Sretnici su već zgrabili priliku za plaću i do 12.000 kuna

Među vojskom nezaposlenih tisuće je onih koji traže sezonski posao.

25.3.2013.
8:33
VOYO logo

Kako predsezona ove godine počinje ranije, jer je Uskrs ranije nego lani, zahuktavanje za turističku sezonu 2013. već je počelo. Da je dio sezonaca već zasukao rukave, potvrđuju i podaci sa splitske i dubrovačke burze rada.

U prva dva mjeseca 2013. preko područnih ureda HZZ-a na području Splitsko-dalmatinske županije tražio se 901 sezonac, dok je prošle godine u istom razdoblju preko burze rada posao našlo 1.118 ljudi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ukupno je 19,4 posto manje potreba prijavljeno u odnosu na prva dva mjeseca prošle godine, ali još uvijek je rano zaključivati kakva će biti potražnja za sezoncima ove godine", kaže Renato Jerončić, viši stručni savjetnik za analitiku i statistiku splitskog HHZ-a.

Gledano po zanimanjima, u siječnju i veljači najviše su se tražile sobarice, konobari, kuhari, kuhinjski radnici i čistačice.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na krajnjem jugu sretnici koji će imati priliku raditi u sezoni uglavnom su već izabrani. Velike hotelske kuće u potragu za radnom snagom krenule su još u prosincu, a natječaji su se objavljivali i tijekom siječnja te veljače.

"Hotelske kuće dosta rano kreću s natječajima. Radna snaga je uglavnom već pronađena, tako da će se tijekom sezone još samo nadopunjavati", kaže rukovoditelj dubrovačkog odjela posredovanja pri zapošljavanjuIvan Mandušić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najbolja sezona

Mandušić procjenjuje da će se ove godine posao u sezoni pronaći približno isti broj ljudi kao i tijekom 2012., kad je posredovanjem HZZ-a zaposlen najveći broj sezonaca u posljednjih deset godina. U odnosu na 2011. zabilježen je rast od čak 20 posto. Sa šireg dubrovačkog područja preko HZZ-a posao je našlo 3.514 ljudi, a iz drugih županija 1.200.

"Očekujemo da će na dubrovačkom području ove godine sezona biti podjednako dobra, moguće i malo bolja", kaže Mandušić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najviše se traže sobarice, spremačice, pomoćni kuhari i konobari, a kad je u pitanju obrazovna radna snaga kuhari, konobari i recepcionari. Za razliku od prijašnjih godina, hotelske kuće manje problema imaju s pronalaskom animatora, koji su bili deficitarno zanimanje.

Najviše zarađuju kuhari

Plaće koje se nude sezoncima kreću se između 3.000 kuna, koliko će primati pomoćna sobarica, do 12.000 kuna, koliko će mjesečno zarađivati šef u kuhinji (voditelj smjene). Plaće konobara u a la carte restoranima kreću se od 5.000 do 7.000 kuna, a u hotelskim salama oko 4.500 kuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Konobarima u kafićima najčešće se nudi između 3.500 i 4.000 kuna. Na sezonskim su poslovima najbolje plaćeni kvalitetni kuhari, čija plaća nije niža od 7.000 kuna.

Bez obzira na ogromni broj nezaposlenih u Hrvatskoj, predsjednik Ceha ugostitelja Dubrovnika Stjepan Perić kaže kako je kvalitetni kadar za rad u turizmu teško je pronaći. Dodaje da toliko problem nije pronaći radnika koji ima formalno obrazovanje, ali da jest dobrog radnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"U Hrvatskoj 50-ak turističkih škola obrazuje kadar, ali velika većina njih kad završe školu ne znaju raditi. Mladi ljudi moraju znati poslužiti gosta na dva strana jezika, moraju znati točiti vino i poslužiti jelo, a oni nemaju pojma", kaže Perić.

Da bi se stvari promijenile, ističe Perić, ugostitelji trebaju raditi na podizanju kvalitete, a jedan dio promjena odnosi se i na edukaciju ljudi. Zagovara tzv. stari sistem obrazovanja, po kojemu bi učenici u školama bili prvi dio godine, do veljače ili ožujka, a da potom do lipnja provedu u ugostiteljskim objektima. Perić kaže da je ovaj prijedlog preko udruženja iznesen i Hrvatskoj obrtničkoj komori, ali da se po tom pitanju ništa nije učinilo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ljudi su kvalificirani, ali ne znaju raditi posao. Kada nekoga zaposlite, učite ga par mjeseci, onda uskoro prođe sezona, pa tako opet dogodine", kaže Perić. Ističe da s takvom praksom Hrvatska nikada neće biti elitna turistička destinacija, čemu se teži.

"Dubrovnik i Hrvatska apsolutno trebaju kvalitetniju uslugu. Trebamo još puno toga naučiti. Što se Dubrovnika tiče, u zadnje dvije godine napredovali smo, ali to nije dovoljno", zaključuje Perić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo