Ovoga vikenda nije riječ o desecima, nego o stotinama vozača koji su vozili pod utjecajem alkohola i droga.
Kako tome stati na kraj, razgovarali smo sa stručnjakom s Prometnog fakulteta u Zagrebu, Markom Ševrovićem.
Iznenađuju li vas ove brojke od 210 isključenih vozača na području Zagrebačke županije zbog alkohola i njih 30, kojih je uhićeno.
"Rekao bih da me ne iznenađuju statistike koje se vode cijelo vrijeme pokazuju da je situacija takva. Nažalost, posebno tijekom vikenda, tijekom večernjih sati imamo dosta velik broj alkoholiziranih vozača u prometu".
Kada je riječ o sankcijama, što tu treba mijenjati?
"Pa sankcije su dosta visoke. Ono što smo i danas vidjeli kroz ovaj vikend, problem je ustvari izvjesnost kažnjavanja. Najbitnije od svega je da vozači, kad sjednu za volan, budu svjesni da će biti zaustavljeni, da će biti kažnjeni. Vidjeli smo da je policija ovaj vikend napravila stvarno dobar posao. Ono što je problem, što, nažalost, sudovi vrlo često relativiziraju to devijantno ponašanje na način da smanjuju ili novčani iznos ili onu zaštitnu mjeru na način da ona bude blaža od onoga što je propisano zakonom".
Što se na taj način zapravo čini? Šalje li se kriva poruka svim vozačima?
"Pa apsolutno, šalje se kriva poruka. Prije svega šalje se kriva poruka vozačima da u principu se mogu s nekakvim opravdanjima izvući zbog toga što su radili, pogotovo s ovim nekakvim većim brojkama promila. A isto tako šalje se, nažalost, kriva poruka i policiji i svima koji se bave sigurnošću prometa jer se jednostavno umanjuje svrha i princip rada u ovoj prevenciji".
Rekli ste, kazne su dovoljno stroge.
"Po mom mišljenju su dovoljno stroge. Treba vidjeti neke druge načine stimuliranja takvog ponašanja, ali ono što je bitno je da te kazne budu brze, efikasne i da se one ustvari izriču pravovremeno i u razini prekršaja za koji su u stvari propisane".
Jesu li dovoljno prisutni policajci na prometnicama? Trebaju li kontrole biti češće?
"Ovo pokazuje da bi trebale možda biti češće. Ali, isto tako kažem, mislim da ipak policija puno više odrađuje svoj posao. Za razliku od, recimo, određenih drugih sudionika u sustavu sigurnosti prometa, koji, nažalost, u ovom u ovakvim situacijama zakazuju. Ovdje se po meni u nekim situacijama čak radi i o kaznenim djelima, a evo, nažalost, i dalje vidimo i iz medija da kazne koje dobivaju su u zoni prekršaja. To je nešto što ne valja."
Vi, kao i ostali prometni stručnjaci uvijek govorite, prevencija je najvažnija. Što treba zapravo učiniti da se ne sjeda tako lako pod utjecajem alkohola za volan?
"Prije svega treba raditi na edukaciji. To je nešto na čemu se radi kontinuirano, ali ono što je isto tako bitno za naglasiti, puno bitnije je da i kroz medijske kampanje jer jednostavno vidimo da u fazi prekršaja ljudi puno lošije prođu. Kad se dogodi nesreća, onda nema smisla čovjeka voditi u lisicama, vući po medijima jer nitko nesreću ne izazove svjesno i namjerno. Znači, puno bitnije je djelovati u fazi prekršaja kad je netko zaustavljen alkoholiziran. Taj treba biti na neki način stigmatiziran i kažnjen, tako da se to više ne ponovi, da spriječimo nastanak prometnih nesreća. Kad se nešto dogodi, onda nažalost, pomoći za žrtvu više nema. Isto tako i osoba koja je napravila nesreću, ovaj cijeli život nosi jedan veliki danak toga što se dogodilo, a nije se dogodilo namjerno".