što je pošlo po zlu? /

Pitanja o tragediji zrakoplova Malaysian Airlinesa u Ukrajini

Image
Foto: Twitter/RT

Brojna pitanja se nameću dan nakon rušenja Boeinga Malaysian Airlinesa u Ukrajini.

18.7.2014.
22:45
Twitter/RT
VOYO logo

Koja su pravila letenja nad područjem u sukobu? Mogu li se zamijeniti civilni i vojni zrakoplov? Koji tip naoružanja je mogao srušiti malezijski zrakoplov MH17? Brojna pitanja se nameću dan nakon rušenja Boeinga Malaysian Airlinesa u Ukrajini.

Može li linijski zrakoplov nadlijetati područja u sukobu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ne postoje čvrsta pravila. Svaka zemlja može zatvoriti cijeli ili dio svog zračnog prostora, objašnjava francuska Opća uprava civilnog zrakoplovstva.

Na europskoj razini, Euroconotrol koji upravlja zračnim prostorom i Europska agencija za zračnu sigurnost (AESA) također mogu zabraniti ili preporučiti izbjegavanje letenja nad nekim područjem. Na svjetskoj razini te ovlasti ima Organizacija za međunarodno civilno zrakoplovstvo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nadlijetanje neke regije može se zabraniti ispod određene visine. Prema podacima Eurocontrola, to je bio slučaj s Beoingom 777 Malaysian Airlinea. Kada je nestao s ekrana radara, letio je na oko 10.000 metara visine, 250 metara više od dozvoljene razine.

Što treba učiniti u nedostatku zabrane nadlijetanja?

Konačnu odluku donose kompanije i njihovi piloti.

Zapovjednik i glasnogovornik zračnih operacija Air Francea, Paul Thevenon-Rousseua navodi slučaj Sirije: "Air France je odučio ne letjeti u Damask. Pilot je jedini koji odlučje o ruti, razini leta i razini goriva", rekao je. Pilot može donijeti odluku o skretanju s rute, na temelju geopolitičkih ili meteoroloških uvjeta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Azijske kompanije (Korean Air, Asiana, China Airlines) ili australski Qantas su nakon ožujka promijenili rute kako bi izbjegli Ukrajinu, dok su u Europi Air France i Lufthansa, kao i ostali zadržali putanje.

"Postoji načelo sigurnosti prema kojem se ne nadlijeće mjesto sukoba, posebice ako se zna da su zaraćene strane opremljene iznimno sofisticiranom opremom", kaže Loic Tribot La Spiere, analitičar za zaštitu i zastupnik Istraživačog centra i strateške perspetive.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Može li se zamijeniti civilni sa vojnim zrakoplovom?

Stručnjaci su podijeljeni. Yves Barille, glasnogovornik europskog proizvođača raketa MBDA drži da je takva zabuna nemoguća, jer transponder identificira svaki zrakoplov i razlikuje civilni od vojnog, kao i kompaniju kojoj pripada.

"Sve ovisi o tipu zrakoplova", ističe pak Philippe Migault, direktor za istraživanja u IRIS-u. "Ne može se zamijeniti Antonov 26 i Boeing 777, to je nemoguće. On leti dva puta sporije i dva puta niže. S Iljušinom 76 bi eventualno moglo doći do zamjene".

Istraživač u Royal United Services (RUSI) u Londonu Igor Sutjagin podupire tu tezu i drži da je pilot zrakoplova na letu MH17 skrenuo s rute, nešto više na jug gdje je u to vrijeme letio ukrajinski vojni zrakoplov IL-76 približne veličine Boeinga. "Jako je težak, velik i na ekranu radara njegov signal je sličan".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koji tip rakete može srušiti zrakoplov na velikoj visini?

Svi stručnjaci se slažu da je sofisticirani model rakete vjerojatno izazvao tragediju, ocijenio je Yves Barille.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Civilni zrakoplov koji leti na oko 10.000 metara bio bi izvan dometa prenosivog sustava koji može pogoditi mete do oko 3.000 metara, objasnio je Doug Richardson, glavni urednik časopisa Jane's Missiles and Rocket.

Kao mnogi drugi, i on upućuje na raketu "Bouk", mobilni ruski sustav kakvim raspolaže ukrajinska vojska.

"To je raketa dometa iznad 20 km visine. Separatisti su prije tjedan do 10 dana obznanili da su preuzeli komplet raketa Bouk", naglasio je Philippe Migault.

fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo