Organizacijskom timu 4. ETNOFILm festivala posebna je čast što će ove godine na festivalu ugostiti svjetski eminentne profesore antropologije, Marcusa Banksa i Jayja Rubyja. Osim što će gostovati na festivalu, dvojac će predstaviti nedavno objavljenu knjigu Made to be seen: Perspectives on the History of Visual anthropology u petak (4. svibnja) u 15 h.
U subotu od 10 do 13 h održat će se Doručak s Jayom i Marcusom. Jay Ruby će održati predavanje, a bit će prikazan i njegov film Povratna promišljanja: Filmska studija o seoskoj dražbi, jedinstveno promišljanje i ispitivanje uspjeha i promašaja filma Seoska dražba kao antropološkog filma.
Marcus Banks održat će predavanje na temu Indijski kolonijalni film u kojem razmatra načine na koje se arhivski film može proučavati, koristeći vlastita iskustva proučavanja arhivskih filmova iz kolonijalne Indije te istraživajući načine na koje se arhiv sam po sebi može etnografski proučavati.
Marcus Banks je profesor socijalne antropologije na Oksfordskom sveučilištu. Nakon doktorata na Sveučilištu Cambridge, obrazovanje je nastavio na Kraljevskom antropološkom institutu (Royal Anthropological Institute), specijalizirajući se za područje dokumentarnog filma.
Autor je i urednik nekoliko knjiga iz vizualne antropolgije (Made to be Seen: Perspectives on the History of Visual Anthropology, s Jay Rubyem iz 2011. godine, Using visual data in qualitative research iz 2007. godine i Visual Methods in Social Reasearch iz 2001. godine te Rethinking visual anthropology iz 1997. godine).
Znanstvenu karijeru započeo je istraživanjima društvene organizacije zajednice džaina u Indiji i Ujedinjenom Kraljevstu, a potom se bavio antropološkim teorijama etniciteta i nacionalizma. U recentnim istraživanjima uži interes mu je film kolonijalne Indije, povijest etnografskog filma i razvijanje metodologije vizualnog istraživanja. Trenutno radi na projektu koji se bavi ulogom vizualnog materijala u forenzičkim znanostima.
Jay Ruby je Professor emeritus odsjeka za antropologiju filadelfijskog Sveučilišta Temple i jedan od utemeljitelja vizualne antropologije. Karijeru je započeo kao arheolog (u Sudanu, Meksiku i SAD-u) i glazbeni kritičar (časopisa Jazz and Pop ). Antropologiju je doktorirao na kalifornijskom sveučilištu u Los Angelesu, a posljednjih četrdeset godina bavi se vizualnim aspektom kultura iz perspektive antropologije vizualnih komunikacija.
Tekstovi su mu prevedeni na petnaestak jezika, urednik je i autor brojnih ključnih vizualno-antropoloških knjiga (npr. Made to be Seen: Perspectives on the History of Visual Anthropology, zajedno s Marcusom Banksom, 2011. godine, Picturing Culture: Essays on Film and Anthropology, iz 2000. godine, Secure the Shadow: Death and Photography in America iz 1995. godine). Godine 1968. pokrenuo je internacionalnu platformu Conference on Visual Anthropology i osnivač je Društva za antropologiju vizualnih komunikacija (Society for the Anthropology of Visual Communication).
Osim što je autor kustoskog postava brojnih fotografskih izložaba, surađivao je i s raznim filmskim festivalima (Flaherty Film Seminar, The Arden House Public Television Seminar, The Annenberg International Conferences on Visual Communication), a i sam je autor nekoliko etnografskih dokumentarnih filmova (A Country Auction iz 1984. godine, Can I Get A Quarter? iz 1985. godine, Country Auction Study Film: Reflexive Musings iz 2010. godine). Posljednjih godina eksperimentira s multimedijskim i novomedijskim pristupima etnografiji svakodnevnice.
Nagradna skulptura ETNOFILm festivala polazi od rovinjskog simbola – ploda šipka – koji se nalazio na prvom grbu grada Rovinja. Skulptura je zamišljena kao raspuknuti plod šipka čija se kora odvojila da bi s unutranje strane otkrila filmsku vrpcu. Festivalska nagrada stapa simbol Rovinja i ETNOFILm u neodvojivu cjelinu, a evocira i bogatstvo značenja koje plod šipka ima u tradicijskoj kulturi.
Željka Rončević je autorica nagradne skulpture ovogodišnjeg festivala
Željka Rončević, autorica skulpture, je diplomirana restauratorica, konervatorica i kiparica. Završila je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu. Djeluje na području primijenjene umjetnosti, a bavi se ilustracijom i scenografijom. Surađivala je s mnogim hrvatskim festivalima poput ZFF-a, Motovun film festivala, Mars festivala, ZG DOX-a, RAF-a, Human Rights film festivala i s mnogim drugima. Radila je za studio Sheriff&Cherry na oživljavanju branda startas tenisica. U suradnji s Dok-Art obrtom za restauriranje umjetnina obavlja poslove restauriranja i konzerviranja, većinom sakralnih objekata i umjetnina. Suosnivacica je i dio kolektiva POOP studija i branda nakita Oh,Tiger! Živi i radi u Zagrebu.
Radionica vizualne antropologije i montaže filma
Podsjećamo da će se radionica vizualne antropologije i montaže filma održati u Rovinju od petka (27. travnja) do četvrtka (3. svibnja), te će prethoditi samom festivalu. Radionice su namijenjene studentima antropologije ili srodnih studija kao i svim drugim osobama iz Hrvatske i inozemstva zainteresiranih za antropološke tematike i audiovizualni medij.
Program radionice sadrži 3 osnovne cjeline za koje su po pojedinom dijelu predviđena dva radna dana: Osnove vizualne antropologije i Snimanje – teorijski i praktični dio (voditelj: dr. Alan Grossman, Centre for Transcultural Research and Media Practice – Dublin, co-director; PhD profesor na University of Wales-Cardiff i University of London), Montaža – teorijski i praktični dio (voditelj: Ivor Ivezić, HRT).