Veliki upitnik visi iznad riječkog 3. maja. Nitko ne zna što će biti s brodom o kojemu ovisi budućnost brodogradilišta. Novca za završetak grdosije duge 225 metara nema.
Predsjednik Nadzornog odbora 3. maj Brodogradilište d.d. Juraj Šoljić pojašnjava uzroke problematične situacije: "Stjecajem okolnosti na svjetskom tržištu, cijena rada, energenata, kašnjenje dopreme dobavljača, samoiskrcavajućeg sistema, vrata, glavnog motora, sve je to povezano, na svjetskom tržištu dogodili su se potresi, uslijed ukrajinskog rata, korone i svega ostalog…".
Zbog svega toga početna cijena broda od 46 milijuna eura, probijena je za čak 50 posto.
"Ne mogu reći apsolutno, možda jedno pet milijuna da se brod završi. Brod je u velikoj fazi gotovosti, nekih 95, 97 posto znači interes je da se taj brod završi", dodaje Siniša Kosić, predsjednik Sindikata metalaca Hrvatske.
Sindikalisti koji za probleme krive Upravu, odnosno direktora, nakon pet godina zatražili su pomoć.
"3. maj kao jedino veliko brodogradilište koje je ostalo u Hrvatskoj, koje funkcionira koliko toliko i definitivno smatram kako bi Vlada trebala pokazati respekt, odnosno interes prema zadržavanju brodogradnje u 3. maju. Zbog toga i jest upućen ovaj javni apel prema njima, da nam još ovaj jedan put aktivnije pomognu u završetku gradnje 527 koja je preduvjet za sve ostale procese koji će onda značiti i nastavak brodogradnje u novoj firmi 3. maj 1905., ugovaranje novih poslova, zadržavanje radnih mjesta i opstojnost brodogradilišta", kaže Vedran Sabljak, voditelj riječkog ureda Sindikata Istre, Kvarnera i Dalmacije.
Brod 527 za kanadskog naručitelja trebao je biti isporučen još 15. lipnja. Na njemu se radi, ali slabijim intenzitetom jer obveze prema kooperantima nisu plaćene. Već dva mjeseca i trećemajcima plaća ne sjeda 15. u mjesecu.
Radnik i sindikalist Slađan Pejić ne skriva svoju, ali i zabrinutost kolega: "Nama svi računi, krediti, sve se veže uz tu plaću i kad vi nju niste dobili na vrijeme svi vaši planovi padaju u vodu. Počinje rujan, nova školska godina, djecu treba spremit u školu, ne znamo hoćemo li je dobiti na vrijeme. Ta neizvjesnost nas ubija, ne možete tako živjet, radit i funkcionirati".
Javno mole pomoć.
"Da javnost zna za naš jad, da nam treba pomoć u vidu spasa jer ovdje ima 500 ljudi, nažalost 500 ljudi i 400 kooperanata", dodaje Dalibor Čupković.
Ne bude li brod na čijem je porinuću u veljači bio premijer s ministrima, završen, državi će na naplatu doći krediti za koje je bila jamac. Iz resornog ministarstva- umirujuće obećanje.
"Aktivno se razgovara s 3. majem, isto tako poduzeli smo i diplomatske napore kako bismo završili ovaj posao. Vezano za financiranje, pokušavamo naći hibridno rješenje kako bi se iznašli ti novci i mislim da smo na tragu tog rješenja, samo evo moramo sačekati prijedlog Uprave i Nadzornog odbora vezano za to financiranje. Država bi u tom smislu jamčila za taj iznos koji bi se dao za završetak broda. Radnici svakako mogu biti mirni", poručuje ministar gospodarstva, DP-ovac Ante Šušnjar.
Jer, kaže ministar postoji interes za kupnju brodogradilišta i narudžbe novih brodova. Nema vremena za čekanje, riječka brodogradnja opet je na velikoj prekretnici.