Uz kratki filmić na Facebooku, Mate Rimac poručuje - "bešte ljudi, ide robotaxi! Otkrivanje 26.6".
Krajem lipnja trebali bismo, dakle, doznati dizajn robotaksija koji će voziti zagrebačkim ulicama, kao i sve njegove funkcionalnosti, a iz firme koja vodi cijeli projekt kažu da je i dalje ciljna godina kada će ti taksiji početi voziti zagrebačkim ulicama 2026.
Prve skeptike našli smo, naravno, među taksistima. "To će jako teško proći u Zagrebu, pošto je sam promet u gradu katastrofa, svake godine sve više i više auta na cesti. Čisto sumnjam da će to proći bez nekakvog incidenta. Nadam se da ne, ali neka proba čovjek pa neka vidi", rekao nam je Goran.
Taksisti i Zagrepčani podijeljeni
Zagrepčani su pak podijeljeni. Mate misli kako "tehnologija ide naprijed. Vidimo i mobitele, u deset godina su došli i zavladali svijetom, pa ne vidim zašto ne bi mogli i robotaksiji na isti način unaprijediti naše živote". "Koliko je rokova već Rimac probio s tim, a ništa nije bilo, tako da sumnjam da će biti i do 2026.", kaže pak Luka.
Gotovo tri godine prošlo je otkad je Ursula Von Der Leyen s Andrejem Plenkovićem posjetila tvrtku Rimac Automobile. Osim Nevere, Mate Rimac je predsjednici Komisije predstavio i projekt robotaksija, za što je kasnije dobio 180 milijuna eura europske podrške. "Ideja nam je da rollout bude 2024., da tada krenemo s vožnjama po gradu. To uključuje i infrastrukturu, gdje se ti auti dolaze prati, servisirati i puniti", izjavio je tada Rimac.
2024. je tu, rollout još nema, a ni infrastrukture, svi taksiji po gradu i dalje imaju vozače. Ali Rimčevi kolege poduzetnici ne vide problem u probijanju rokova. "Te odgode nisu uzrokovane tehnologijom, nego su uzrokovane isključivo administracijom", kaže poduzetnik Hrvoje Prpić, i dodaje da problem ne bi trebao biti ni ako vozilo i tehnologija u njemu ne bude isključivo hrvatski proizvod.
"To otprilike možemo zamisliti kao operaciju na očnom živcu na mozgu, gdje trebamo imati tri stručnjaka, neurokirurga za oči, drugog koji će otvoriti glavu, sestre koje rade s njima, bolnicu u kojoj će se sve to događati. Sasvim je normalno da pozovete kirurga iz Izraela, drugo iz Amerike, i budete sretni da je jedan od kirurga iz Hrvatske i da je ta bolnica u Hrvatskoj", ističe Prpić.
Prometni stručnjak: 'Ako robotaksi pogazi čovjeka, tko će odgovarati?'
No, ono što definitivno jest problem je nepostojanje zakonskog okvira za vozila bez vozača.
"Mi moramo znati, ako robotaksi pogazi čovjeka, tko će odgovarati, tko će ići u zatvor. Hoće li ići proizvođač, hoće li ići operater ili vlasnik vozila. To se mora razjasniti, u zakonu to mora biti striktno navedeno", naglašava prometni stručnjak Goran Husinec.
Nekim gradovima robotaksiji već voze, recimo u Wuhanu u Kini, gdje je otvoreno tri tisuće kilometara testnih cesta za aute bez vozača. A dosta uspješno robotaksiji voze i San Franciscom, baš je prošlog mjeseca gradska vlast objavila da auti bez vozača uzrokuju manje kaosa na ulicama. Ipak, dio građana se buni, prošlog je mjeseca spaljen jedan auto bez vozača, neki su skakali na aute i blokirali im put jer misle da su opasni. I neki strahuju da bi isto tako bilo i kod nas.
"To može proći u Kini gdje je sve sređenije, možda i u Americi gdje su veće ceste, ali kod nas ja mislim da definitivno neće proći", rekao nam je taksist Goran s početka priče.
Krajem lipnja vidjet ćemo, dakle, prototip, a hoće li proći ili ne trebali bismo doznati za otprilike dvije godine.