Rat u Ukrajini traje već 68 dana, u to vrijeme više od 750 kompanija prestalo je poslovati u Rusiji. Rusi ne mogu naručivati robu preko Amazona, ne mogu iznajmljivati stanove preko Airbnb-a, u kina više ne dolaze filmovi Disneya, Warner Brosa ili Universala, ne mogu kupiti igrice za Nintendo, iPhone, Levisice, Chanelove torbice ni namještaj u Ikei. Ali brojne tvrtke koje su u Rusiji ostale, ovih su dana izložene snažnim kritikama i neviđenom sramoćenju na internetu. Pa se tako popularne njemačke čokoladice sada nude i s okusom dječje krvi, kutija kreme stoji u kiši metaka, na krvavom zaslonu smartfona koji je Rusima i dalje dostupan piše: koliko krvi je dovoljno da prestanete poslovanje. Sve to nagnalo nas je da se zapitamo što rade hrvatske tvrtke? Začinjavaju li Rusi Vegetom, i piju li Sumamed?
"Kompanije koje su prestale podržavati Rusiju su imale vrlo male posljedice. Prošli tjedan smo čak objavili rad u Wall Street Journalu, u kojem smo objavili da su kompanije koje su se povukle financijski profitirale. Investitori su bili zadovoljni što su se ove kompanije ponašale odgovorno i tako smanjile rizik od gubitaka i zadržale reputaciju. Vrijednost njihovi dionica je porasla", kaže Jeffrey Sonnenfeld, profesor menadžmenta sa Sveučilišta Yale.
I to za četiri posto - utvrdili su tako na Yaleu. A utvrdili su da je puno više kompanija otišlo, puno manje ostalo. A kako stoje hrvatske mega tvrtke? Pliva zasad nije otišla.
"Pliva izvozi lijekove u Ukrajinu i Rusiju, ta tržišta su nama predstavljala 4 do 5 posto ukupnih prihoda što je rezultat naše orijentiranosti prema SAD-u i Europskoj Uniji. EU nije uvela sankcije na lijekove, pa mi imamo obvezu osigurati našim pacijentima", kaže Mihael Furjan, predsjednik Uprave Plive.
Tako je bilo i 2014. kada je Rusija bila pogođena sankcijama zbog Krima. Distribucija je otežana, ali baš svi lijekovi stižu do ruskih i ukrajinskih polica.
"Mi poštujemo sve zakone i sve obveze koje imamo kao kompanija koja posluje u EU, ali važno je reći da je naša obaveza dostaviti lijekove našim pacijentima gdje god bili", dodaje Furjan.
U Rusiju i dalje izvozi i farmaceutska tvrtka Jadran galenski. Hrvatske lijekove piju, ali hrvatsku Vegetu više ne jedu. Podravka je svoj izvoz obustavila.
Podravka je poručila da "prihodi od izvoza na tržište Rusije i Ukrajine predstavljaju vrlo mali udio i obustava isporuke robe na rusko tržište neće ga ugroziti".
A solinski AD Plastik nije zatvorio svoje dvije tvornice u Rusiji. Kod nas nema sramoćenja, ali u svijetu aktivisti masovno rade ovakva videa
Ritter Sport. I dalje dostavlja Rusima čokolade. Kritizirani su zbog svoje odluke, optužuju ih da je krv ukrajinske djece na njihovim rukama. I nisu jedini izloženi shamingu odnosno javnom sramoćenju. Barilla, Metro, Mars, Asus, Turkish Airlines, Alpro - društvene mreže pozivaju da se ove čokolade, tjesteninu i letove bojkotira.
"Razočaravajuće je i trebaju biti izloženi javnom sramoćenju. Time svakako financiraju i podržavaju, simbolički i stvarno, Putinovu ratnu mašinu. S jedne strane su nevine žrtve, s druge strane zlikovac. Ova situacija je crno-bijela, nema sive zone, nema sredine i te kompanije nemaju izgovor što i dalje posluju ondje", tvrdi Sonnenfeld s Yalea.
I sve dok posluju, kako predviđaju na Yaleu, gubit će novac. 15 do 20 posto - toliko bi im vrijednost dionica mogla pasti.
"Neki brendovi i dalje posluju s Rusijom jer ne žele ugroziti svoje rezultate pa je samo pitanje hoće li zaraditi malo više ili malo manje novaca. Međutim, za masu brendova to je doslovno egzistencija, ne samo brendova nego ljudi koji rade u drugim zemljama na tim brendovima. Teško je generalizirati bez da se zna pozadina za svaki slučaj", kaže Davor Bruketa, kreativni direktor i suvlasnik reklamne agencije.
U svakom slučaju, predviđanja su sljedeća: zbog odlaska njih 850 - 200 tisuća Rusa bi moglo ostati bez posla. Loš PR će ostaviti posljedice.
"Za neke brendove bit će egzistencijalno teško i morat će donositi teške odluke, kako preživjeti u tom kontekstu. A neki su odlučili zaraditi", dodaje Bruketa.
Kao na primjer Turkish Airlines. Lete prema 33 ruske destinacije i još povećavaju broj svojih letova. Javno sramoćenje nekima će okaljati ugled, neke neće ni okrznuti.