Informacije o avionskim tragedijima putnicima znaju donijeti
nemir prije njihovog idućeg putovanja. Za njihovu sigurnost i
sigurnost posade zaduženi su kontrolori leta, obučeni po posebnim
programima za odgovoran posao koji obavljaju.
"Diplomu imam već tri godine... Samo malo, Boeing, four, zero
six...", kaže kontrolor leta Davor Kovač.
Uspio je reći tri riječi i uslijedila je zračna turbulencija.
Veza s pilotom ne smije se prekinuti nijedne sekunde.
"Može rezultirati katastrofom. U niti jednom trenutku nema
opuštanja i maksimalno je cijelo vrijeme koncentracija", kaže
Kovač.
Nisu rijetke situacije kad mora reagirati odmah, bez prava na
pogrešku. Posebno kad je u avionu ugrožen nečiji život.
"Jedan putnik se onesvijestio u avionu. Tražio je promjenu staze
u Beogradu, direktni prilaz, medicinsku pomoć. I to je naš
zadatak da mu omogućimo da dođe najbrže, najefikasnije, do onoga
što traži", kaže Kovač.
Nije baš uvijek dramatično. Kontrolor Kovač doživio je i
situacije koje su ga natjerale na smijeh.
"Išao je iz Egipta u London. To su rute koje često prelaze preko
nas, morao je ići na slijetanje u Zagreb, zato su mu wc-i bili
puni. Ljudi nisu imali gdje ići na wc i morao je sletjeti",
prisjeća se Kovač.
Kontrolori i posada uvijek su u posebnim odnosima. Uz
komunikaciju o stanju leta, u glasovima jednih i drugih uvijek je
primjetno koliko im je drago što se čuju.
"Već i sam glas, boja glasa, ugoda glasa, drago mi je kad čujem u
glasu pilota zahvalnost za nešto što smo za njega učinili", kaže
instruktorica kontrole leta Ana Broz
Suvaljko.
Osim što Hrvatska ljeti dobro prodaje sunce i more, neprestano
raste i izvoz zraka. Kontrola zračne plovidbe od stranih
kompanija godišnje zaradi 500 milijuna kuna.
"Godišnje registriramo oko 500 tisuća letova, u prosjeku je
cijena leta, preko nas, 1000 kuna", kaže stručnjak za računarske
sustave Željko Harjač.
"Mi se financiramo od naplate usluga korisnicima. Ajmo to
popularno reć, nismo na teret državnog proračuna", kaže direktor
Hrvatske kontrole zračnog prometa Dragan
Bilać.
Kontrola leta zarađuje dobar novac. Važnija od zarade je
koncentracija kontrolora, time i sigurnost putnika i posade u
avionu.
Kako je to kad se na radaru izgubi avion ili uoči neki objekt na putanji leta? O stresu posla u kontrolnom tornju svjedoče hrvatski kontrolori leta. RTL-u Danas pružena je jedinstvena prilika da provede dan na mjestu s kojeg se upravlja hrvatskim nebom iz Zagreba, odnedavno na najmodernijim sustavima komunikacije.