Pad Concordea: pronađena "crna kutija"

Istražitelji koji pretražuju ostatke zrakoplova Concorde zrakoplovne kompanije Air France pronašli su "crnu kutiju" koja bi mogla rasvijetliti uzroke pada zrakoplova

26.7.2000.
18:54
VOYO logo


Vijest je potvrdila glasnogovornica francuskog ministarstva prometa.
"Crna kutija", koja sadrži podatke o letu zrakoplova i snimke razgovora pilota, pronađena je među ostacima
Concordea. Još nije poznato u kakvom se stanju nalazi "crna kutija". Istražitelji se nadaju da će pomoću podataka iz "crne kutije" moći u slijedećih nekoliko dana rasvijetliti što se događalo posljednjih nekoliko sekundi prije pada zrakoplova Air Francea, koji se srušio samo nekoliko minuta nakon polijetanja iz pariške zračne luke Charles de Gaulle na putu prema New Yorku. Zrakoplov je pao na mjesto Gonesse, nedaleko Pariza, srušivši se na zgradu mjesnog hotela. U nesreći je poginulo svih 109 putnika, uglavnom njemačkih turista na putu za Ekvador i Australiju, i članova posade, te još četiri osobe na tlu. Prema podacima Air Francea, 96 putnika - uključujući troje djece - bili su Nijemci iz Hamburga, Berlina, Frankfurta, Hanovera and Dusseldorfa. Četiri preostala putnika bila su iz Danske, Austrije i SAD-a. Devet članova Air Franceove posade takođe je poginulo, kao i četvero ljudi na tlu - Britanac, Francuz i dva Poljaka. Dosada je pronađeno osamdesetak tijela, koja su smještena u improviziranu mrtvačnicu u lokalnome kazalištu. Na mjestu nesreće pronađena je odjeća, obuća, knjige, torbe i druga osobna imovina stradalih, što bi trebalo barem donekle olakšati zahtjevan zadatak identificiranja žrtava. Rodbina žrtava trebala bi početi pristizati tijekom sutrašnjeg dana. Francuski predsjednik Jacques Chirac, koji je igrom slučaja napuštao zračnu luku u trenutku udesa, također će posjetiti mjesto nesreće. Njemačka vlada i politički vrh, na čelu s kancelarom Gerhardom Schroederom, odat će počast poginulima danas na komemorativnom skupu u Hannoveru.

Nekoliko svjedoka vidjelo je kako se iz motora zrakoplova počelo dimiti još dok je rulao pistom, nakon čega se u nekoliko sekundi zapalio. U zadnjoj poruci kontrolnom tornju pilot je prijavio kvar na trećem i četvrtom motoru, te mirno zatražio preusmjeravanje na drugu zrakoplovnu luku radi spuštanja u slučaju nužde. Očevici tvrde kako su bili očiti pilotovi napori da u posljednjim sekundama udalji zrakoplov od prometnice pune automobila i obližnjega gusto naseljenog područja. Sve dok ne budu dešifrirani podaci iz "crne kutije" o uzrocima nesreće može se samo nagađati. Jedan od svjedoka opisao je pad zrakoplova kao "mučan prizor":"Zrakoplov je pokušavao dobiti na visini, ali je vatra progutala motore. Na trenutak je stao i potom počeo ponirati. Udario je bez mnogo buke, pojavila se ogromna vatrena lopta, kao da je eksplodirala mala atomska bomba."
Premda su nedavno otkrivene mikroskopske pukotine na nosaču krila svih 13 Concordea (sedam britanskih i šest francuskih), zrakoplovi su prošli tehničke preglede i bili proglašeni sigurnima. Postoje pretpostavke prema kojima je pri polijetanju, što je kritična faza leta svakog zrakoplova, otkazao jedan od moćnih Rolls-Royceovih motora.
Air France je objavio da su motori zrakoplova, zbog tehničkih problema, bili na popravku neposredno prije leta, zbog čega je polijetanje bilo odgođeno za pola sata. Svi Air Franceovi zrakoplovi tipa Concorde nalaze se pod suspenzijom i tako će ostati sve dok uzroci nesreće ne budu otkriveni. Očekuje se da će biti provedene dodatne provjere na motorima letjelica prije no što ih se ponovno pusti u promet. British Airways je objavio da će nastaviti letove na svojim zrakoplovima tipa Concorde i da ima puno povjerenje u sigurnost svojih letjelica.
Prvi nadzvučni putnički zrakoplov na svijetu poletio je 1969. godine, a na redovnim linijama leti od 1976. Do sad je smatran najsigurnijom svjetskom letjelicom. Jedini do sada zabilježeni incident dogodio se 1979. kad je prilikom slijetanja pukla guma na kotaču zrakoplova, što je uzrokovalo konstrukcijske izmjene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa


Tehnički podaci zrakoplova tipa Concorde:

Visina leta: 55 000 stopa/18 000 metara
Dužina zrakoplova: oko 62 metra
Maksimalna brzina: 2179 km/h
Visina zrakoplova: 11 metara
Raspon krila: 25 metara
Pri uzletanju postiže do 400 kmh.
Pri spuštanju postiže do 240 kmh.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo