Gilles Deleuze: Film 1: Slika - pokret

Knjiga francuskog filozofa Gillesa Deleuzea Film 1: Slika-pokret nije, kako sam autor kaže, 'povijest filma', nego prije 'pokušaj klasifikacije slika i znakova koji se pojavljuju u filmu'.

16.4.2010.
17:21
VOYO logo

Deleuze se u ovom djelu, koje je u francuskom izdanju objavljeno pod naslovom L'Image-mouvement. Cinéma 1 (1983.), odaje "filmozofskim" razmatranjima o pokretu i vremenitosti filmske slike, i to iz filozofske perspektive.

"Ovdje razmatramo prvi tip slike, sliku-pokret, s njezinim glavnim inačicama, slikom-percepcijom, slikom-afekcijom, slikom-akcijom, i (nelingvističkim) znakovima koji ih obilježavaju. Čas se svjetlost upušta u bitku s tamom, čas razvija svoj odnos s bijelim. Svojstva i moći se čas ocrtavaju na licima, čas izlažu u "bilo kojim prostorima", čas otkrivaju iskonske svjetove, čas se ostvaruju u pretpostavljeno stvarnim sredinama. Veliki filmski stvaratelji izmišljaju i slažu slike i znakove, svaki na svoj način. Ne samo da ih možemo suprotstaviti slikarima, arhitektima, glazbenicima, nego i misliocima. Nije dovoljno žaliti se ili si čestitati na invaziji misli kroz audiovizualno, treba pokazati način na koji misao djeluje s optičkim i zvučnim znakovima slike-pokreta, i također dublje slike-vremena, kako bi ponekad proizvela velika djela."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Deleuze se naslanja na američkog filozofa pragmatičara, logičara i matematičara pragmatističke orijentacije C.S. Peircea i francuskog filozofa Henrija Bergsona, čije utjecaje izrijekom priznaje dok razlaže razvoj kinematografije u razdoblju od nijemog filma do 70-ih godina prošlog stoljeća, navodeći primjere iz djela velikih redatelja, kao što su: D. W. Griffith, Erich von Stroheim, Charlie Chaplin, Sergei Eisenstein, Luis Buñuel, Howard Hawks, Robert Bresson, Jean-Luc Godard, Robert Altman i drugi.

Postoje tri tipa slike-pokreta. L’image-perception odnosi se na ono što se gleda, l’image-affection se fokusira na izražavanje osjećaja, a l’image-action na trajanje akcije. Ove tri slike su adekvatno tome povezane s dugim, krupnim i srednjim kadrovima. Upravo ta pokretna materija koju je uveo film zahtijeva novo razumijevanje slika i znakova, pa je u tom smislu ovo ujedno i "knjiga o logici filma".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Budući da za Deleuzea filozofija nije ništa drugo do "kreiranje koncepata", odnosno da filozofski koncept, kako ga opisuje u knjizi Što je filozofija?, "postavlja sebe i svoje objekte u isto vrijeme kada je i kreiran", filozofija je prije nalik praktičnoj i umjetničkoj proizvodnji, nego što predstavlja neki dodatak znanstvenom opisu već postojećeg svijeta. Upravo zbog toga je film koji filozofi do Deleuzea nisu puno primjećivali (iako su, kako kaže Deleuze, i filozofi odlazili u kina) od filmskih kritičara uspio napraviti filozofe. Štoviše, to je njegova unutrašnja priroda budući da je cijelo Deleuzeovo bavljenje filmom sadržano u pokušaju odgovora na pitanje "Što nam točno film pokazuje o prostoru i vremenu, a što nam ne pokazuju druge umjetnosti?"

U ovom djelu koje je prvi put dostupno u hrvatskom prijevodu, Deleuze ne promatra film kao reprezentaciju vanjske stvarnosti, već kao ontološku praksu koja kreira različite načine organizacije pokreta i vremena. Filozofija, znanost i umjetnost su u svojoj biti kreativne i praktične ljudske djelatnosti. Umjesto tradicionalnih filozofijskih pitanja o identitetu kao što su "Jeli ovo istina?" ili "Što je to?", Deleuze nam predlaže da naše istraživanje bude praktično i funkcionalno: "Što to radi?" ili "Kako to funkcionira?"

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U drugom dijelu L'Image-temps. Cinéma 2, koje još nije prevedeno, ali izdavač Bijeli val ima i to u planu, a koje je prvo izdanje doživjelo 1985., Deleuze se bavi vremenom-slikom, odnosno analizom kretanja kao vremena, pa zajedno s prvim dijelom predstavlja pokušaj ontološke povijesti filma. Obje knjige govore, naravno, o kinematografiji, ali obje se koriste kinematografijom kako bi teoretizirale ne samo film kao dominantnu vizualnu umjetnost, nego i vrijeme, prostor, kretanje i život kao takav.

To da film omogućava filozofsku spoznaju svijeta u kojem živimo nitko nije znao tako analitički i sustavno razmotriti kao Deleuze. Za njega film nije nastavak fotografije, nego nam kino odmah daje ono što naziva slika-pokret. Tako svijet filma utjelovljuje ne sukcesivnost odvojenih, zasebnih elemenata, nego modernu koncepciju pokreta, odnosno kontinuitet pokreta sposoban za razmišljanje o novom koje je otvoreno kako za sreću tako i za nesreću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zanimljiva je koincidencija da se film pojavio upravo u vrijeme kada je filozofija pokušavala misliti kretanje. To bi čak moglo objasniti zašto je filozofiji promakao značaj filma: ona je i sama bila suviše unesena u jedan rad analogan onome što je radio film; ona je pokušavala kretanje postaviti u misao, dok ga je film pokušavao postaviti u slike."

Michel Foucault napisao je u svom Theatrum Philosophicum da će "jednog dana možda ovo stoljeće biti nazvano deleuzeovskim". Deleuze je u svom stilu Foucoultov komentar popratio riječima da je to bio "vic koji će ljude poput nas nasmijati, dok će svi ostali problijedjeti".

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Toma
hABAZIN VS. mAGYAR
Versailles
Senorita 89
Brak na prvu
default_cta
Samit
Još jedna runda
Hell's kitchen
Ljubavna zamka
Pevačica
default_cta
Nado
Otok iskušenja
Obiteljske tajne
Brak na prvu Australija
Cijena strasti
default_cta
VOYO logo