Iako je tijekom siječnja i veljače maloprodaja zabilježila mršavi rast od 0,2 odnosno 0,8 posto na godišnjoj razini, prema podacima Državnog zavoda za statistiku u ožujku je promet trgovaca opet realno pao i to za dva posto.
"Nominalno je na godišnjem nivou u ožujku zabilježen rast od 1,3 posto, ali uslijed rasta cijena", pojašnjava Damir Ivan Anić, sa Ekonomskog instituta.
Znači li samo nominalni rast, dakle onaj koji uključuje i cijene, da trgovci bilježe bolje promete samo zahvaljujući povećanju cijena proizvoda, on odgovara: "Ne. U maloprodaji je u tijeku restrukturiranje u uvjetima krize i recesije. Postoje vrlo uspješni trgovci koji svoje poslovanje tome prilagođavaju i poboljšavaju konkurentske prednosti i svoj rast temelje na realnom prometu. Oni koji se nisu prilagodili biti će mete velikih i uspješnih", pojašnjava Anić za Novi list.
Gledano po maloprodajnim sektorima nominalno rast na godišnjem nivou bilježi prodaja motornih vozila za 1,2 posto. Ipak prodaja vozila ima trend pada gledano samo u prvom kvartalu ove godine i to za 4,5 posto.
Prodaja benzina (motornih goriva i maziva) je od siječnja do ožujka rasla 17,7 posto, dok je na godišnjem nivou u ožujku zabilježen rast od 15 posto. Trgovine pretežito živežnim namirnicama su pak na godišnjem nivou zabilježile pad od 1,1 posto dok su ostale vrste trgovina zabilježile pad od skoro 10 posto. Promet trgovaca električnim aparatima bilježi pad od blizu 19 posto, knjiga više od devet posto, tekstilnih proizvoda više od šest posto.
Konzultant Damir Novotny kaže da su podaci o padu maloprodaje u ožujku zapravo samo odraz potrošnje koja i dalje stagnira. "To je opći trend. Mi iz recesije i krize sad ulazimo u depresiju, to je proces koji se odvija posljednje tri godine. No, mi smo zapravo već desetljećima u depresiji jer ne stvaramo nova radna mjesta, samo zadržavamo ili smanjujemo postojeća. Možda malo optimizma donesu izbori i Europska unija, no to ne može riješiti temeljne probleme jer je naša ekonomska politika generalno zatajila", smatra Damir Novotny
Najveći pad prodaje električnih aparata
Promet maloprodaje po sektorima (ožujak/2010-ožujak/2011.) motorna vozila (+ 1,2 posto) trgovine sa pretežito živežnim namirnicama (– 1,1 posto) ostale trgovine (– 10,7 posto) tekstilni proizvodi (– 7,8 posto) knjige (– 8,7 posto) električni aparati (– 18,9 posto) benzin (motorna goriva i maziva) (+15 posto) kruh i pecivo (-2,3 posto) alkohol (+9,3 posto) duhan (+4,3) ljekarne (+5,6 posto).
Vezani članci:
arti-201105090810006 arti-201105050751006 arti-201105060003006 arti-201105130464006