Hrvatska, naime, i dalje bilježi pad prometa u trgovini, koji je i u lipnju iznosio iznenađujućih 5,1 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Rezultat je to daljnjeg smanjenja raspoloživog dohotka kućanstava, niske razine zaposlenosti, a u malo nas je vremena zadesilo i poskupljenje energenata i komunalnih usluga.
Potrošnja će, smatraju analitičari, i dalje padati, zbog čega su veliki trgovački lanci, nema sumnje, otkrili 'nišu' u malim trgovačkim formatima, kvartovskim trgovinama na koje je određeni dio potrošačke 'publike', poput umirovljenika, osuđen, dok i svi drugi u njih povremeno svraćaju. Koliko god ih zaobilazili kad su veće nabavke u pitanju, u te trgovine svi ponekad svratimo, po kruh i mlijeko svakodnevno, usput i kako bi kupili koješta drugo, što smo u velikoj nabavci zaboravili. Toga su, dakako, i sve više, svjesni i veliki trgovački lanci, koji si najam u gradu, pogotovo pored toliko zatvorenih lokala, mogu priuštiti.
Nakon Konzuma, koji se udružio s malim trgovcima, nudeći im svoju veleprodaju, austrijski Spar, koji broji 16 svojih hipermarketa i četiri supermarketa, najesen kreće s otvaranjem manjih supermarketa u gradskim kvartovima. Do kraja godine otvorit će tri takva u Zagrebu, u centru i u Novom Zagrebu, no u potrazi su i za drugim poslovnim prostorima od najmanje 350, do čak tisuću kvadrata, u Splitu te drugdje u Zagrebu. Na ruku im ide, kažu u Sparu, i ogroman broj praznih nekretnina koje žude za kupcima ili najmoprimcima.
Veliki lanci će 'vrebati' iz svakog kuta
Imati mali, kvartovski dućan, ili, još teže, malu seosku trgovinu, znači imati i veće nabavne cijene od onih koje imaju veliki lanci, veće troškove prijevoza i organizacije općenito, na kraju onda i veće maloprodajne cijene. Zbog potonjih često smo male trgovine zaobilazili u širokom luku, makar su nas, s druge strane, često i 'spašavale', kao mjesta na koja je najlakše 'skočiti' kad ponestane jaja ili mlijeka. Ipak, kako smatraju upućeni, mali obrtnici koji prodaju robu široke potrošnje, u gradovima će i dalje najgore prolaziti. Njihova je moguća slamka spasa povezivanje i udruživanje na nacionalnoj i regionalnoj razini, koje onda znači i niže nabavne cijene, bolji marketinški pristup i organizaciju u cjelosti, piše Novi list.
Činjenica je, međutim, da je, pored nagomilanih gubitaka, tek mali, neznatan broj trgovaca sposoban na takav veliki i drastični zaokret. Ostalima ne može pomoći nitko, a pogotovo ne veliki trgovački lanci koji će uskoro, moguće, 'vrebati' iza svakog gradskog kuta.