Iz tiska izlazi prva knjiga popularne blogerice

U srijedu 23. siječnja u izdanju Algortima iz tiska izlazi knjiga 'Samosanacije' autorice Suzane Matić, koja je čitateljima sigurno poznata i kao blogerica Tessa K. koja stoji iza bloga tesari.blog

21.1.2013.
14:18
VOYO logo

Tekstovi Suzane Matić samo su u jednom neupitni, u svojoj kvaliteti. Radi se o tekstovima koji već i premijernom objavom nadmašuju standardnu poetsku proizvodnju – a da im uopće nije stalo do nadmetanja – upisuju se u njezine vrhunce, nude riječi koje su tu da ostanu i nenametljivo se usijeku, citiraju, da prijeđu u univerzalnu poputbinu što je putnički izraz za iskustvo, da se nose sa osobom kao ruksaci, jer, na neki način i govore o našim psihičkim i emotivnim ruksacima, jer su domaći i bliski kao naramenice tih ruksaka, a u tom domaćem i bliskom ruksaku kriju se tajne i mračnine i zaboravljene i potisnute stvari, jer taj ruksak nosimo u sebi, a ne na sebi.

Nije sasvim jasno radi li se u slučaju njezinih tekstova o poetiziranoj prozi ili o prozaiziranoj poeziji, ili o nečemu trećemu, ali je sigurno, rijetko sigurno, da se radi o izvanrednom i bliskom i utjecajnom i zaraznom i osobnom i snažnom i proživljenom i odrađenom u ime drugih i svih i, konačno, nečemu sudbinskom, gotovo neželjenom, ali neizbježnom i voljenom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Svoditi tekstove poput ovih na jedan, temeljni pojam je neoprostiva redukcija i banalizacija, ali za ovu priliku, kao dobar temelj za gradnju viših katova, maštovitih interpolacija i zelenih krovova, nameće se jedan pojam, nesanica.

To je ono što dolazi namjesto ljekovitog i odmarajućeg i opuštajućeg sna, koji ispunjava potrebu bića za distancom i sređivanjem, memoriranjem i proživljavanjem, za snom kao trenutkom kada se prelazi u neku drugu sferu i osobnost, kada se ne odgovara za sebe, kada se izmiče od sebe, kada je nevino i golo i neodgovorno, kada se čini ono na javi nezamislivo i nemoguće, a za to neodgovara. Ali, u nesanici se sve to događa na pola, jer to je prostor na pola, a samo spavanje je "ipak moć... neka čudesna vještina…", reći će autorica. Njezino spavanje je nešto drugo, nešto "entre chien et loup ... između psa i vuka. Izraz koji označava ono vrijeme u danu netom prije mraka kada je svjetlost već tako slaba da je nemoguće razlikovati vuka od psa."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Svjesno i neželjeno suočavanje s radom podsvijesti, kada krhke i nježne bujice riječi i slika doalze iz nutrine, taj period, kada se iracionalno i racionalno miješaju, kada se sjene i svjetla uhvate u ludo kolo, nekako je središnji za ove tekstove, koje bismo mogli nazvati i meandrima dana u noći, i još kojekako, ali u kojima se vuk i pas pretapaju kao divlje i pitomo, kao požar i ognjište, kao opasnost i upozorenje, kao izvrnuta rukavica od vučje kože tresnuta o lice lovca.

San je doba refleksije i rekapitulacije oslobođene od logike, a nesanica to želi biti, ali ostaje sivo platno s mnogim slikama, hibrid ponikao ujutro na obali Stiksa, nemilost jave i nesusretljivost sna, odbačena i neprihvaćena sestra koja tetura natečenih očiju polarnom noći: biće raskoraka i nedovršenosti, dvojbenog podrijetla i efekta.

Iz tih situacija, ultimativno poetskog humusa, Suzana Matić kao da crpi najbolje, pušta da je se nosi i to bilježi, ovladava dosluhom s ovostranim i onostranim, stojeći na rasjedu, koji označava kapak ili jastuk, između svjetova ispisuje rečenice koje imaju svoje motive i povode, naracije i obrate, nepredvidljive vihore, iznenađujuća sažimanja i refleksije, poente koje se pamte, i tone slika koje putuju svemirom tražeći mir, zaokruženost, mjereći se u sada i nekada, iščekujući.

Za mir i tišinu autorici treba samo ono što je temeljno ljudsko, a što smo svi već zaboravili da postoji kao mogućnost, ambicija za sretan i potpun život, za ljubav. Sama će reći, iz drugog lica, autorefleksivno: "i još se k tome ne daš matirati, naprosto se ne daš matirati, a remi ti je potpuno ispod časti, i možeš biti jedino u šah poziciji, k tome još dvosmjernoj… a dvosmjerne šah pozicije… toga nema u šahu, draga moja..."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A šah je igra velika i racionalna koliko i država, pa opet, da bi se unutar njegovih strogih i matematičkih pravila autorica ostvarila kao biće ljubavi i punine, da se sagleda u potpunosti treba – nešto paradoksalno. Nešto što kao da počiva u nesanici. Svijet Suzane Matić je svijet snažnih emocija koje kao da treba upisati u rešetke racionalnosti i računovodstva, u svijet kojim autorica savršeno vlada, ali joj to baš ništa ne olakšava. Elegancija i nadahnutost njezinih iskaza i nesporazuma ići će prema autoironiji, humoru, ali nikada i prema sarkazmu ili cinizmu. Iz takvog doživljaja svijeta ide i pretežit, lirsko-molski ton njezine poezije: "jer mol je vrlo jednostavno smješten i opipljiv na liniji ošit-grlo."

Suzani Matić zahvaljujući, nenametljivo eruditska i molska poezija, zbir finoće, obrazovanosti i emocije, vraća vjeru u poeziju kao nešto važno, prisno i svakodnevno, pardon, svakonoćno. Jer život prečesto podsjeća na nesanicu, ne samo noću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo
Još iz rubrike
Image

Artistico predstavlja zanimljiv festivalski program i poziva na najkreativniju nabavku poklona

Još iz rubrike
Image

Artistico predstavlja zanimljiv festivalski program i poziva na najkreativniju nabavku poklona