Uništili male dućane, a sad ih sami otvaraju

Nakon što su veliki trgovački lanci iz gradova, ali i manjih sredina, 'potjerali' male, kvartovske dućane, kojih je prije samo pet godina bilo oko 20.

9.8.2012.
7:39
VOYO logo

Hrvatska, naime, i dalje bilježi pad prometa u trgovini, koji je i u lipnju iznosio iznenađujućih 5,1 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Rezultat je to daljnjeg smanjenja raspoloživog dohotka kućanstava, niske razine zaposlenosti, a u malo nas je vremena zadesilo i poskupljenje energenata i komunalnih usluga.

Potrošnja će, smatraju analitičari, i dalje padati, zbog čega su veliki trgovački lanci, nema sumnje, otkrili 'nišu' u malim trgovačkim formatima, kvartovskim trgovinama na koje je određeni dio potrošačke 'publike', poput umirovljenika, osuđen, dok i svi drugi u njih povremeno svraćaju. Koliko god ih zaobilazili kad su veće nabavke u pitanju, u te trgovine svi ponekad svratimo, po kruh i mlijeko svakodnevno, usput i kako bi kupili koješta drugo, što smo u velikoj nabavci zaboravili. Toga su, dakako, i sve više, svjesni i veliki trgovački lanci, koji si najam u gradu, pogotovo pored toliko zatvorenih lokala, mogu priuštiti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon Konzuma, koji se udružio s malim trgovcima, nudeći im svoju veleprodaju, austrijski Spar, koji broji 16 svojih hipermarketa i četiri supermarketa, najesen kreće s otvaranjem manjih supermarketa u gradskim kvartovima. Do kraja godine otvorit će tri takva u Zagrebu, u centru i u Novom Zagrebu, no u potrazi su i za drugim poslovnim prostorima od najmanje 350, do čak tisuću kvadrata, u Splitu te drugdje u Zagrebu. Na ruku im ide, kažu u Sparu, i ogroman broj praznih nekretnina koje žude za kupcima ili najmoprimcima.

Veliki lanci će 'vrebati' iz svakog kuta

Imati mali, kvartovski dućan, ili, još teže, malu seosku trgovinu, znači imati i veće nabavne cijene od onih koje imaju veliki lanci, veće troškove prijevoza i organizacije općenito, na kraju onda i veće maloprodajne cijene. Zbog potonjih često smo male trgovine zaobilazili u širokom luku, makar su nas, s druge strane, često i 'spašavale', kao mjesta na koja je najlakše 'skočiti' kad ponestane jaja ili mlijeka. Ipak, kako smatraju upućeni, mali obrtnici koji prodaju robu široke potrošnje, u gradovima će i dalje najgore prolaziti. Njihova je moguća slamka spasa povezivanje i udruživanje na nacionalnoj i regionalnoj razini, koje onda znači i niže nabavne cijene, bolji marketinški pristup i organizaciju u cjelosti, piše Novi list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Činjenica je, međutim, da je, pored nagomilanih gubitaka, tek mali, neznatan broj trgovaca sposoban na takav veliki i drastični zaokret. Ostalima ne može pomoći nitko, a pogotovo ne veliki trgovački lanci koji će uskoro, moguće, 'vrebati' iza svakog gradskog kuta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo