"Novac je uvijek u pozadini. Radi se o kompaniji koja vrijedi više desetaka milijardi dolara, a koju mi kao korisnici ne plaćamo", kaže stručnjak za cyber sigurnost Alen Delić.
Da, Facebook je dozvolio da se podaci korisnika koriste za bilo što tko netko s novcem može i platiti. Mark Zuckerberg cijelo vrijeme je nevino slijezao ramenima.
Facebookov algoritam prioritet daje negativnim reakcijama
I Hrvatska je imala svoje facebook fenomene. Mislav Kolakušić svoje je političke kampanje, kako kaže, za nula kuna provodio na Facebooku. Vojska pratitelja odvela ga je u srce Europe.
I bivši saborski zastupnik, Ivan Pernar svoju je karijeru izgradio na Facebooku.
"Isključivo se cijeni mišljenje. Činjenice su postale dekoracija mišljenju. U takvom okolišu svi imaju probleme, ljudi ne znaju što su činjenice i kome vjerovati", tvrdi Domagoj Bebić, profesor s Fakulteta političkih znanosti.
Nema više činjenica i istina je podložna interpretaciji, to nam je donio Facebook. To i mržnju. Mi smo iz redakcije Direkta plaćenici, spodobe u zločinu protiv čovječanstva. Kada stručnjaci kažu što se nekome ne sviđa, onda su smeća i lažovi. Negativa je postala nova pozitiva.
"Facebook je znao nagrađivati ružne objave i to je bilo skroz u redu, dok god su se generirale emotivne reakcije. Na prvu sam doista bio šokiran. Nisam znao da Mark Zuckerberg zna što su emocije", rekao je Trevor Noah.
Da, otkrilo se da je Facebookov algoritam prioritet daje negativnim reakcijama korisnika. Odnosno, da dolijeva ulje na vatru. I nije ni to bez razloga.
"Ne bih rekao da Facebook ima agendu i da radi namjerno, ali da se manje bori protiv toga. To im je kapital, od toga žive", kaže Delić.
I kapital je uvijek ispred morala, pa i kad generira laži i mržnju. Svi to znaju, ali sada je to glasno rekla i jedna Facebookova bivša zaposlenica.
Iako su iza njih brojne afere curenja i zloupotrebe podataka, makar znamo da brišu samo 5 posto lažnih vijesti a ne 94 posto kao što tvrde, još uvijek ih mnogi doživljavaju kao mjesto gdje se govori istina.
"NYT ili WSJ, svi njihovi članci o Facebooku su uvijek u negativnom svjetlu jer su shvatili da imaju ozbiljnog konkurenta. Interesantno je da oni proizvode sadržaj, a Facebook ne proizvodi ništa. Drugi to rade za njih", kaže Bebić.
Rade to brojna računala skrivena u Rusiji, Iranu , Kini, Ukrajini i SAD-u. I zato se stvari polako mijenjaju. Čak i Elon Musk, svojedobno financijer Facebooka s pola milijuna dolara, rekao da je ta mreža jadna i pokrenuo hashtag deletefacebook.
I evo ih, promijenili su ime kompanije u Meta Facebook, proširili usluge na virtualnu stvarnost, ali kritičari i dalje poručuju, to im neće povratiti staru slavu. Demokratkinja Aleksandra Ocasio Cortez poručila je da je Meta novi naziv kompanije, zapravo rak demokracije koju se guši propagandom. Jesmo li onda bolji ili gori nakon Facebooka?
"Mislim da odgovor je bolje ili gore nije ispravno postavljeno. Riječ je o medijskom fenomenu 21.stoljeća i oni nisu stali. Oni su tek na početku", odgovorio je Bebić.
I dok Mark pokušava spasiti što može, ljudi se okreću Instagramu koji sadržaj bazira na slikama i videima, Twitteru koji je na glasu kao najpametnija plattforma, ili pak TikToku - mjestu za zabavu gdje za svačije ideje ima mjesta.