RTL DOSJE /

Analiziramo kupnju francuskih borbenih aviona, umirovljeni pilot: 'MIG 21 je bio težak i opasan zrakoplov, a Rafale smo čekali'

Hrvatska je s Francuskom sklopila ugovor o kupnji 12 rabljenih borbenih aviona - Rafalea. Najveća je to vojna investicija u posljednjih 30 godina, realizirana doslovno u zadnji trenutak

29.11.2021.
8:35
VOYO logo

Moćno, impresivno i napokon hrvatsko. Do prvih aviona doduše čekat ćemo još tri godine. No, jedno je sigurno, a u tome je jedinstven čak i državni vrh. 

"To je za Hrvatsku velika stvar. I strateški i financijski", kazao je predsjednik Zoran Milanović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Od juga Njemačke do Grčke nema nitko takve avione. Ne samo da imamo sposobnost odvraćanja nekoga tko i pomisli napasti hrvatski teritorij već možemo biti i izvoznici sigurnosti", kazao je premijer Andrej Plenković.

Na potpisivanje posla vrijednog više od milijardu eura doletjeli su Rafali iz Francuske, ali i osobno Emanuel Macron kao prvi francuski predsjednik u povijesti u službenom posjetu Hrvatskoj. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
12 takvih ratnih aviona /

Što kupujemo za milijardu eura? Radari ih teško love, pa je često nevidljiv, krstari nadzvučno, ubija na 1000 km...

Image
12 takvih ratnih aviona /

Što kupujemo za milijardu eura? Radari ih teško love, pa je često nevidljiv, krstari nadzvučno, ubija na 1000 km...

Najveća je to vojna investicija od neovisnosti i mnoge je ostavila bez daha. Za bivšeg predsjednika Stjepana Mesića riječ je o puno slađem poslu. 

"Pa ja to povezujem s kupnjom Rafaela", kazao je Mesić.

'Prelazimo s analognog mobitela na smartphone'

Avioni od kojih je najstarijem tek 10 godina, ratnom zrakoplovstvu služit će idućih 30 do 40 godina. Kombinacija je to velike borbene moći i velikog doleta, i teško usporedivo s onim što sada imamo. 

"Za usporedbu da prelazimo s analognog mobitela devedesetih na smartphone današnjih godina. To je avion četvrte generacije, a imamo avion druge generacije", kazao je brigadir Željko Ninić, načelnik Operativnog odjela Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Oni koji su stvarali Hrvatsko ratno zrakoplovstvo sretni su što su nove avione uopće doživjeli.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Napokon, hvala Bogu, svaka čast", bio je komentar umirovljenog vojnog pilota Ivana Selaka

"To je ono što smo čekali", kazao je umirovljeni vojni pilot Danijel Borović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Borović je prije 29 godina, svojim preletom iz JNA donio Hrvatskoj prvi borbeni avion MIG 21. S njim se u ratu, kaže, svašta radilo, što je oduševilo i Amerikance. No Rafali su nešto potpuno drugo. 

"Što se tiče same tehnike pilotiranja to nije neka umjetnost jer svi novi moderni avioni su puno lakši za upravljanje, MIG 21 je bio težak i opasan zrakoplov", objasnio je Borović. 

Uz tridesetak mladih iskusnih pilota, koje treba tek izučiti, potrebna je i infrastruktura. 

"Mi nemamo uređen sustav, dakle nemate ljude, inženjere, tehničare, nemate infrastrukturu", tvrdi Selak. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što i ne čudi, jer agonija nabavke borbenih aviona traje već 15- tak godina. I dalje od ruskog MIG-a 21 se nismo maknuli. Od 12 u eskadrili broj onih koji su stvarno letjeli bilo je sve manje.  

Avioni nisu bili prioritet, ali...

Nakon sumnjivog remonta u Ukrajini 2013., dio MIG-ova je ostao prizemljen. U toj aferi, Vrhovni sud je prije dva tjedna potvrdio presudu bivšem načelniku MORH-a za primanje mita od 10 tisuća eura, te je osuđen na 3 godine zatvora. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Noviji, moderni avioni za Hrvatsku nisu bili prioritet, o tome nitko nije mogao ni sanjati.  

"Ja bih najradije kupila novi Mercedes ali onda si ne mogu priuštiti ni hranu, moramo biti tu racionalni", kazala je prije tri godine bivša predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović

Postojale su i opcije da hrvatsko nebo čuvaju Talijani i Mađari. Najdalje se otišlo prije tri godine. Izraelski F16 tipa Barack letio je i iznad Knina, a imao je već i hrvatsko ime. 

"Mi ćemo ga zvati Oluja", kazao je tada bivši ministar obrane Damir Krstičević.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bio je to, govorilo se, posao stoljeća - za 12 Baracka starih 30 godina trebalo se izdvojiti nešto više od 3 milijarde kuna. No, sve propada blokadom Amerikanaca.   

"Nikakav posao nije potpisan, nikakav. Jamstvo posla je država Izrael", kazao je prije tri godine Krstičević. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I od Baracka ostaju samo avionske makete u Saboru. Ipak, unatoč potresu i pandemiji, premijer ne odustaje od jedne od najskupljih odluka u svojoj karijeri. 

U novoj ponudi između Amerikanaca, Šveđana, ponovno Izraelaca izabiru se Francuzi. Iako se moglo čuti da su skupi za održavanje, iz Vlade je rečeno - ponuda je to koja se ne odbija.  

Deset jednosjeda, 2 dvosjeda i pripadajuća oprema

Premijer je kazao da je ponuda Francuske najbolja, dok je Milanović kazao da je to sve rezultat posljedica činjenice da su Amerikanci bili preskupi za nas. 

Deset jednosjeda i 2 dvosjeda i pripadajuća oprema Hrvatska u pet rata plaća 999 milijuna eura. Tako je bilo u ponudi, no, cijena je povećana za više od 100 milijuna eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Država mora sama sebi platiti PDV, hoćemo propasti Zdravko? Nećemo", kazao je premijer komentirajući cijenu aviona.

"Avioni koštaju 999 milijuna eura, sad ispada da idemo prema milijardu i 200 milijuna. To je za mene skandal", kazao je Milanović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ne znam ako je jučer bio sretan danas je skandal, to valjda čekao da Macron odleti da reagira", kazao je nakon njega Plenković.

Nakon Hrvatske, francuski predsjednik je odletio u Italiju gdje ga je dočekao nebeski spektakl. Jer, kako se kaže - što je vojska bez aviona. A borbeni avioni su elita svake vojske, u Hrvatskoj su to uskoro jedni od najboljih - Rafali. 

gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo