Samo 500 metara od Titanica, i gotovo četiri kilometra ispod površine Atlantika pronađeno je pet ostataka podmornice Titan. Svih pet putnika za kojima se tragalo nije preživjelo. Tragičnu vijest su neki primili u televizijskom programu uživo.
"Evo javili su mi ako govorimo o ostacima, da je riječ o sletnom okviru i stražnjem poklopcu podmornice", kazao je David Mearns prijatelj dvojice putnika
Ostatke Titana pronašao je podmorski robot poslan s kanadskog broda, i iako još nema službenog uzroka nesreće krhotine su posljedica katastrofalnog gubitka tlačne komore. Došlo je do implozije. Nisu imali šanse.
"To je kao kada uručite balon petogodišnjem djetetu, i kažete mu da ga probuši. Nestane u djeliću sekunde. Ista stvar, samo obrnuta, se dogodila u Atlantiku. Dakle, sve se dogodilo vrlo brzo, mislim da nitko nije imao ni vremena shvatiti što se dogodilo", kaže Will Kohnen iz Društva za morsku tehnologiju
Pretpostavlja se da je do implozije došlo čim su izgubili komunikaciju, sat i 45 nakon zarona, u vodenom stupcu između površine mora i morskog dna. Tragedija u kojoj je život izgubilo pet ljudi. Najmlađa žrtva je 19-godišnji Samuel koji je bio prestravljen od odlaska na morsko dno, ali ga je otac ipak nagovorio jer su tako htjeli obilježiti Dan očeva. Poginuo je i vlasnik tvrtke koja je sve organizirala, britanski milijarder te iskusni francuski istraživač.
"Paul Henry je bio izvanredan individualac, legendarni podvodni istraživač. Stvarno nevjerojatna osoba. Radio sam s njim ranih 90-ih kada je prvi put počeo roniti do olupine", kaže Dick Baron,prijatelj Paul Henryja Nargeolea
Investitor, milijarder Jay Bloom objavio je prepisku sa Stocktonom Rushom, vlasnikom Oceangatea -u kojoj mu je ponuđena ulaznica za putovanje podmornicom do Titanica po sniženoj cijeni od 150 tisuća dolara. Odbio je ponudu jer mu se put nije uklapao u raspored. Sama nesreća je dodatno pojačala optužbe na račun Oceangatea: mnogi su ukazivali na sigurnosne propuste, na samu kvalitetu materijala: karbonska vlakna i titan, od kojih je podmornica i napravljena s godinama su omogućavali mikroskopski prodor vode, progresivne kvarove.
"Čini se da nije bilo provedeno opsežno testiranje prije nego što je podmornica krenula s upotrebom", kaže Stefan Williams, profesor pomorske robotike.
"Kada sam bio u ekspediciji u kolovozu 2021., cijelo vrijeme smo imali problema s električnom energijom. Pomislio sam kako su i oni ostali bez struje, jer su se takve stvari događale", kaže Arthur Loibl, bivši putnik u podmornici.
Simbolika s najpoznatijim brodom na svijetu je zastrašujuća: više od sto godina Titanik leži na morskom dnu, zajedno sa svojim tvorcima.
"Postoji određena ironija. Jedno su uz drugo, na dnu Atlantika u ovom trenutku imamo dva broda. Titanik i Titan. Kada je Titanik potonuo, bila je to užasna katastrofa. Ali uvijek postoje dobre stvari koje proizlaze iz loših, mislim da je jedna stvar koja je proizašla iz katastrofe Titanika bila velika revizija pomorskog zakona, pomorskih standarda i načina na koji upravljamo komercijalnim brodovima na moru", kaže oceanograf Simon Boxall.
Istraga ide dalje - još uvijek se treba rasvijetliti kako je i zašto došlo do tragedije u dubinama Atlantika.
POGLEDAJTE VIDEO: Rekonstruirali smo potrgu za podmornicom Titan