Planeti bez zvijezde

Osamnaest "slobodnih letača", otkrivenih u konstalaciji Orion, podigle su prašinu oko pitanja što su ustvari planeti i moraju li se uvijek naći oko neke zvijezde

6.10.2000.

Planeti su pet do petnaest puta veći od Jupitera, tako tvrde španjolski, njemački i američki astronomi koji su uz optičke i infracrvene filtere na teleskopima lociranim na Kanarskom otočju uočili neobičnu planetarnu siročad.

- Ovakvi izolirani gigantski planeti koji su se formirali prije par milijuna godina bacaju rukavicu u lice našoj planetarnoj spoznaji, napisao je međunarodni tim astronoma.

Jedan od razloga što su uopće vidljivi sa Zemlje je njihova relativna blizina - 1,147 svjetlosnih godina od nas ? u astronomskim terminima reklo bi se da su nam prvi susjedi. Također, poput Jupitera i oni emitiraju toplinu vidljivu u infracrvenom spektru.

Neki astronomi su skeptični spram ovom otkriću, posebno zbog tvrdnje da se radi o planetama. Prema definiciji Astronomskog saveza, planete su svemirska tijela koja između ostalog orbitiraju oko neke zvijezde. Po istoj definiciji slobodni letači nisu planete već nešto drugo, možda zvijezde koje su bile premale da bi razvile pritisak potreban za započinjanje nuklearne fuzije.

Vođa istraživačkog tima Maria Rosa Zapatero-Osorio, s Instituta de Astrofisica de Canarias i California Institute of Technology za otkrivene planete tvrdi da su nastali na isti način na koji nastaju i zvijezde ? pri urušavanju oblaka plinova pri čemu dolazi do skupljanja sve veće i veće mase i gravitacijske sile unutar plinovitog kruga.
Ne odbacuje ni mogućnost da su planete izbačene iz neke zvjezdane orbite te su tako postale samostalni objekti u svemiru.

Sjene prošlosti