'Lajkovi na Facebooku ne mogu biti kritika'
Mayer i Monrouzeau razvijaju projekt Digital Studies namijenjen povezivanju istraživača digitalnih tehnologija iz različitih zemalja. Ariane Mayer trenutno radi doktorat na temu književnih posljedica digitalne knjige, pod mentorstvom Bernarda Stieglera, dok je Lanval Monrouzeau suradnik na Stieglerovom projektu Ars Industrialis. Kad je riječ o Mreži odnosno fenomenu digitalnoga, Bernard Stiegler koristi grčki koncept 'pharmakona'. Time opisuje ono što internet jest – dakle nešto što je ujedno i lijek ali u sebi sadrži i element toksičnoga. Slažete li se s ovakvim viđenjem Mreže? Mayer: Slažem se. I sama smatram da je Mreža u sebi satkana od paradoksa. Sadrži ljekovita svojstva ali i ona koja možemo smatrati toksičnima. Mene ipak više zanimaju pozitivni aspekti interneta, prije svega mogućnost napretka, što nije nužno prosvjetiteljsko pitanje. Iako je internet još uvijek relativno novi fenomen postavlja se pitanje je li bespredmetno razmišljati o njegovim pozitivnim i negativnim stranama danas? On jednostavno jest. Mislite li da je u tom smislu razmišljanje o takvim svojstvima interneta analogno propitivanju pozitivnih i negativnih svojstava primjerice radija danas? Mayer: Ne bih se složila s takvom konstatacijom. Značaj interneta mnogo je veći od značaja kojeg je za društvo imao izum radija. Ono što razlikuje internet od izuma poput radija i televizije jest činjenica da svatko može sudjelovati u kreiranju sadržaja, on je u tom smislu participativan. No, upravo zato internet i može biti opasan baš kao i pozitivan. Utjecaj interneta mnogo je važniji od bilo čega u modernom društvu. Monrouzeau: Nakon dvije važne revolucije modernosti, otkrića pisma i otkrića tiskarskog stroja, internet smatram trećom važnom revolucijom. Internet je ipak još uvijek jako recentan medij, a ja ga smatram medijem posvećenom znanju. Ne možemo reći, barem iz francuske perspektive, da postoji nekakva politika kad je u pitanju internet. Primjerice, na akademskom nivou, svaki učenik koristi laptop i internet za vrijeme predavanja i svima je to najnormalnije, ali nitko ne govori o dijeljenju znanja, koliko je to promijenilo svijest o znanju, i da li je uopće? Na IRI-u (Institute for Research and Inovation) smatramo da je promjena ogromna. Ne želimo da velike kompanije poput Facebooka i ostalih određuju način na koji bi ljudi trebali komunicirati odnosno učiti. Nažalost, stvari su krenule u tom smjeru. S političkog ili akademskog stajališta političari i profesori bi zajednički trebali odrediti kako koristiti ovu tehnologiju i otkriti nove načine za dijeljenje znanja odnosno za učenje.
Nije li taj idealistički pogled pomalo naivan?
Monrouzeau: To možda jest optimističan pogled na situaciju, pa čak i idealističan, no vjerujem da se može mnogo toga učiniti u tom smislu. Stvari bi se uvijek trebale bazirati na dijalogu i kakva god bila situacija u to trebamo vjerovati. Trebamo se vratiti Platonovim dijalozima i motu 'razmišljaj svojom glavom'. Ne smijemo dopustiti da privatne kompanije određuju način na koji će ljudi razmišljati. Zato u Institutu smatramo da je ovo jedno od ključnih pitanja danas.
Mayer: Ono što je bitno jest da ne smijemo zaboraviti da je internet još uvijek novi medij i da se još uvijek mnogo toga može učiniti, da stvari nisu upisane u kamenu. Potencijal je ogroman.
U vašem predavanju u Goethe institutu spominjali ste utjecaj interneta na suvremenu umjetnost, kao i na književnost. Također, spomenuli ste i utjecaj tehnologije općenito na kreativan proces i na tržište. U IRI-ju se bavite novim medijima i njihovim utjecajem na umjetnost, primjerice utjecajem digitalnih knjiga na književnost.
Mayer: Trenutno su u Francuskoj popularne digitalne knjige koje teže tome da imaju svojevrsan
To je zapravo ekvivalentno izlasku likovne umjetnosti iz galerija prije pola stoljeća, kad se počela propitivati uloga galerija upravo u ovom smislu...
Mayer: Da, a samoizdavaštvo je razbilo upravo taj, možemo ga nazvati, stari galerijski ili izdavački koncept gdje je izdavač onaj koji određuje što je knjiga, i samim time što je književnost. Uloga nove kritike se u tom smislu čini ključnom. Novi mehanizam filtera trebala bi biti sama publika. Možda ovo zvuči idealistički, no to se u izvjesnoj mjeri već događa - na planu glazbe, likovnih umjetnosti, ali i u književnosti. Zato je internet, kao još uvijek participativni medij, izuzetno važan, s obzirom da je riječ o beskrajnom kritičkom poligonu.
Monrouzeau: Živimo u vremenu u kojem je distinkcija između
Cijeli članak pročitajte http://booksa.hr/kolumne/intervju-mayer-i-monrouzeau.
403 Forbidden