Kako prepoznati potpune laži na internetu?

Iako je zbilja super, internet služi i za proizvodnju i širenje sranja, pogotovo putem društvenih mreža. David Wong sa Cracked.

3.3.2013.
9:30
VOYO logo

Sastavljen je od pet koraka, koji služe odgovoru na osnovno pitanje: "Je li ova zapanjujuća vijest uopće jeb*no istinita?"

5. Vijest koja mijenja svijet dolazi s opskurne web-stranice

Ne mora baš svaku vijest na svijetu objaviti BBC ili New York Times (koji je, inače, objavio i informaciju da je u Iraku pronađeno nuklearno oružje). Ali ako ste roditelj i upravo ste pročitali vijest s naslovom "Cijepljena djeca su pet puta podložnija bolestima od one koja nisu cijepljena", prije nego što posijete paniku među ostalima provjerite radi li se o vjerodostojnom izvoru ili on vrvi teorijama zavjere, poput nekakvog AlienTruthRevealed.blogspot.com-u.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Kunem se da bi 95 posto dezinformacija koje se šire internetom mogle biti spriječene kad bi ljudi samo odvojili par sekundi i pogledali izvor tog zapanjujućeg naslova prije nego stisnu 'Share'", navodi on. Čak i ako se izvor zove NaturalNews.com i zvuči legitimno, jer vas podsjeća na časopis Nature, nastavlja.

Druga su opasnost - blogovi koji u svom URL-u sadrže naziv ozbiljnog medija, jer su im ti mediji domaćini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Website Forbesa sada je domaćin za stotine neuređivanih blogova od nasumičnih i često neplaćenih pisaca s ulice. Ozbiljno, na njima možete pisati što god hoćete", objašnjava on. Zato možete vidjeti i "Forbesov članak" koji tvrdi da većina znanstvenika sumnja u globalno zatopljenje.

"U stvarnosti je to priopćenje napisano na Heartland institutu, za grupaciju koju financira naftna industrija i koja već plaća postavljanje jumbo-plakata na kojima uspoređuje aktiviste za zaštitu okoliša sa serijskim ubojicama", navodi on.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zapamtite, puno se novca može zaraditi na sranju - promet sranjima se plaća kao i svaki drugi i generatori postaju sve bolji u tome da nas prevare kako bi za njih odradili njihov posao promocije. A to se uduplava ako je...", navodi on vodeći ka sljedećoj točki.

4. Vijest sa jeb*nog Daily Maila (ili bilo kojeg drugog britanskog tabloida)

Za primjer navodi naslov s Daily Maila - "Sperma je dobra za ženino zdravlje i pomaže u borbi protiv depresije".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ova je web stranica postala najpopularniji news portal na svijetu ogromnim dijelom zbog njihovog talenta da natjeraju Amerikance da si međusobno prosljeđuju njihova sranja", navodi autor koji ponavlja da su Daily Mail i The Sun tabloidi i da se tu riječ "sranje" ne koristi nimalo olako, a Amerikanci ne kuže da su jednako loši.

"Mail je puno bolji u skrivanju toga. Pogledajte im naslovnicu. Oni će imati četiri stvarne priče i onda još samo jednu koju su izvukli iz guzice. I kad to kažem, onda doslovno mislim da su ju izmislili, a obično se radi o opasnosti od imigranata/stranaca/muslimana ili razbludnim seksualnim zločinima ili hororima feminizma", piše on. Za primjer navodi Mailovu ekskluzivnu priču iz Poljske o zubarici koja je iz osvete počupala svom dečku zube, a koju su pokupili Fox News, The Los Angeles Times, The San Francisco Chronicle, The New York Daily News... Trebalo je neko vrijeme da se u Poljskoj pokuša provjeriti ta priča prije nego su u Daily Mailu priznali da ne znaju odakle im uopće. A izmislili su je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zatim, tekst o znanstvenicama koje su postavile teoriju o rađanju djece bez partnera, nazvat će "Žene koje žele ukinuti seks", dok će šovinizam, među ostalim, ispoljiti i ovakvim naslovom: "Saudijci se boje da će 'nestati djevica' i da će ljudi postati gay ako se ženama dopusti da voze".

To je tako šokantno da vas zbilja Daily Mail tjera da to podijelite sa svijetom, ali - .

Tekst se nastavlja ispod oglasa

3. Vijest predviđa katastrofu s neobično određenim datumom

Naslov kao što je "Morska hrana će nestati do 2050. godine, kažu znanstvenici" trebate čitati na sljedeći način: "Nismo zapravo sigurni koliki je ovo problem, ali ne možemo nikoga natjerati da za njega mari osim ako ne kažemo - apokalipsa!"

"Tko bi odolio da ne proslijedi ovakvu priču dalje? Do 2050. godine neće biti ribe! Naše debele guzice će izjesti čitave oceane! Ta će se priča proširiti kao ona o muslimanskoj diktaturi u Europi do 2050. godine", piše Wong. Priče su, dakako, odmah opovrgnuli znanstvenici, ali - one nisu jedine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ukucajte u Google frazu 'do 2050. godine' i pronaći ćete kakva će to grozna godina biti", savjetuje. Povlači paralelu s gomilom priča o trendovima koje dokazuju različiti grafovi što se dijele po Facebooku i to sve zbog pretpostavke da će se oni kretati u istom smjeru dovijeka. Daje primjer priče o prenapučenosti Zemlje. Prema pričama koje je slušao kao dijete, ljudi su trebali potrošiti sve resurse još prije 20 godina, a poznato je da stope prirodnog prirasta danas opadaju. Slično je i s asteroidima - ako postoji šansa da će nas neki "zakvačiti" za stotinjak godina, naslov će glasiti: "Imamo 93 godine do sljedećeg smaka svijeta: Asteroid ubojica će pasti na Zemlju 2106.".

