Svako onaj tko želi isporučiti nešto veće količine neke vrste tereta može unajmiti ISO kontejner. Ali to u ovom trenutku uopće nije lako. Njih naime nema dovoljno.
A ni kupovina kontejnera nije baš neka opcija. Jer ih - nema dovoljno. Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) saznao je da postoje samo dvije kompanije koje prave i prodaju kontejnere te su obje u Kini, piše DW.
Troškovi prijevoza su deset puta veći
Povećali su se i troškovi unajmljivanja kontejnera, ali i putni troškovi. Transport standardnog kontejnera od 12 metara brodom iz luke u Kini, prije pandemije koštao je oko 1.000 američkih dolara. Trenutno se kreće i do 10.000 američkih dolara. Deset puta više!
Rast cijena je uvijek znak neravnoteže na tržištu. U ovom slučaju to znači: povećanje potražnje (za kontejnerima ili brodskim prostorom) uz stagnaciju ili čak opadanje ponude. Trenutno nedostaje i brodova teretnjaka.
"Gotovo da nema rezervnih brodova", rekao je Rolf Habben Jansen, izvršni direktor logističke grupe Hapag-Lloyd za Der Spiegel. Mnogi brodovlasnici posljednjih godina malo su ulagali u svoju flotu.
Kratkoročno neće biti ni više brodova, a ni više kontejnera.
Ali problem kontejnera nije u tome da ih navodno ima premalo. Kontejneri se gotovo nikada ne koriste samo za jednokratni prijevoz. Kontejner s kineskim igračkama stiže u europsku luku, i čim se istovare pune se recimo njemačkim dijelovima za strojeve koji onda idu u Aziju ili Sjevernu Ameriku.
Ali, već godinu dana, od izbijanja pandemije, ustaljeni red vožnje između kontinenata više ne funkcionira.
Sueski kanal je samo jedna epizoda
Kada se ovih dana govori o uskim grlima u isporuci ili nedostatku zaliha, obično se spomene Sueski kanal. Iako je on ponovno prohodan, problem još uvijek nije riješen, kaže Habben Jansen:
"Brodovi u Europu ili Aziju stižu sa zakašnjenjem od jednog do dva tjedna. A kada u velike luke istovremeno stigne previše teretnjaka, nastaju gužve. Povratna putovanja se odlažu ili otkazuju."
Anette Krüger iz Luke Hamburg kaže da je nedavna blokada Sueskog kanala samo jedan dio mozaika u cjelokupnoj slici logističkog plana koji se raspao: "Kašnjenja brodova od dva tjedna,u nekim slučajevima i znatno duže, to je situacija s kojom je Hamburg suočen već mjesecima."
Pandemija je opet problem
Problemi su započeli prije oko devet mjeseci, "nakon što je na Dalekom istoku nakon tamošnjeg prvog lockdowna proizvodnja ponovo pokrenuta i kada se potražnja za transportnim kapacitetima znatno povećala. Ostali faktori bili su nepovoljne vremenske prilike tijekom zimskih mjeseci i Brexit."
Sve prekooceanske luke u Europi trpe posljedice zbog sve većih kašnjenja u interkontinentalnom prometu. Kapacitet najveće europske luke sada doseže svoje granice, rekao je početkom tjedna glasnogovornik Luke Rotterdam: infrastruktura se ne može proširiti tek tako, dodao je: "Moramo se zadovoljiti onim što imamo u dokovima, dizalicama i terminalima koje imamo."