Zagubljene pošiljke, problemi sa službom za korisnike, sve su to teme o kojima raspravljaju članovi Facebook grupe "Dnevna Doza Nerada - Hrvatska Pošta". No, jedna stvar korisnike usluga Hrvatske pošte koji pišu u grupi posebno smeta.
Priča, naime, počinje 1.7. kada Hrvatska pošta uvodi nove direktive po kojima diže porez za pošiljke iz trećih zemalja, te na iste pošiljke uvodi novi namet – naknadu za kontrolni pregled pošiljaka.
Tako se od tog datuma za sve pakete naručene putem interneta iz zemalja izvan Europske unije, poput Kine ili Ujedinjenog Kraljevstva, naplaćuje PDV od 25%. Osim toga, uvedena je i ta nova naknada za kontrolni pregled pošiljaka i to u fiksnom iznosu od 18,50 kuna za robu vrijednosti do 150 eura, a za robu vrijednosti od 150 do 1.000 eura 37,00 kuna. No, jedna vrsta pošiljki izuzeta je od ove naknade, a radi se o pošiljkama koje fizička osoba šalje fizičkoj osobi u kunskoj protuvrijednosti do 45 eura, osim ako se radi o alkoholu, duhanu i parfemima.
Naime, osnivač spomenute Facebook grupe, Marijan Pinjušić, tvrdi da su upravo potonje spomenute pošiljke sporne te da Hrvatska pošta, zaobilazeći vlastite direktive, i za njih naplaćuje 18,50 kuna.
Marijan je jedan od građana koji usluge HP-a redovito koristi, bilo da za kupovinu predmeta od drugih fizičkih osoba iz različitih zemalja, bilo za njegov hobi – razmjenu nogometnih sličica. Tako nam priča da je jednom prilikom za četiri kuvertice iz Srbije u kojima je primio dva kabla za mobitel i dvije silikonske narukvice, sve istovremeno, morao platiti čak 96 kuna – četiri puta po 18,5 plus uračunati PDV. Unatoč tome što su takve pošiljke pravilnikom HP-a izuzete od tih nameta primatelji ih, tvrdi Marijan, redovito plaćaju.
"Što može biti u pošiljci od 100-150 grama da bi zahtijevalo poseban pregled od 18 kuna? Kokain? Dijamantni prsten? U pošiljci do 100 grama ne postoji ništa vrijedno što možete pregledati. Ovdje se vrte ogromni novci“, tvrdi Marijan i dodaje kako smatra da se radi čak o milijunskim iznosima.
Prije nego nepotrebno digne paniku, cijeli je sustav išao testirati, pa je tako prijatelja iz Srbije zamolio da mu pošalje nogometne sličice koje inače razmjenjuju, a poštar mu je uredno po pouzeću naplatio 18 kuna nameta za pregled pošiljke. Sličice su, kaže, vrijedile manje od toga. Marijan je, između ostalog, i sam sebi sa svoje britanske adrese poslao četiri stara DVD-a. Kaže da im je vrijednost bila nikakva, pa i mnogo manja od 54 kune koje mu je naplatila Hrvatska Pošta za pregled paketa.
"Taj bi pregled trebao biti 0 kuna, jer je to obično smeće. Osim toga, to je Hrvatska pošta i njihov je posao da pregledavaju poštu, pa zašto bi to onda nama naplaćivali?“, pita se Marijan.
Na pritužbe u Hrvatskoj pošti dobivao je iste odgovore. Kaže da spominju Europsku Komisiju koja je izdala svoje direktive za oporezivanje i kontrolu pošiljaka, pa se Marijan obratio i njima. Od njih mu je, kaže, stigao odgovor da su upućeni u slične prakse nekih kompanija u EU, no oni nemaju ništa s time. Osim toga, spominjali su mu oznaku H7 koju do sada nije uspio shvatiti, ili jednostavno kažu da su sve optužbe neistinite.
U Facebook grupi čiji je administrator okupilo se 7,5 tisuća nezadovoljnih građana, od kojih mnogi dijele iste ili slične priče. Također nam je ispričao da druge kompanije za dostave pošiljaka, poput Overseas Express-a, te usluge ne naplaćuju iako bi po istoj logici po kojoj to radi hrvatska pošta na to imali pravo.
Upit o ovim slučajevima poslali smo i HP-u.
"Naknadu za kontrolni pregled pošiljaka naplaćuju svi poštanski operatori u Europskoj uniji. Postoje razlike u iznosu naknade, odnosno obračunu sukladno raznim kriterijima poput težine i veličine pošiljke, ali naknada postoji kod svih. Međutim, ukoliko se radi o pošiljci koju fizička osoba iz treće zemlje šalje primatelju u EU tada se PDV ne naplaćuje ako je vrijednost pošiljke manja od 45 eura. I za te pošiljke je potrebno provesti kontrolni pregled kako bi se provjerio sadržaj i ustanovilo odgovara deklaraciji. Ako bilo koji korisnik smatra da mu naknada za kontrolni pregled pošiljke nije trebala biti naplaćena, da mu je PDV-a naplaćen dva puta ili je pogreškom unesena netočna vrijednost sadržaja pošiljke/robe ili iznos poštarine, korisnik može podnijeti zahtjev za povrat naknade za kontrolni pregled pošiljke ili naplaćenog carinskog duga putem online obrasca https://kontakt.posta.hr“, kažu iz Hrvatske pošte.
Iz HP-a također tvrde kako je još uvijek "u tijeku prilagodba, obzirom da je ova usluga uvedena 1. srpnja ove godine, a vrijedi za cijelu EU.“
Upravo zato intenzivno komuniciraju s drugim davateljima kako bi se riješile manjkavosti prilikom elektronske najave i slanja CN 23 obrasca Carini, kažu. Ovo bi opravdanje bilo prihvatljivo da naš sugovornik ne tvrdi kako su mu uredno naplatili kontrolni pregled za svaki paket koji je primio od fizičke osobe iz treće zemlje te da nema ispovijesti ostalih članova njegove Facebook grupe.
Iz pošte kažu i kako sve pošiljke iz trećih zemalja moraju proći carinsku kontrolu prije stavljanja u slobodan promet u EU te da to nije stvar izbora, već zakonska obveza. Poslali su nam i tablice iz istraživanja Udruge europskih poštanskih operatora u kojima je jasno navedeno koliko koja država naplaćuje kontrolni pregled pošiljaka u EU.
O sličnoj tematici oko malih pošiljaka nedavno je pisao i Nacional. U svom tekstu navode da unutar EU-a ne postoji niti jedan drugi davatelj poštanskih usluga koji naplaćuje dodatan namet za isporuku pošiljaka iz trećih zemalja realiziranu unutar europskog IOSS sustava. Štoviše, Nacional tvrdi kako je Hrvatska Pošta trenutno pod istragom AZTN-a jer jedina u EU-u naplaćuje naknadu za ‘kontrolni pregled’ malih pošiljki. Uz ostale upite zamolili smo poštu da se očituje i o navodima iz Nacionala, no konkretan odgovor na optužbe iz Nacionala nismo dobili.