Ali čak i kada je izvor vjerodostojan, pazite se...

Tekst se nastavlja ispod oglasa

2. Ankete prerušene u vijest

Vijest naslova "Amerikanci više vole 'božićno' već 'blagdansko' drvce" treba pročitati kao: "Posebna interesna skupina platila je agenciji za istraživanje javnog mnijenja da dobije rezultat, a mi sad tiskamo ovo sranje u kojem skupina čestita samoj sebi kako bi popunili prazan prostor".

Ne radi se o istraživanjima o tome tko će pobijediti na izborima već 95 posto ostalih vijesti koje imaju "anketu" u naslovu, pojašnjava Wong. Osim što su ankete često plaćene da bi dale određeni rezultat, napominje da je ljudima najmrskije priznati da nešto ne znaju. I onda ispale prvu stvar koja im padne na pamet da ne bi ispalo da nemaju mišljenje. Pogotovo kad je riječ o ozbiljnim, dosadnim stvarima. A kada se to događa, onda je presudno kako je pitanje uopće postavljeno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za primjer navodi anketu koju je proveo portal Daily Kos i Gallup o pitanju kontrole oružja. Daily Kos je pitao "Jeste li za zabranu jurišnog oružja", a Gallup "Jeste li protiv zakona zbog kojeg bi bilo ilegalno proizvoditi, prodavati ili posjedovati poluautomatsko oružje". U prvom slučaju za zabranu je bilo 63 posto ispitanika, a u drugom 44 što je ogromna razlika. Slično bi se dogodilo i kod anketa o tome jesu li građani za smanjenje javne potrošnje, napominje.

Osim toga, ispitanici znaju birati odgovore potpuno bez veze pa je zbog BP-jevog izlijevanja nafte u Meksičkom zaljevu prema jednoj anketi čak 21 posto više ljudi poželjelo da se više nafte crpi iz oceana, dok je 14 posto ljudi u drugoj anketi mislilo da je Mit Romney ubio Osamu bin Ladena, a ne Barack Obama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

1. Vijesti o čudesnom otkriću lijeka protiv debljine ili raka te o čistoj energiji

"Virus koji ubija rak" zapravo znači: "Znanstvenici nastavljaju sa svojim postojanjem i istraživanjem važnih problema, a mi iskorištavamo njihov naporan rad, budimo lažne nade i pritom dobivamo besplatan promet".

"Nisam pesimist i smatram da će budućnost biti sjajna. Ali velika većina pozitivnih vijesti iz znanosti koje se pojavljuju na Redditu ili znanstvenim i tehnološkim blogovima su čisto sranje", poučava Wong.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ponekad su lažne od početka do kraja - kao ona o genijalnom 13-godišnjaku koji je izumio superefikasni način za skupljanje solarne energije ili o grupi afričkih tinejdžera koji su izumili mašinu da bi iz urina dobili struju. U prvom slučaju se ispostavilo da su izračuni djeteta jednostavno bili krivi. U drugom slučaju reporteri su krivo shvatili što točno mašina radi", kaže on. Uslijedili su demantiji.

Ako nisu skroz lažne, onda često navode na krivi trag, jer "uzima se mali uzorak, preliminarni rezultati i onda se to prezentira kao potencijalni spas za ljudsku vrstu".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ne mislim da se čista energija neće nikada dogoditi - hoće. Ali neće se dogoditi tako da raščupani znanstvenik istrči iz svog podruma vrišteći: 'Eureka! Otkrio sam kako da dobijemo neograničenu čistu energiju iz morske vode!", piše on. Za primjer uzima nuklearne elektrane na torij, koje imaju gomilu problema. Otkriće će se dogoditi nakon "tisuća nečitljivih znanstvenih publikacija" s dosadnim naslovima koje ćemo htjeti čitati dok spavamo. Isto je s rakom.

"Kad smo išli u školu,čuli smo kako su se neki genijalci slučajno spotaknuli na lijek protiv dječje paralize i žute groznice", nalazi on korijen našeg razmišljanja. Slično je i s filmovima i serijama koji podgrijavaju maštanje o brzim i lakim problemima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Nikada neće pronaći lijek za rak. Rak nije bolest, to je riječ kojom opisujemo više od sto različitih bolesti koje pomalo nalikuju jedna na drugu, ali imaju potpuno različite uzorke i pogađaju potpuno različite dijelove tijela na potpuno različite načine. Neki su ubojitiji od drugih, a neke sve lakše otkrivamo i liječimo. Ali naslov da bi mogli spasiti milijune života tako da poboljšamo trening liječnicima koji će raditi kolonoskopije je jednostavno dosadan", objašnjava. Debljina je sljedeća opsesija i obično se, primjećuje, liječi na miševima otkrićima gena debljine i slično.

"Svakih par minuta posljednjih nekoliko desetljeća netko negdje uspješno izliječi pretilost kod laboratorijskog miša", navodi on, uz dužno poštovanje prema znanstvenicima: "Ne želim nikome umanjiti naporan rad, ali ako niste u stanju izliječiti miša od debljine, onda ste nikakav znanstvenik. Imate totalnu kontrolu nad dijetom životinje koja nema milijun društvenih, psiholoških i psiholoških faktora koji tjeraju ljude da se prežderavaju".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izdvaja naslov "Može li se pretilost izliječiti ubacivanjem bakterija iz izmeta drevnih mumija u naša crijeva?" uz napomenu da tu čak postoji i upitnik koji je zapravo napomena - "Mi znamo da je ovo sranje".

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo