samo žele kući /

Situacija je dramatična: Čak 800 Hrvata više od dva mjeseca pluta na kruzerima, većina ih ne prima plaću

Image
Foto: Crew Center/Facebook

Da je situacija došla do vrhunca, pokazuju i dva slučaja u kojima su članovi posada na sebe digli ruku i oduzeli sebi život

19.5.2020.
8:42
Crew Center/Facebook
VOYO logo

Gotovo 20 tisuća članova posada velikih kruzing kompanija dulje od dva mjeseca se ne može dokopati svojih domova diljem svijeta, a iz Sindikata pomoraca Hrvatske kažu da je među njima oko 800 Hrvata.

Najveći broj brodova usidren u Karipskom moru te manji dio ispred Miamija u SAD-u. Radi se o više desetaka kruzera u vlasništvu triju kompanija, one najveće "Royal Caribbean", te manjih "Carnivala" i "Norwegian Cruis Linea".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Sindikatu pomoraca Hrvatske barataju podatkom o čak 800 naših državljana koji su ušli u treći mjesec neplaniranog boravka na brodovima koje su do jučer opsluživali. Kompanije su im obećavale repatrijaciju, ali se u dosadašnjih četiri ili pet slučajeva ona uvijek iz nekog razloga izjalovila.

"Na kruzerima radi i plovi oko 1200 Hrvata. Kada se sredinom ožujka epidemija koronavirusa proširila po cijelom svijetu, na tim brodovima bilo je oko 800 naših državljana, dok ih je 400 čekalo na smjenu kod svojih kuća. Tu treba razlikovati dvije grupe ljudi: jedno su pomorci s paluba i strojarnica, dok ostalo otpada na tzv. bijeli kadar, gdje se misli na konobare, sobarice, kuhare... Potonjih je najviše iz Zagreba i okolice te Slavonije. I dok su klasični pomorci još na ugovorima i primaju plaće, ostalima su osigurani smještaj i hrana, dok im se plaće već dugo ne isplaćuju", rekao je glavni tajnik SPH-a Neven Melvan za Slobodnu Dalmaciju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uz Hrvate, u istoj situaciji se našao i veliki broj državljana iz našeg istočnog susjedstva (oko 350 Srba, 300 Crnogoraca te 150 iz BiH), a svi imaju samo jednu želju – vratiti se u domovinu. Kada su shvatili da je i posljednji pokušaj propao, organizirali su prosvjed na jednom od kruzera – "Majesty of the Seas", kamo su prebacivani s drugih brodova.

"Dva mjeseca plutamo, a nemamo više ni plaće. Očajni smo, pomozite! Non-stop se odugovlači. Sad smo trebali biti na putu za Englesku, pa iz Southamptona doma, ali su nas opet zaustavili na Bahamima, i da sad idemo na treći brod, "Freedom Of The Seas" i s njim na Barbados", kazao je za Morski.hr jedan od Hrvata s broda.

Da je situacija došla do vrhunca, pokazuju i dva slučaja u kojima su članovi posada na sebe digli ruku i oduzeli sebi život. Kada su prije nekoliko dana organizirali prosvjed na palubi broda, ostali članovi posade su ne jednom od transparenata upitali vlasnike kompanije "koliko još samoubojstava trebaju".

Za njih 50-ak ipak se ukazalo neko svjetlo nade i trebali bi 20. svibnja kročiti na hrvatsko tlo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"U srijedu u 7 sati u dubrovačku luku će uploviti "Carnivalov" brod "Magic", dok imamo najavu za još jedan nekoliko dana poslije. Što se tiče "Royalovih" brodova, imamo informacije da bi "Empress", "Freedom" i "Majesty of the Seas" trebali također krajem svibnja uploviti u neke engleske luke, a ostaje vidjeti hoće li i oni dalje krenuti prema Mediteranu. Problem je što neke europske luke, poput Barcelone i Marseillea, ne iskrcavaju, dok su se zbog drugog vala epidemije na isto vratile države pout Kine, Indije, Japana, Singapura...", upozorava glavni tajnik SPH.

Pomorci su tražili i pomoć hrvatske države i njezine diplomacije, a jučer je stigao odgovor iz MVP-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Odgovornost za organiziranje povratka u matičnu državu leži na poslodavcu, pravnoj osobi s kojom hrvatski državljanin ima ugovor. Međutim, diplomatsko-konzularna mreža Republike Hrvatske zajedno sa sjedištem Ministarstva, kolegama iz drugih država članica EU-a i Europskom službom za vanjsko djelovanje pruža konzularnu i svaku drugu pomoć da se olakša i, koliko je to moguće, ubrza njihov povratak u domovinu.

Valja istaknuti kako u ovoj situaciji povezanoj s pitanjem zaštite javnog zdravlja, pitanje načina provođenja repatrijacije ovisi i o zemlji u kojoj su se zatekli pomorci. Naime, nadležna tijela tih zemalja donose odluke o, primjerice, iskrcaju pomoraca na kopno i načinu njihova prevoženja do zračne luke, izdaju dozvole za slijetanje zrakoplova, donose epidemiološke mjere te poduzimaju druge aktivnosti koje smatraju potrebnima", poručili su sa Zrinjevca.

Cijela operacija najlakše bi bila izvediva da su se članovi posada ukrcali na zrakoplove u Americi. To je bilo izvedivo pod uvjetom da su kompanije pod punom odgovornošću potpisale kako će ispoštovati sve što se od njih traži, ali one to nisu željele učiniti iz samo njima znanih razloga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo