Crnogorska vlada u ponedjeljak je počela pregovore s grčko-izraelskom tvrtkom Actor HCH oko gradnje autoceste Bar-Boljare, pošto hrvatski konzorcij na čelu sa splitskim Konstruktorom nije u Podgoricu dostavio ugovorom predviđena bankovna jamstva.
Podsjetimo, vrijednost autoceste je 2,77 milijardi eura, a hrvatski konzorcij je morao osigurati nešto više od milijardu eura.
U splitskoj tvrtki su i dalje optimistični i nastoje uvjeriti crnogorske dužnosnike kako će sva potrebna jamstva dostaviti u slijedećih četrdesetak dana. Građevinska tvrtka pokušava osigurati sredstva od europskih financijskih institucija, ali interes Europe je umjeren obzirom da crnogorska autocesta nije uvrštena u mrežu europskih koridora.
Ministar prometa i pomorstva Crne Gore Andrija Lompar je izjavio kako ima dojam kako bi grčko-izraelska tvrtka "imala manje problema u pronalaženju novca" za taj crnogorski "projekt stoljeća, piše Deutsche Welle.
Lider oporbenog Pokreta za promjene Nebojša Medojević smatra kako bi ugovor s hrvatskom tvrtkom trebao biti raskinut već zbog toga što ponuda Konstruktora nije predstavljena niti zastupnicima u crnogorskom Parlamentu. Mišljenja je da ugovor treba raskinuti jer Konstruktor nije osigurao bankovna jamstva, odnosno da nije ispunio uvjete ugovora, te da od njega treba naplatiti jamstva koja su možda uzeta i penale.
Međutim, ima i onih koji ne žele raskinuti ugovor s Hrvatima, a važan razlog je cijena. Ponuda hrvatske tvrtke je bila za čak milijardu eura manja od grčko-izraelske procjene troškova, ali i taj iznos je pak bio za čitavu milijardu eura veći od procjene stručnjaka koji su proveli studij izvodljivosti autoceste.
Neovisni stručnjak Emin Duraković utoliko smatra kako bi ovo bila prilika da se ugovor raskine - i raspiše nov natječaj: "Sve što se zbiva ukazuje kako je čitav proces vođen na pogrešan način i da se koristi u dnevnopolitičke i populističke svrhe."
Ministar Lompar je izjavio kako će Crna Gora pristati na ponudu Grka i Izraelaca "samo ako spuste cijenu na razinu Konstruktorove".
Stručnjaci smatraju kako će se to teško dogoditi, iako su troškovi građevinskih radova u posljednjim mjesecima drastično pale.
Prethodni članak:
arti-201001100718006