REPRIZA NASTANKA MJESECA / Sudar dvaju planeta

NASA-in teleskop otkrio je dokaze o velikom sudaru dvaju planeta u galaksiji od Zemlje udaljenoj sto svjetlosnih godina. Slična situacija dogodila se Zemlji prije 4 milijarde godina.

11.8.2009.

Infracrveni senzori NASA-inog teleskopa Spitzera otkrili su dokaze velikog sudara dvaju planeta u nastajanju, što bi moglo poslužiti u razjašnjavanju nastanka Mjeseca. Svemirski spektakl dogodio se prije nekoliko tisuća godina (što u kozmičkim razmjerima i nije tako davno) u 12 milijuna godina starom sunčevom sustavu koji je od našega udaljen sto svjetlosnih godina.

Spitzerova aparatura otkrila je razne ostatke koji upućuju da su se sudarila tijela veličine Merkura i Mjeseca te da je mjesecoliki planet izvukao deblji kraj, tj. u sekundi se raščetvorio, a od njega je ostalo tek nešto kamenčića i mnoštvo tektita - smrznutih komada lave. Dva planeta su jedan prema drugome jurila brzinom od desetak kilometara u sekundi, tako da je prilikom bliskog susreta nastala teško pojmljiva eksplozija.

Astronomi ovaj događaj uspoređuju s nastankom Zemljinog Mjeseca prije četiri milijarde godina, kada je Sunčev sustav bio relativno mlad (500 milijuna godina). Tada je u naš planet udarilo tijelo veličine Marsa. Zemlja je "preživjela", a od ostataka drugog tijela naknadno se formirao Mjesec.

U NASA-i kažu da bi se slična situacija mogla dogoditi i nakon sudara dvaju dalekih planeta, što bi potvrdilo teoriju o nastanku našeg Mjeseca.

U videoprilogu pogledajte animaciju sudara planeta.

ZA ELISU