Islamska država pozivima na džihad i vrhunski produciranim videima svojih pristaša u borbi ili ubijanju zatočenika već dugo koristi internet i društvene mreže kako bi vrbovala ljude za svoj kalifat u Iraku i Siriji, te poticala na provođenje terorističkih napada.
Internetski divovi Twitter i Facebook punom parom rade na zatvaranju korisničkih računa džihadista, iako se oni ponovno pojavljuju pod novim imenima.
Twitter je objavio kako su do sada zatvorili oko 200 tisuća računa, no Richard Stengel, američki dužnosnik za javna pitanja smatra kako ih je zatvoreno puno više.
Youtube je uklonio milijune videa, a Facebook zapošljava stotine ljudi koji 24 sata dnevno uklanjaju štetni sadržaj, dodao je Stengel, bivši izvršni urednik magazina Time.
Poticanje umjerenih
U isto vrijeme, Centar State Departmenta za angažman u svijetu, koji je od ove godine reformiran i stavljen pod vodstvo bivšeg američkog časnika mornarice Michaela Lumpkina, vodi pokušaje američke vlade da se nosi s ovim problemima.
"Ovaj Centar nije fokusiran na slanje poruka s pečatom američke vlade, nego na poticanje umjerenih vjerodostojnih glasova u regiji i civilnom društvu", rekla je Lisa Monaco, glavna savjetnica Baracka Obame za domovinsku sigurnost.
I glavno zapovjedništvo američke vojske za operacije na Bliskom Istoku aktivno je angažirana na društvenim mrežama kako bi se borila protiv propagande IS-a.
Zapovjedništvo ima masovni online program koji je sprega profesionalaca i vojske, rekao je za AFP glasnogovornik Pentagona Adrian Rankine-Galloway.
"Djelujemo koristeći vjerodostojne informacije usmjerene regionalnoj publici kako bi se borili protiv laži i prijevara Islamske države", rekao je Rankine-Galloway.
Stenger tvrdi da takvi pokušaji djeluju.
"Trenutno ima pet puta više poruka po socijalnim mrežama, većinom na arapskom jeziku, koje su protiv, nego za IS", rekao je Stenger.
Džihadisti osjećaju pritisak
J.M. Berger, stručnjak za IS koji je puno pisao o džihadistima na Twitteru, smatra kako oni osjećaju pritisak.
"Nema sumnje da su pristalice IS-a na Twitteru i drugdje pod velikim pritiskom i da je njihovo djelovanje znatno slabije od prošle, ili čak od početka ove godine", rekao je.
Korisnički računi sljedbenika imaju sve manje pratitelja i objava. I dalje mogu distribuirati svoju propagandu sve manjoj publici, ali im je otežano široko emitiranje i plasiranje poruka potencijalnim regrutima, smatra Berger.
Will McCants, stručnjak za džihadiste u think-tanku Brookings Institution rekao je kako je pritisak na Facebooku i Twitteru natjerao džihadiste da se okrenu manjim društvenim mrežama poput Telegrama.
"Svejedno, oni i dalje pokušavaju održati prisutnost na većim društvenim mrežama jer su tamo njihovi potencijalni regruti", zaključuje McCants.
Usporena propaganda
Osnivačica privatne obavještajne tvrtke za pronalazak terorista Rita Katz ne slaže se da je džihadistička propaganda usporena.
"Propaganda IS-a od prošle je godine u najmanju ruku dvostruko veća", smatra Katz. "Štoviše, osim dnevnih izvještaja, IS je prošle godine objavio veći broj publikacija i pokrenuo neka nova izdanja", rekla je Katz, referirajući se na neke nove magazine na turskom i ruskom jeziku.
"Ove grupe su i dalje na internetu, te i dalje regrutiraju", zaključuje.
Direktor FBI-ja James Comey slaže se da su džihadisti zadržali svoju sposobnost motiviranja "uznemirenih duša" iako je zabilježen pad onih koji se pridružuju IS-u.