljude koji ne paze, a takvih je dosta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Hrvatske trgovine su OK, ali uvijek se nađe padobranaca'

Predsjednik društva i udruge Potrošač Igor Vujović tvrdi kako za internet trgovinu vrijede isti zakoni kao i za onu fizičku. 

Međutim kada su u pitanju internet stranice koje nekada znaju biti sumnjive kaže kako je najveći teret, ali i odgovornost na potrošačima: 

"Nema garancije da će se kupcu vratiti novac, ali ako se dogoditi prijevara ona ide sukladno kaznenom zakonu. Podnosi se prijava protiv nepoznatog počinitelja pri Ministarstvu unutarnjih poslova te oni hvataju takve zlikovce. Znači uvijek ima rješenje, ali moraju ljudi podnijeti određenu pisanu prijavu.

Ona automatski ide na MUP i onda MUP po službenoj dužnosti pokreće istragu. To ne bi bilo prvi put. Imaju oni i odjel za cyber kriminal te ugovore s ostalim policijskim postaja pa cijeloj Europi. Druga je stvar kad se radi o Kini ili Americi, ali i tad treba podnijeti prijavu. Najbolje je kupovati preko PayPala jer on garantira povrat novca", objašnjava. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako najbrže deaktivirati karticu?

Kaže kako je najbrže nazvati banku da vam blokira karticu: "Ali dok kupac sazna da mu je pokrade kartica, kao i podaci, već je kasno." 

Napominje kako je najbitnije da su potrošači dobro informirani, što o proizvodu, što o svojim pravima. 

Najviše im se obraćaju ljudi koji imaju problem s prijevarama na internetu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Stranica je na hrvatskom, ali kad kupac izvrši kupnju, dobije iz Slovačke, karikiram, potvrdu da je kupio proizvod. I onda slijedi čekanje i onda prođe rok za isporuku, onda im se kupac obrati, pa oni kažu kako budu i prođe 3 mjeseca i kupac shvati da je ostao i bez novaca i bez proizvoda", objašnjava Vujović i dodaje: 

"I sad s obzirom na to da se radi o Europi, može se podnijeti prijava, ali to je područje Europske unije. Jedini problem je vremenski rok za rješavanje problema. Recimo platite neki proizvod 400 kuna i onda se morate 3 mjeseca dopisivati i prijavljivati da bi dobili nazad te novce. Dugo treba, posebno kod nas u Hrvatskoj jer sve institucije su kilave, a i potrošači su malo lijeni." 

Kaže kako su dobar izvor informacija društvene mreže i forumi, ali i naglašava kako takvih trgovina u Hrvatskoj ima malo.

"Većina naših trgovaca su OK, boje se inspekcije, ali uvijek ima padobranaca koji misle da su jako pametni, petljaju s cijenama, isporukom i svime ostalim." 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kaže kako su tijekom korone, internet trgovine procvjetale:

"Zadnje dvije godine, imamo internet trgovine koje su niknule kao gljive poslije kiše i sada se pojavljuje plodno tlo za prijevare i tu ljudi odnosno potrošači moraju biti jako oprezni. Trebaju provjeriti firmu, tko je vlasnik, sve opće informacije, ime, prezime, OIB i naravno firme moraju imati opće uvjete poslovanja, cijena mora biti ista kao i na prvoj slici, takva i u košarci i na računu."

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Superstar
NOVA SEZONA
VOYO logo