Boris Buden u tekstu „U cipelama komunizma“, teze o posljedicama komunizma ilustrira podatkom o eksponatima budućeg varšavskog Muzeja komunizma.
Na primjeru „para lijevih cipela“ moguće je o prošlom vremenu govoriti kao apsurdu komunističkog sustava i njegovu rigidnom odnosu prema pojedincu i zajednici.
Kao podsjetnik na događaje i stvarnost u bivšim komunističkim zemljama zagrebački MSU u svojim prostorima predstavlja izložbu Par lijevih cipela – Povratak u stvarnost u istočnoj Europi.
Moguće je, također, vidjeti „par lijevih cipela“ kao metaforu ekonomske proizvodnje u kojoj su mnogi prizvodi doista bili ogledalo nefunkcionalnosti, nezgrapnosti i besmisla koje je vladalo tim društvima. Međutim, da stvari nisu bile crno-bijele pokazuje banalna činjenica da je taj par lijevih cipela bilo moguće nositi i hodati, iako možda nije bilo stalno udobno.
Ovaj izložbeni projekt želi se baviti upravo simptomom dvostrukog stanja, istodobno kritikom, ali i afirmacijom tog „utopijskog projekta“. Tema jest komunistička prošlost, ali ne njezini ostaci, nego provjera stvarnosti u postkomunističkim zemljama. Izložba govori o društvima, ali i o pojedincima – protagonistima prošlih vremena, prije i poslije pada Berlinskog zida, od Tita, Honeckera, Tuđmana, Miloševića i vlastitih očeva, pa sve do glazbenih pop ikona i Pape.... Ali i fiktivnih državnih paktova, utopijskih svemirskih projekata ili postkomunističkog raja divlje gradnje...
Izložena djela u tehnici fotografije, videa, slikarstva, instalacija i ambijenata nastala su tijekom nekoliko proteklih godina i direktna su refleksija stvarnosti, društvenih i individualnih stanja, povijesnih i recentnih događaja, ali ujedno postavljaju snažna pitanja o temeljnim pravima i slobodama.
Na izložbi sudjeluju mnoge zvijezde suvremene umjetnosti: Katerina Šedá (1979, Češka), Jaan Toomik (1961, Estonija), Miroslaw Balka (1958, Poljska), Šejla Kamerić (1976, BiH), David Maljković (1973, Hrvatska), Dunja Zupančič, Dragan Živadinov i Miha Turšič, (Slovenija), Milivoj Bijelić (1951, Hrvatska-Njemačka), Andreas Fogarasi (1977, Austrija), Sanja Iveković (1949, Hrvatska), Andreja Kulunčić (1968, Hrvatska), Via Lewandowsky (1963, Njemačka), IRWIN (grupa osnovana 1983: Dušan Mandič, 1954; Miran Mohar, 1958; Andrej Savski, 1961; Roman Uranjek, 1961; Borut Vogelnik, 1959), Dalibor Martinis (1947, Hrvatska), Zlatko Kopljar (1962, Hrvatska), Nedko Solakov (1957, Bugarska), Mladen Stilinović (1947, Hrvatska), Pavel Braila (1971, Moldavija).
Kustos izložbe je Tihomir Milovac. Izložba je ostvarena u suradnji s Goethe-Institutom
Izložbu možete pogledati od 16. travnja do 30. svibnja.