mjere nisu bile dovoljne /

AZOP kaznio A1 zbog hakerskog upada i krađe podataka 100.000 korisnika: 'Učinjeni su višestruki propusti'

Image
Foto: Shutterstock / Ilustracija

Haker koji je napao bazu podataka A1 bio je maloljetan i ucjenjivao ih je s 500 tisuća dolara

21.7.2022.
11:56
Shutterstock / Ilustracija
VOYO logo
VOYO logo

Agencija za zaštitu osobnih podataka izrekla je kaznu od 2,15 milijuna kuna telekomunikacijskom operateru jer nisu poduzeli odgovarajuće mjere sigurnosti zbog čega je došlo do hakerskog napada i ugroženosti osobnih podataka čak 100 tisuća korisnika. Kako neslužbeno doznaje RTL, radi se o teleoperateru A1.

Podsjetimo, riječ je o slučaju koji se dogodio u veljači ove godine kada je maloljetni haker koji je kasnije uhvaćen na području Slavonskog Broda provalio u bazu podataka opratera i tražio da mu isplate 500 tisuća dolara u kriptovalutama kako ne bi objavio podatke korisnika na dark webu.

Nakon hakerskog napada, teleoperator A1 poslao je obavijest svima onima koji su oštećeni. Riječ je o najmanje 100 tisuća korisnika čiji su podaci poput OIB-a, imena i prezimena, adrese, broja telefona završili kod maloljetnog hakera.

U AZOP-u navode kako se provode određene organizacijske i tehničke mjere pri obradi osobnih podataka, ali u konkretnom slučaju one nisu bile dovoljne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
U 23 SATA ISTJEČE ROK /

Haker koji je upao u A1 govori za RTL: 'Sedam su dana znali da su hakirani, ništa nisu poduzeli!'

Image
U 23 SATA ISTJEČE ROK /

Haker koji je upao u A1 govori za RTL: 'Sedam su dana znali da su hakirani, ništa nisu poduzeli!'

"Naime, voditelj obrade učinio je višestruke propuste prilikom dizajniranja sustava obrade, uključivo, ograničavanje pristupa, nadzor, izvješćivanje, pravovremeno reagiranje i uključivanje odgovarajućih korektivnih akcija u sustavu te izvršavanje propisanih organizacijskih mjera sadržanih u postojećim internim aktima te konačno i izmjena istih sukladno utvrđenjima u predmetnoj povredi. Za navedena kršenja, Opća uredba o zaštiti podataka propisuje izricanje upravne novčane kazne sukladno članku 83. stavku 4. točke a), odnosno upravne novčane kazne do 10 000 000 eura ili u slučaju poduzetnika do 2% ukupnog godišnjeg prometa na svjetskoj razini za prethodnu financijsku godinu, ovisno što je veće.

Isto tako, kao otegotnu okolnost Agencija nalazi u činjenici da je voditelj obrade jedno od vodećih društava pružatelja telekomunikacijskih usluga u Republici Hrvatskoj te je bilo za očekivati da će zbog velikog opsega osobnih podataka koje obrađuje primijeniti složenije organizacijske i tehničke mjere zaštite prije početka, kao i tijekom same obrade, uzimajući u obzir najnovija dostignuća, trošak provedbe te prirodu, opseg, kontekst i svrhe obrade, kao i rizike različitih razina vjerojatnosti i ozbiljnosti za prava i slobode pojedinaca koji proizlaze iz obrade podataka, a posebice nakon predmetne povrede, što je isto društvo propustilo učiniti", naveli su u AZOP-u.

Iz A1 Hrvatska su poručili da će naravno poštivati svaku pravomoćnu odluku regulatornog tijela. Ostatak njihovog odgovora prenosimo u cijelosti:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"No kaznu koja nam je određena smatramo potpuno neprikladnom i nerazmjernom te ćemo podnijeti žalbu Upravnom sudu Republike Hrvatske.

U A1 Hrvatska primjenjujemo napredne sigurnosne mjere zaštite informacijskih sustava koje se kontinuirano revidiraju i unaprjeđuju sukladno najboljim praksama. U slučaju radi kojega nam je određena višemilijunska kazna reagirali smo odmah po otkrivanju prvih znakova sumnje na nedopušten pristup podacima, trenutačno i bez odlaganja, te poduzeli sve korake kako bismo zaštitili naše korisnike. Nakon što je sa sigurnošću utvrđen incident, nadležna tijela su informirana u najkraćem mogućem roku, a navedeni incident nije imao nikakav utjecaj na rad usluga koje A1 pruža krajnjim korisnicima.

S obzirom na promptnu reakciju i tehničko-organizacijske mjere koje su bile implementirane, kao i činjenicu da do incidenta nije došlo zbog manjkavosti sigurnosnog sustava već isključivo uslijed ljudskog faktora, odnosno manipulacijom ranjivosti pojedinca s ciljem pristupa podacima, u A1 Hrvatska držimo da se ne može govoriti o propustima na strani kompanije. Riječ je pritom bila isključivo o setu osnovnih osobnih podataka koji su dostupni i kroz neke javne izvore te se njima ne može naštetiti korisnicima. Informacije o bankovnim karticama i računima niti u jednom trenutku nisu bile kompromitirane. Apsolutna zaštita nažalost ne postoji, zbog čega su kompromitacije informacijskih sustava gotovo svakodnevne i nema značajnije kompanije ili institucije koja se nije s njima suočila. U posljednje su vrijeme štetu od socijalnog inženjeringa pretrpjeli i neki globalni ICT divovi poput Microsofta i Samsunga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao dio globalne ICT zajednice, u A1 Hrvatska primjenjujemo i neprestano unaprjeđujemo vlastite sigurnosne protokole usklađujući ih s najvišim svjetskim standardima i to ćemo nastaviti činiti i dalje", poručili su.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
savrseni kandidatkinje
GLEDAJ ODMAH!
VOYO logo