Hrvati bi uskoro mogli plaćati nešto nižu cijenu naftnih derivata. Naime, stručnjaci Ministarstva gospodarstva i Ministarstva financija razmatraju mogućnost izmjena pravilnika o utvrđivanju maksimalnih maloprodajnih cijena naftnih derivata u kojem se nalazi i famozna formula za izračun cijena derivata. Ključni je faktor za određivanje cijene trenutno je prosječna cijena derivata na mediteranskom tržištu te tečaj američkog dolara, na koje se potom dodaju fiksni nameti poput trošarina, poreza i specijalnih naknada. No, u toj bi formuli sada trebalo doći do promjena.
Sve ovisi o koncesiji na autoceste
Naime, Vlada navodno razmatra dvije mogućnosti promjene, no o detaljima ne žele govoriti. Ipak, Večernji list doznaje da je riječ o promjenama koje su vezane uz porez, te promjenama u maksimalnom povećanju ili smanjenju cijene goriva.
Naime, razmatra se smanjenje posebnog poreza u iznosu od 60 lipa po litri goriva koji su potrošači dosad plaćali za financiranje gradnje autocesta. Kako ceste Vlada planira dati u koncesiju, taj iznos možda će biti smanjen. Moguće je i da se porez smanji na 40 lipa po litri te koristi za financiranje razvoja željezničke infrastrukture. U tom slučaju trajno bi nameti na goriva bili smanjeni za 20 lipa, no to ovisi o ishodu pregovora o autocestama.
Cijena će se moći smanjiti i više od 3 posto!
Drugi mogući model je promjena regulative o maksimalnom rastu i padu cijena. Po dosadašnjem pravilu nije bilo dopušteno cijenu povećati ili smanjiti za više od 3 posto. Po novom prijedlogu to bi pravilo dalje vrijedilo isključivo za rast cijene, dok bi, u slučaju da izračunska formula tako pokaže, smanjenje cijene bilo bez ograničenja.
Ta dva modela mogu se smatrati tek početkom prave deregulacije tržišta. Da bi ona potpuno zaživjela, trebat će riješiti niz drugih otvorenih pitanja, od uvođenja najavljene kategorije zaštićenih potrošača, do rješavanja sudbine plavog dizela, koji je trenutačno INA-in tržišni monopol.