Ljubitelji stila noira napokon će doći na svoje jer se 5. i 6. svibnja u Zagrebu održava prvi NOIR Festival. Na nekoliko atraktivnih gradskih lokacija poput novopreuređene Galerije VELVET, kultnog art-kina Tuškanac i u Kinu pod zvijezdama, isključivo za ovu prigodu postavljenog na igralištu Tuškanac u idili gradske šume, svi ljubitelji noir umjetnosti moći će uživati u dvodnevnom festivalskom programu – filmskim projekcijama, izložbi fotografija, a moći će i doznati više o noiru na prigodnom okruglom stolu.
Noir kao jedan od najpopularnijih i najatraktivnijih stilova (neki tvrde i da je žanr) u svijetu filma, fotografije, glazbe i književnosti uspijeva objediniti visoku umjetnost i popularnu kulturu te zaokupiti pažnju kritike i publike.
Zlatnim dobom film noira smatraju se 40-e i 50-e godina prošlog stoljeća, a u ovoj osobitoj vrsti nihilističnog krimića (s arhetipskim likovima istražitelja i fatalnih žena) pozabavili su se i najveća redateljska imena poput Orsona Wellesa, Johna Hustona, Billyja Wildera a i mnogih suvremenih sljedbenika... Osim film, noir je obilježio i književnost i glazbu, a posljednjih desetljeća sveprisutan i u svijetu mode.
Zagrebački NOIR Festival otvara 12- minutna noir poslastica, kratkometražni film Mean to Me svjetski poznatog umjetničkog dvojca McDermott&McGough u kojem je svoj filmski debi ostvarila Agyness Deyn.
Peter McGough, član redateljsko-umjetničkog dvojca McDermott & McGough, osobno će uveličati zagrebačku premijeru filma i na jednu noć oživjeti najbolje dane noira. Tijekom Festivala u novouređenoj će Galeriji VELVET biti postavljena i izložba fotografija nastalim tijekom snimanja filma Mean to Me. Fotografije su ujedno i zanimljiv prikaz transformacije modne buntovnice, top modela Agyness Deyn u fatalnu i tajanstvenu noir heroinu.
Prvu Noir večer u art-kinu Tuškanac obilježit će kasnovečernja projekcija (od 23h) Dame iz Šangaja (The Lady From Shanghai, Orson Welles, 1948.), remek-djelo Orsona Wellesa s redateljem kao irskim mornarem i kontroverzno-plavokosom Ritom Hayworth u glavnim ulogama, filmu koji nam je u sjećanju ostao po nebrojeno puta citiranoj sekvenci u dvorani ogledala.
U kinu Tuškanac u kasnovečernjim projekcijama drugog dana Noira, u petak 6. svibnja, od 21 sat bit će prikazani klasici film noira prema izboru selektorice Festivala Mime Simić. Zagreb će tom prilikom na jednu noć dobiti i novo kino pod zvijezdama.
Na krovu gradske garaže i u idili gradske šume na Tuškancu bit će postavljeno art-kino na čijem će platnu biti prikazan klasik Noć lovca (The Night of the Hunter, 1955.) redatelja Charlesa Laughtona. Noć lovca je stvorena za gledanje na otvorenom, gdje će lavež pasa u daljini i šumor borova s obližnjeg Tuškanca smekšati prestravljene uzdahe i krikove iz gledališta.
U kinu Tuškanac od 23 sata nastavit će se noć noira s projekcijama filmova Bulevar sumraka (Sunset Boulevard, Billy Wilder, 1950.) - jedan od najznačajnijih film noira i jedan od najznačajnijih američkih filmova općenito; Smrtonosni poljubac (Kiss Me Deadly, R. Aldrich, 1955) jedan od najcrnjih, najzlokobnijih i najnihilističnijih noira svih vremena i svakako jedan od najneobičnijih američkih filmova 50-ih godina; Demoni (Les Diaboliques, Henri-Georges Clouzot, 1955.) podsjetnik da film noir ne treba shvaćati kao isključivo američki stilski teritorij, a osim sjajnih kritika koje je dobio i koje su tijekom vremena samo dodatno očvrsnule, je da od većih komplimenata filmu svakako je česta usporedba sa slavnim Hitchcockom kojemu je ovaj film navodno poslužio kao nadahnuće za Psiha.
Kao neooirovski dodatak i šlag u boji, pred zoru će gledateljstvo osupnuti postmoderni hommage noiru i njegovom zlatnom dobu, Lynchov somnambulični Mulholland Drive (2001).
Za one kojima je noir još uvijek nedovoljno poznat kao tema, ali i za one koje ova tema svakodnevno nadahnjuje u životu i radu, dio festivalskog programa osmišljen je i kao okrugli stol na temu noira u književnosti, glazbi, modi i drugim aspektima umjetničkog i svakodnevnog života. U opuštenoj atmosferi galerije VELVET stručni filmsko-knjiški tim i pokoji as iz rukava (i revolver iz balonera) zborit će na temu noira.
Uvod u priču NOIR Festivala pripremit će deset hrvatskih modnih dizajnera sudjelovanjem u izložbi FASHION NOIR. Matija Vuica, XD Xenia Design, Linea Exclusive, Boudoir, Hippy Garden, Boris Pavlin, Zigman, Andreja Bistričić, LINK by Ogi Antunac i Loredana Bahorić izložit će u večeri prije početka Festivala svoje modne kreacije koje bi mogle poslužiti kao kostimi u noir i neo-noir filmovima. Izložba je organizirana u suradnji s vodećim regionalnim modnim događajem Cro A Porter i hotelom Regent Esplanade. Izložba ostaje otvorena do ponedjeljka 9. svibnja, ulaz je slobodan.
Uz izložbu modnih kreacija chef kuhinje hotela Regent Esplanade, Jeffrey J. Vella osmislio je posebno za ovu prigodu neodoljive delicije i noir slastice s čokoladom, koje će biti ponuđene na 'premijerno kušanje' upravo u pred-večeri ususret početku NOIR Festivala, u srijedu 4. svibnja. Predstavljene slastice bit će u slobodnoj ponudi hotela Regent Esplanade tijekom trajanja NOIR Festivala.
Nakon Zagreba, NOIR Festival krajem kolovoza ove godine preselit će u Zadar! Stara gradska jezgra Zadra puna je fotogeničnih uličica koje će na jednu noć postati pozornica NOIR Festivala, a valja se prisjetiti kako je upravo zadarski zalazak sunca bio veliko nadahnuće majstoru suspensa Alfredu Hitchcocku.