Što je to Hrvatska zapravo kupila najvećim povijesnim ugovorom o
nabavci aviona? Dva Rafala na hrvatskom nebu kao uvertira u
najveću, hrvatsku povijesnu vojnu kupnju.
''Moćni, barem tako izgledaju'', komentirao je građanin.
''A možda će nam zatrebat pa bi nam bilo žao da ih nemamo'',
rekao je Jozo Topić iz Zagreba.
Dok je kontrola leta sa zemlje bila hrvatsko francuska, Rafalima su danas pilotirali Francuzi. Za to će još dvije godine pričekati naši piloti kojima obuka za upravljanje borbenim avionima Rafale f3 R treba početi 2023.
''To je za Hrvatsku velika stvar. I strateški i financijski'',
kazao je Zoran Milanović, predsjednik
Republike.
U 12 i koju minutu, dugo iščekivani ugovor o kupnji 12 francuskih
borbenih zrakoplova, vrijednih 999 milijuna eura plus PDV,
potpisali su francuska ministrica i hrvatski ministar obrane.
Kupnja ovih aviona strateško je pozicioniranje Hrvatske na
europskoj karti.
''Kupnja aviona u strateškom smislu doslovno je za Hrvatsku ono
što nazivamo game changer. Dobit ćemo sposobnost kakvu do sada
nismo imali...Od juga Njemačke do Grčke nema nitko takve avione.
Ne samo da imamo sposobnost odvraćanja nekoga tko i pomisli
napasti hrvatski teritorij već možemo biti i izvoznici
sigurnosti. Čimbenik stabilnosti na jugoistoku Europe'', rekao je
premijer Andrej Plenković.
''Ovaj sporazum potpisan s Dassaultom i ostalim tvrtkama pokazuje
da doista želimo djelovati zajedno i ovdje je riječ o jednom
suverenom izboru Republike Hrvatske. Ugovor je, dakle, jutros
potpisan i ima povijesni značaj. Bit će to vezivo jedne duge
suradnje i strateške sinergije naših dviju zemalja. Za Europsku
uniju to je prvi važan korak u smjeru europske obrane i jamči
našu zajedničku sigurnost i hvala na tom izboru'', izjavio je
francuski predsjednik Emmanuel Macron.
Rafali će u Hrvatsku stizati u etapama, mehaničari na obuku
trebaju krenuti već sljedeće godine. Riječ je o zrakoplovima s
osnovnim paketom. A što to zapravo znači?
''To ne zna nitko'', rekao je Igor Tabak, vojni
analitičar.
Ipak, riječ je o povijesnoj kupnji kaže i bivši ministar obrane
koji se i sam bavio obnovom borbene ekadrile, ali neslavno -
propalim poslom oko izraelskih barak f 16 aviona.
''Čestitam svima koji su sudjelovali u ovom procesu. Drago mi je
da smo ga konačno završili'', rekao je Damir
Krstičević, bivši ministar obrane.
Izniman je to borbeni zrakoplov, kaže i umirovljeni vojni pilot.
Ali dovoljan bi nam bio jeftiniji prijelazni model s istim
naoružanjem kao Rafale, jer u odnosu na avione koje imamo sada a
koje je svakako trebalo zamijeniti, ogroman je ovo skok.
''Možete usporedit Formula 1 i Golf2 dizel. Obuka je najmanji
problem za pilote. Najveći problem za tehniku. Za ono što mi
nemamo. Nemate inženjere, tehničare, infrastrukturu'', brigadir
Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot.
A i nedostaje mladih pilota jer je idealno letjeti do 37. godine
života. Ipak, pilotiranje ovim zrakoplovima san je svakog pilota.