GDJE IDU RABLJENI AUTOMOBILI IZ NJEMAČKE? /

Dizelaši na istok Europe, a benzinci, čak i totalno skršeni - u Afriku

Image
Foto: AFP

Istraživanje o izvozu rabljenih automobila iz EU pokazalo je da je prosječna cijena 1930 eura, a odredišta su diljem Afrike: Džibuti, Dar-es-Salam, Lagos...

2.8.2018.
16:22
AFP
VOYO logo

Nagađanja oko sudbine dizelskih automobila nakon afere "Dieselgate" uznemirila su tržište rabljenih automobila u Njemačkoj, piše Deutsche Welle napominjući kako posao i dalje ide odlično jer se čak i automobili zreli za otpad se mogu prodati u Africi. Riječ je mahom o vozilima bez katalizatora za koju bi u Njemačkoj nadogradnja koštala koliko i sam polovni automobil.

Vozila koja se jeftino prodaju preko interneta ponekad su "zrelija" za otpad nego za izlazak na cestu. No, takvi automobili najčešće odlaze u Afriku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tko će u Africi kupovati štedljive dizelaše?"

"Taj ide u Afriku! Isto kao i onaj Audi kabriolet, na žalost nakon "totalke". 250 tisuća kilometara, prva cijena je 950 eura. Ali, dogovorit ćemo se. Sve se može prodati, pogotovo razvikana imena: Audi, BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen... I dobri Japanci su traženi", kaže za Deutsche Welle Haydarm, porijeklom Iračanin, koji u Njemačkoj skupa s ocem prodaje rabljene automobile. U isto vrijeme, njegov otac se u baraci cjenkao s nekoliko tamnoputih ljudi.

„Oni su došli iz Afrike na dva tjedna, samo da bi u Njemačkoj kupili automobile", dodaje Haydarm.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A dok je on govorio, dva su muškarca upravo utovarala jedan Mercedesov kombi na kamion: registracijska oznaka kamiona kaže da su došli iz Litve. Nisu odoljeli obaviti jedan "poslić" prije nego što krenu u domovinu: 750 eura su platili taj kombi, 25 godina star sa 250 tisuća kilometara. Sad ga tovare i voze u Hamburg. Otamo – u Afriku, točno takva vozila se tamo odmah dobro prodaju, piše Deutsche Welle.

Sami Nijemci teško se odlučuju kupiti rabljeni auto, naročito dizelaše, jer su propisi o čistoći zraka u gradovima sve stroži. Haydarm i njegov otac, međutim, uopće ne trguju dizelašima. To je drugi posao, kažu, za one koji su specijalizirani za istok Europe. Haydar i njegov otac okrenuti su "tržištu" u Africi gdje dizelaše gotovo nitko ne treba. "Znaš li koliko košta pun spremnik goriva u Libiji? Oko jedan euro. Tko će tamo kupovati nekakve štedljive dizelaše", kaže.

Image
PLANIRATE ZA NJEMAČKU? PAZITE KAKVIM AUTOM IDETE: /

Još jedan grad od početka 2018. zabranio ulazak svim dizelašima

Image
PLANIRATE ZA NJEMAČKU? PAZITE KAKVIM AUTOM IDETE: /

Još jedan grad od početka 2018. zabranio ulazak svim dizelašima

Ako ne ide drugačije, auto rastave i prevezu u dijelovima

Uvoz rabljenih automobila zabranjen je u tek malom broju afričkih država.

"Uopće, svi ti propisi i zakoni: negdje se ne smiju uvoziti automobili stariji od toliko i toliko godina, negdje automobili pak moraju biti stariji od određenog broja godina. Jedna carina traži ovo, druga ono – ali pogotovo u Africi, gotovo nigdje se ne traži svjedodžba o ekološkoj podnošljivosti i niskoj razini zagađivanja. Zaboravi na propise. Ako znaš prave ljude, baš svaki auto ćeš dovesti u bilo koju zemlju. A ako ne ide nikako drugačije, auto se uvijek može rastaviti i prenijeti u komadima", kazao je Haydarm novinarki Deutsce Wellea.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema statističkim podacima, 2015. je gotovo četvrtina izvoza u Afriku bila u kategoriji motorna vozila i dijelovi. Haydarm kaže kako zna trgovce rabljenim automobilima koji čak imaju posebnu ponudu automobila iz Velike Britanije, s volanom na desnoj strani za afričke zemlje gdje se također vozi po lijevoj strani. Doduše, to je obično tek u metropolama: na mnogim lokalnim cestama Afrike nerijetko vlada načelo da se ne vozi lijevo ili desno, nego tamo gdje su rupe manje. A na toj strani i ostaje onaj čiji su živci čvršći.

Image
Foto: afp

Benin u pet godina uvezao više do 200.000 automobila

Istraživanje o izvozu rabljenih automobila koje je za Europsku uniju provela jedna ekološka udruga pokazalo je kako je prosječna cijena 1930 eura, a odredišta su diljem Afrike: Džibuti, Dar-es-Salam, Lagos... Glavna zemlja uvoza je Benin. U tu zapadnoafričku zemlju je od 2013. do 2015. otišlo oko 210.000 automobila, gotovo svaki treći koji je uvezen u Afriku, što nije loše za zemlju s desetak milijuna stanovnika. No, Benin je tek ulazna luka za tržište čitave Zapadne Afrike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Haydarm ističe kako on i otac osjećaju da u Afriku polako dolazi blagostanje. Nema tome dugo, kaže, da su se tražili veliki automobili, nevažno u kakvom stanju.

"Ako je tehnika kvalitetna, u Africi ima dovoljno jeftinih majstora koji će gotovo svaki auto dovesti u vozno stanje. Ali sad se i za Afriku sve više traže srednja i manja vozila za već prepune gradove Crnog kontinenta i za srednji sloj koji si polako može priuštiti auto. Jedini uvjet je sad – klima uređaj. Bez nje se i u Africi sve teže može nekome prodati auto", ističe.

Ukrajinci ne pitaju za cijenu, samo nek' je terenac

Većina dizelaša iz Njemačke odlazi, pak, na istok Europe. Euro propisi o ispušnim plinovima trebaju na isti način vrijediti u čitavoj EU, ali razlike su još uvijek velike. Zbog mogućnosti zabrane dizelaša u Njemačkoj, cijena im je drastično pala, no potom opet počela rasti zbog kupaca s istoka i jugoistoka EU te Rusije gdje je dizel jeftiniji i gdje se toliko ne vodi računa o očuvanju okoliša.

Zanimljivo je i tržište Ukrajine. Trgovci u Njemačkoj već znaju: ako imaš terenac, bio luksuzan s kožnim sjedalima ili prastara Lada, Ukrajinci će kupiti baš sve. Dijelom i zbog rata koji se tamo vodi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I, na koncu, Deutsche Welle spominje i zanimljivu zagonetku, koju je otrkio njemački ured za okoliš. Dok se u Njemačkoj davala premija za uništavanje starog i kupnju novog automobila prije desetak godina, utvrđeno je da u međuvremenu preko milijun vozila odjavljeno te im je bila zabranjena nova registracija. No, tih vozila jednostavno više nema. Ili su rastavljena na dijelove ili ilegalno izvezena tko zna gdje, pogotovo u zemlje gdje vas nitko ništa ne pita, ako znate prave ljude.

gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo