domaćice i/ili karijeristice? / Ovako hrvatski građani vide idealnu ženu!

Image
Foto: Photos.com

Ukoliko usporedimo sliku idealne žene u očima muškaraca i žena, vidimo da žene same sebe više vide kao karijeristice, dok je muškarcima idealna žena još uvijek više usmjerena na brigu oko obitelji i djece.

16.7.2013.
10:44
Photos.com
VOYO logo

Nedavno objavljeni podaci Državnog zavoda za statistiku ukazuju na prevlast žena, u odnosu na muškarce u različitim područjima društva poput znanosti, zdravstva ili školstva. Žene postižu bolje rezultate tijekom školovanja od svojih muških kolega, češće upisuju i završavaju fakultete, pa danas u Hrvatskoj imamo više magistrica i doktorica nego magistara i doktora znanosti.

Međutim, dok žene postižu bolje rezultate tijekom obrazovnog procesa, kada izađu u svijet rada, prednost se daje muškarcima. Iako žene predstavljaju većinu u zdravstvu među doktorima medicine, ali i među specijalistima, ravnatelji bolnica su i dalje najčešće muškarci. Dok su žene većina u osnovnim i srednjim školama, muškarci pak vode te iste.

Muškarci još uvijek imaju prevlast na jako visokim ili političkim funkcijama. U sudstvu, muškarci imaju prevlast na najvišim instancama suda: među sucima ustavnog (62%) i vrhovnog (51%) suda. Predstavljaju 80% saborskih zastupnika i ministara, a čak ih je 86% među veleposlanicima.

I na kraju, žene zarađuju oko 20% manje plaće za rad jednake vrijednosti nego muškarci. Preciznije, žene moraju raditi dva mjeseca više nego njihovi muški kolege za isti posao. Žene su suočene s diskriminacijom prilikom zapošljavanja, kao i onom na radnom mjestu. Sporije napreduju od muških kolega, ali ne jer nisu kompetentne, nego jer se poslodavci 'boje' porodiljnih dopusta i bolovanja. Sve to na kraju rezultira činjenicom da žene u konačnici primaju manje mirovine od muškaraca.

Image
Foto: Shutterstock
Image
Foto: Shutterstock



No, pitanje je kako današnje društvo gleda na žene? GfK Hrvatska je proveo istraživanje u kojem je pitao hrvatske građane kako oni vide idealnu ženu u društvu, u smislu njenog poslovnog angažmana i angažmana oko obitelji i djece, ali i kako žene vide same sebe po istom pitanju. Dobivene rezultate usporedili smo sa svim prethodnim istraživanjima (prvo je provedeno 1995. godine).

Uspoređujući podatke od 1995. godine do danas, vidimo da se slika idealne žene promijenila najviše u pogledu žene u ulozi majke i domaćice. Prije 18 godina znatno veći broj hrvatskih građana (24%) idealnom ženom je smatrao onu čija je uloga isključivo briga o obitelji i djeci (majka i domaćica), za razliku od današnjih dana kada takvom idealnu ženu smatra 14% hrvatskih građana.

U periodu od 1995. do 2007. godine percepcija idealne žene kretala se u smjeru sve većeg angažmana žene na poslovnom planu, rastao je broj građana koji smatraju da bi idealna žena trebala biti uspješna, zaposlena žena, koja gradi svoju karijeru, dok se o obitelji i djeci brine uz pomoć neke druge osobe (od 30% 1995. do 40% 2007.). Međutim, trebali bismo kao društvo raditi na tome da se očeve više uključi u brigu oko djece i kućanske poslove.

Prema GfK, istovremeno se blago smanjivao broj onih koji su idealnom ženom smatrali onu koja radi na manje odgovornim poslovima, ali se brine o obitelji i djeci. Takvih je 1995. godine bilo 39%, a 2007. godine je ta brojka pala na 31%.  

S obzirom da u zadnjih 6 godina nije provedeno isto istraživanje, nedostaju podaci koji bi nam mogli ukazati na trenutak kada se ponovno počela mijenjati percepcija idealne žene. U svakom slučaju, posljednje istraživanje pokazuje da se broj onih koji idealnu ženu zamišljaju isključivo kao domaćicu i majku nije promijenio (2007.- 15%; 2013.-14%), kao ni broj onih koji idealnom ženom smatraju zaposlenu ženu angažiranu u javnom i političkom životu (2007.- 5%, 2013.- 5%).

Najveće promjene u percepciji idealne žene odnose se na povratak žene obitelji i djeci uz poslovni angažman manjeg opsega. U odnosu na prije 6 godina, 12% je više onih koji idealnom ženom smatraju onu koja je zaposlena na manje odgovornim mjestima i brine o obitelji i djeci, dok je 5% manje onih koji idealnom ženom smatraju onu kojoj je na prvom mjestu poslovna karijera.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Sceenshot
Image
Foto: Sceenshot



Ukoliko usporedimo sliku idealne žene u očima muškaraca i žena, vidimo da žene same sebe više vide kao karijeristice (žene – 38%, muškarci – 31%), dok je muškarcima idealna žena još uvijek više usmjerena na brigu oko obitelji i djece.

Kao i ženama, i mlađim osobama (do 34 godine), idealna žena je ona kojoj je karijera na prvom mjestu (48%). Slično mišljenje dijele Zagrepčani (51%) i Istrijani (45%), ali i neoženjene/neudane osobe (47%).

Zanimljivo je bilo vidjeti je li, i koliko je odstupa slika idealne žene u odnosu na njenu stvarnu poziciju, ulogu današnjih žena. Na donjoj slici je prikazana usporedba rezultata kako žene vide idealnu ženu i kako vide same sebe.

Najveća odstupanja između želja i stvarnosti postoje u dvjema ulogama žene: kao majke i domaćice i kao karijeristice. Žene su u Hrvatskoj u znatno većoj mjeri majke i domaćice (24%), u odnosu kakvom si zamišljaju idealnu ženu (12% ih idealnu ženu zamišlja kao majku/domaćicu). S druge strane, stvarnost je i da su žene u Hrvatskoj u manjoj mjeri uspješne poslovne žene koje grade karijeru (svega ih je 21%), u odnosu što bi one željele biti (38% idealnu ženu vidi kao karijeristicu).

Istraživanje je provedeno u svibnju 2013. na reprezentativnom uzorku populacije 15+, na ukupno 1.000 ispitanika, koristeći se metodom osobnog intervjuiranja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo