Minus u državnom sefu je nešto manji, no isključivo zbog pumpanja
prihoda. Premijer Milanović je u posjetu
Bruxellesu dan nakon rebalansa.
"Najviše treba gledati kako će na sve ovo reagirati financijska
tržišta. Dakle, kako će gledati vjerodostojnost hrvatske Vlade.
Put kojim ide, a ne je li biroktartski napravila nešto u ovom
trenutku, zato što je to napisala Europska komisija, uz dužno
poštovanje. Prema tome, ovo je predmet pregovora", rekao je
Milanović.
Jer sve Linićeve rezove u rebalansu, kojim je
rashode srezao za 3,6 milijardi, poništilo je istovremeno
povećanje troškova, uglavnom zbog saniranja zdravstva. No, i za
to je kriva Vladina kriva procjena s početka mandata kojom je dio
zdravstvenog doprinosa ostavila gospodarstvu. Ono taj novac nije
iskoristilo, ali je zdravstvo bačeno u još deblje dugove.
Stručnjaci kažu: u ovom rebalansu nema reformi.
"Hrvatska je, otkad je kriza krenula 2008., imala osam rebalansa.
Uključujući i ovaj sada u kojima nositelji ekonomske politike
uglavnom lutaju ko guske u magli. Zadnja prava reforma je
provedena 2002., kad je provedena mirovinska reforma", kaže
Hrvoje Šimović sa Ekonomskog fakulteta u
Zagrebu.
Poduzetnici govore slično. Dio novca, kojima će država sanirati
manjak, dolazi iz njihovih džepova, kroz povećanje doprinosa.
Istovremeno će manje dobiti kroz subvencije koje se režu. Iako je
premijer zaključio da je ovaj rebalans jasan putokaz u reformskom
smjeru, poslodavci misle totalno suprotno.
"Mi zagovaramo ozbiljnije reforme. Ovim rebalansom ne vidimo taj
reformski put. Mi tu imamo neki najednostavniji i najbenigniji
način da popravimo neku bilancu", kaže Bernard
Jakelić iz Hrvatske udruge poslodavaca.
Svaki rebalans je plod pogrešnog planiranja. Kako je Vlada znala
kakve će biti ekonomske okolnosti, alibi pogoršanja stanja
gospodarstva, ovdje ne stoji. Iako je u proračunu za naknade
namijenjeno 100 milijuna kuna manje, porodiljne naknade ipak se
neće smanjivati.
"Onaj koji je zadužen za to, a to je HZZO, će u 2014. završiti
godinu sa proračunskimmanjkom od 100 milijuna kuna", kaže
ravnatelj HZZO-a, Siniša Varga.
Ministar poljoprivrede istodobno podsjeća da su u njegovom
sektoru najmanje rezali poticaje.
"Maksimalno se radila prerasodjela na materijalnim troškovima, na
uslugama, na svim onim stvarima kojih smo se mogli lakše
riješti", kaže ministar Tihomir Jakovina.
Ono čega se Vlada nije uspjela riješti je pritisak Bruxellesa,
koji će u iduće tri godine sigurno biti vrlo konkretan.
Dan poslije ne stišavaju se kritike na rebalans proračuna. Oporba i poduzetnici tvrde da nema prave reforme jer je deficit skresan samo povećanjem prihoda, odnosno novcem koji će doći iz džepova poduzetnika i i drugog mirovinskog stupa.